Dick Tracy (1945)

Alternatieve titel: Dick Tracy, Detective

Actie / Mystery

geregisseerd door William Berke
met Morgan Conway, Anne Jeffreys en Mike Mazurki

Detective Dick Tracy krijgt zijn handen vol in deze eerste verfilming van de beroemde strip van Chester Gould. Want Splitface, de schurk met het litteken dwars over zijn gezicht, heeft wraak gezworen aan degenen die hem jaren geleden naar de gevangenis hebben gestuurd. Dick Tracy grijpt in, maar niet voordat Splitface al enige moorden op zijn geweten heeft.

avatar van stephan73
Wat een heerlijke film is dit zeg.
Het eerste deel van een reeks films gebaseerd op de strip Dick Tracy. En het is meteen een spannende misdaadfilm geworden, met prachtige bijrol spelers. Vooral Mike Mazurki is heerlijk om naar te kijken als de maniak Splitface.
Met enkele harde geweldsscenes en "typische" noir beelden, is dit een stuk harder dan ik had verwacht (ik dacht dat dit net zo'n wassenbeelden film zou zijn als de Dick Tracy film uit 1990).

Deze film is op een prachtig setje uitgebracht met nog drie Dick Tracy films, in een fantastische kwaliteit en heel erg betaalbaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ken de strip van Dick Tracy niet echt, en hoopte met deze eerste verfilming een introductie te krijgen. Jef merkt wel dat de film nog niet veel voorbeelden had. Het is dan ook eerder een B-film en een poging om de stap te zetten van tv naar groot doek. Misschien dat het lagere budget in de oorlogsjaren er mee te maken heeft. Ik mis een iconische agent in de hoofdrol. Dan zijn we ondertussen toch al een pak beter gewoon. Of het is gewoon mijn ding niet.

avatar van clubsport
Best een vermakelijk misdaad verhaaltje over een moordenaar die het gemunt heeft op de jury leden die hem schuldig hadden bevonden in het verleden .
Vrij simpel verteld maar met vaart en een zekere luchtigheid .