Pony Express (1953)

Western

geregisseerd door Jerry Hopper
met Charlton Heston, Rhonda Fleming en Jan Sterling

Het is 1860. Wild Bill Hickok en zijn vriend Buffalo Bill besluiten om een postroute in gebruik te nemen tussen St. Joseph in Missouri en Sacramento in Californië. Deze route moet er voor zorgen dat de post tussen de twee steden binnen tien dagen bezorgd kan worden. Ze krijgen echter te maken met slecht weer, vijandige indianen en outlaws die de post willen roven. Deze factoren kunnen de voortzetting van het project in gevaar brengen.

avatar van Dogie_Hogan
24 april a.s. DVD release.

avatar van Brix
Dit is nu werkelijk zo'n western die een remake zou verdienen.
Of anders in ieder geval een film die de kortstondige maar roemrijke geschiedenis van de Pony Express op een respectabele wijze in beeld brengt.
Daar is hier namelijk nauwelijks sprake van.
Er wordt a.h.w. een loopje mee genomen.

Pony Express is een doorsnee western, met prachtige landschappen en goede muziek.
De hoofdpersonages William F. Cody ("Buffalo Bill") en James Butler("Wild Bill")Hickok worden vertolkt door Charlton Heston en Forrest Tucker.
Populaire acteurs, maar verre van enige gelijkenis hebbende met de historische personages.

Cody is inderdaad ruiter in dienst van de pony express geweest, tussen 1860 en 1861, want langer heeft die sneldienst niet bestaan.
Cody was destijds tussen de 15 en 16 jaar oud.
De dienst nam alleen lichtgebouwde ruiters aan, bij voorkeur beneden de 18 jaar, en niet zwaarder dan 50 kg wegende, om de pony's niet te zwaar te belasten.
Heston was tijdens de filmopnames dubbel zo oud als de echte Cody.
De andere ruiters in de film zijn geen van allen jongens.

Het historische gevecht tussen Cody en opperhoofd Yellow Hand, dat in werkelijkheid 16 jaar na de gebeurtenissen in dit verhaal plaats had, heeft men er terloops ook nog in verwerkt.
En hoe kan het ook anders... zonder gelijkenis met de ware feiten.

Van Tucker ben ik nooit een fan geweest, en ook Heston weet hier (weer) weinig sympathie bij mij op te wekken.

Dat terzijde, want een film kan desondanks nog de moeite waard zijn ondanks de historische onjuistheden (en daar zitten er nog meer van in de film, zoals de wapens etc.)
Maar het verhaal is veel te zwak, en de dialogen soms pijnlijk slecht.
Het obligate romantische zijlijntje doet er ook geen goed aan.

Rhonda Fleming mag wel gezien worden, maar dat is geen nieuws.

Mooiste gedeelte van de film is dat waarin de ruiters in razende gallop over de vlaktes racen, en pijlsnel van pony verwisselen bij de wisselstations.

In werkelijkheid reden de ruiters een afstand van10 mijl in gallop tussen het ene station en het andere, verwisselden van paard, en reden onmiddellijk weer verder, tot ze 100 mijl achter zich hadden gebracht.
Dan nam een andere ruiter het van hem over.

Onderweg was er genoeg te beleven, dat mooi op film gezet zou kunnen worden.
Deze film doet dat niet, of niet voldoende, en fout op de koop toe.
Laat maar komen die nieuwe versie.