Beat Girl (1960)

Alternatieve titel: Wild for Kicks

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Edmond T. Gréville
met Noëlle Adam, Christopher Lee en Oliver Reed

Haar vader komt weer thuis en is hertrouwd met een jonge Française. Ze heeft meteen een hekel aan haar, en als ze vermoedt dat haar stiefmoeder in Frankrijk als stripteuse gewerkt heeft gaat ze naar een stripclub om dit uit te zoeken. De clubeigenaar ziet graag nieuwe meisjes en wil maar wat graag dat ze achter de prostitutie van haar stiefmoeder komt.

avatar van otherfool
My mother was a stripper... I want to be a stripper too!

Beatniks. Geen idee wat ze willen maar wat luisteren ze naar lekkere deuntjes, van lome jazz tot vlotte popsongs, ja ik zou in de jaren '60 ook een beatnik zijn. En als het niet voor de muziek was dan zeker voor de dames, amai amai wat lopen er exemplaren rond in de Off-Beat, het cafe waar de jonge hipsters samenkomen voor hun 'kicks' en om te zeuren over hun ouders, die natuurlijk allemaal even 'square' zijn.

Eén van hen, de lieftallige Jennifer (Gillian Hills), een soort Doutzen Kroes look-alike, heeft het er maar extra moeilijk mee; paplief is net weer thuisgekomen met de jonge Nichole (Noëlle Adam), die vooral opvalt door haar lelijke opgeplakte wenkbrauwen (maar dit terzijde). Deze Nichole heeft zo haar dubieuze verleden waar Jennifer vol induikt, en de sleazy stripclubeigenaar (Christopher Lee) ziet zijn kans schoon...

Leuke film vol moeilijk kijkende kids die zich oh zo onbegrepen voelen, met wat rare uitstapjes (een discussie over bombardementen tijdens de oorlog, een ritje met de auto), maar ook met heerlijke muziek en schitterende dames, een combo die het in huize otherfool altijd wel goed doet. Daarnaast is hoofdrolspeelster Hills niet alleen eyecandy; haar hooghartige en verwende optreden is prima geacteerd; ze is in alles geknipt voor de rol.

3*.

avatar van D-ark
Gillian Hills's belangrijke contributie tot de popcultuur nu is wel dat haar aanstekelijke ye-ye liedje de grondlegger was voor deze Mad Man scene en kleine rollen in Blowup/A Clockwork Orange. Beat Girl is een vooral een historische belangrijke film, een behoorlijke rauwe vroege zwaar Britste rock and roll film. Voor de rest is het allemaal niet heel speciaal maar prima vermakelijk. Hills's is prachtig zoals normaal en Adam Faith speelt een oke rol.