Lebedyne Ozero-zona (1990)

Alternatieve titels: Swan Lake: The Zone | Лебединое Озеро. Зона

Sovjet-Unie / Zweden / Canada / Verenigde Staten

geregisseerd door Yuri Ilyenko
met Viktor Solovyov, Lyudmila Yefymenko en Pylyp Ilyenko

De film gaat over een maatschappij die op de rand van een politieke en ecologische instorting staat. Een paar dagen voordat zijn straf erop zit ontsnapt een man uit een beruchte gevangenis in de Oekraine. Hij zoekt zijn toevlucht in een enorm stalen monument in de vorm van een hamer en een sikkel. Daar wordt hij ontdekt door een vrouw, de moeder van een jongen die het monument als zijn tweede huis gebruikt. Wanneer de man en de vrouw verliefd worden, geeft de zoon de man uit jaloezie aan. Weer terug in de gevangenis doet de man een zelfmoordpoging, maar dankzij een bloedtransfusie van een bewaker blijft hij in leven.