In Old California (1942)

Western

geregisseerd door William C. McGann
met John Wayne, Binnie Barnes en Albert Dekker

Tom Craig is een apotheker uit Boston die verhuist naar Sacramento. Daar krijgt hij het aan de stok met Britt Dawson, een corrupte politicus die beschermingsgeld eist van de burgerij.

Aardige western wat eigenlijk geen western is, John Wayne is een bekakte heer uit Boston en dat houd hij de hele film vol.
Persoonlijk kon ik hier niet aan wennen.

avatar van Metalfist
John Wayne, medicine man

Toen ik een aantal maanden geleden in Berlijn was, viel het me in positieve zin weer op in welke mate die films uitbrengen. Zeker het oudere Hollywoodwerk is daar veel gemakkelijker te vinden dan bij ons en het enige nadeel is dat je het soms met Duitse covers en geen subtitles (wel Engelse audio) moet doen. Ik was dan ook blij dat ik mijn John Wayne collectie weer wat kon vervolledigen en zeker wanneer het om zo'n onbekende film als In Old California gaat.

Ik verbaas me dan ook over het gebrek aan stemmen, temeer omdat dit een film is die interessant kan zijn om eens iets anders van John Wayne te zien. De Duke speelt hier namelijk een apotheker die naar een stadje verhuist om een apotheek te openen en daar wat in de problemen komt. Oké, nu ook weer niet zo atypisch John Wayne maar de korte speelduur en het vlotte verhaal maken veel goeds. Een volbloed western kun je dit niet helemaal noemen trouwens, al komt er wel nog een toffe barfight in voor. Verder is dit een film die perfect binnen de lijntjes kleurt met Wayne die uiteraard het hart van de de vrouwelijke bijrol verovert en het moet opnemen tegen een slechterik die het stadje terroriseert. Het is gewoon ook de vaart van de film die er hier een erg vermakelijke zit van maakt. In Old California zakt nergens in, weet zelfs hier en daar te verrassen en naar het einde toe komt alles (zelfs een zijplotje rond gold digging) tot een mooie climax samen.

En Wayne is Wayne natuurlijk. Het is en blijft een acteur die in heel zijn carrière grotendeels uit hetzelfde vaatje is blijven tappen, maar daar op zich nog wel wat variatie in wist te brengen. Toch zeker ook in het begin van zijn oeuvre waar hij nog niet zo bekend is en zijn rol van Tom Craig is niet de typische stoere Wayne die je zou verwachten. Vreemd ook om te zien dat hij het wel in zich had om wat meer romantische/flirterige rollen te spelen. Dat is iets dat hij in de latere jaren is kwijtgespeeld precies. De Duke wordt ook nog eens bijgestaan door een aantal toffe bijrollen met Binnie Barnes als gangsterliefje Lacey Miller en met Albert Dekker krijg je nog een degelijke slechterik voorgeschoteld. Er zou ook nog een ingekleurde versie bestaan, maar ik zou gewoon voor de Duitse DVD gaan.

Daar staan trouwens nog leuke extra's op, namelijk de 2 sketches met Wayne die Jimmy Durante tijdens een aflevering van The Colgate Comedy Hour in 1953 heeft gemaakt + een verzameling van reclames (onder andere voor een soort van Kom Op Tegen Kanker). Erg fijn om te zien hoe Wayne bij vlagen zijn lach niet kan inhouden en hij houdt er zelf ook nog een komische timing op na. In Old California is sowieso de aanschaf waard als je het mij vraagt.