Stille Dage i Clichy (1970)

Alternatieve titel: Quiet Days in Clichy

Denemarken
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Jens Jørgen Thorsen
met Paul Valjean, Wayne Rodda en Ulla Koppel

Joey (Paul Valjean) is een aan de grond geraakte schrijver. Zijn flatgenoot Carl (Wayne Rodda) is een echte versierder met een voorliefde voor jonge meisjes. Samen zoeken ze zich lachend, liefhebbend een weg door het decadente, van gewillige vrouwen en wilde orgies vergeven Parijs.

FisherKing
Deze op Henry Millers gelijknamige schandaalroman gebaseerde film, is waarschijnlijk de meest gewaagde verfilming van een roman van een van de meest controversiële schrijvers aller tijden.

In mei van 1970 werd de enige Engelse taalversie van de film door de Amerikaanse overheid in beslag genomen. Hoewel de film enige tijd later door het Amerikaanse Federale gerechtshof werd vrijgegeven verdween de film op geheimzinnige wijze van het toneel. Nu, meer dan 35 jaar later kan deze klassieker van de "Adults Only" film compleet en ongecensureerd bekeken worden.

Bron en DVD

Ik had nog nooit van deze film gehoord. Opmerkelijk:

This was filmed simultaneously with another Henry Miller adaptation, Tropic of Cancer (1970). Both were filmed (at least partly) in Paris and Miller himself would drop by the sets of both films. At times, filming locations were only a quick walk away.

IMDB

avatar van weaselweasel
Ik vond 't een behoorlijk boring film.
Er gebeurt geen reet. We zien 2 kerels die graag behaarde wijven neuken. Vervolgens zie je sexscene's die 5 minuten (vanuit 1 camerastandpunt!) gevolgd worden.

Grote vergissing dit. :{

avatar van Mochizuki Rokuro
Pfff. Bekende (beruchte) reputatie, verschillende verhalen gehoord en gelezen. Zelf maar eens geprobeerd. Ik ben niet volledig kijkend tot het einde geraakt. Toch maar de nieuwe Skrien gaan lezen.

Uitwerking puberaal en wellicht speels, maar volkomen naast een mogelijk doel met al die teksten in beeld "cunt, cunt cunt" e.d. Die durven! Acteerwerk knudde, de muziek werkte na aan tijdje (zeg 15 minuten) op mijn zenuwen. En dan ook nog vrouwen/meisjes met lelijke, bruine (zelfs in zwart/wit) tanden die voor lustobject moeten doorgaan. Zwart/wit fotografie was het enige bekoorlijke, maar in 1970 is dat toch ook niet meer verwonderlijk als eind Jaren 50 deze Nouvelle Vague stijl zijn intrede had gedaan. Toch levert dat documentaire straat-stijltje 'm nog een halve ster op.

Ik zou willen adviseren: "Beteugel je nieuwsgierigheid".

Mochizuki Rokuro schreef:
de muziek werkte na aan tijdje (zeg 15 minuten) op mijn zenuwen.

Misschien kwam dat doordat je tegelijkertijd de Skrien zat te lezen? De soundtrack is anders de enige reden dat we deze film vandaag de dag nog kennen. De cd van de soundtrack verscheen al zo'n 10 jaar geleden terwijl de film pas een paar jaar geleden op DVD verscheen. Niet alles is even goed maar de muziek van Country Joe McDonald is top en de accordion van Andy Sundström en de jazz van Ben Webster sfeervol.

weaselweasel schreef:
2 kerels die graag behaarde wijven neuken.

Mochizuki Rokuro schreef:

Dit is natuurlijk onzinnig, om de waardering van de film te laten bepalen door hoe aantrekkelijk je de vrouwen vindt. De mannen zijn overigens ook niet de allermooiste exemplaren. Ik vond dat zelf nu juist nog wel een pluspunt van de film omdat het typerend is voor de tijdgeest, waarbij - in ieder geval de bedoeling was - dat uiterlijk minder doorslaggevend was dan vandaag de dag.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nee, die mannen waren inderdaad nog minder aantrekkelijk.

avatar van Bombong
Welke was dat trouwens met die bruine tandjes? Vast die eerste vrouw, want daarna zat jij de Skrien te lezen. Ik herinner me toch dat die tweede vrouw, Nys, vrij aantrekkelijk was...

avatar van Dogie_Hogan
* Blu-ray release: januari 25, 2011.

avatar van Bombong

Bedankt voor de info, maar ik heb niet het idee dat de mensen hier op de Moviemeter met rooie oortjes zitten te wachten op de Blu-ray

Dat de film destijds verboden werd verbaasd me niet, veel seks (bijna porno) maar verder, is dit maar brol.
Het enige wat me beviel aan deze film waren enkele nummers uit de soundtrack.

Vervelende film, die alleen in de herinnering is gebleven door de expliciete seks, die lelijk in beeld gebracht is en iedere erotiek mist. Verder is het een en al miscast, zowel van beide heren als de dames. De seksuele escapades van Henri Miller c.s. in het Parijs van de jaren dertig zijn voor het gemak maar overgeheveld naar het Parijs van de jaren vijftig. Niet dat dat veel uitmaakt, want er gebeurt vrijwel niks. De collage-achtige tekstjes moesten het geheel kennelijk verlevendigen. De muziek is inderdaad nog het sterkste onderdeel van de film. Maar ook die kun je missen. Links laten liggen dus.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De maker wilde een controversiële arthouse film maken. In de tijdsgeest van begin jaren '70 is hij daar wel in geslaagd. De film is dan ook 'bekender' geworden door de censuur ervan. De film heeft op artistiek vlak wel dat leuk idee met die collage teksten. Helaas ligt de focus te veel op de naakte vrouwen met scènes die eerder ruwe lust dan erotiek brengen. Voor een film dat haar inspiratie bij een boek haalt, is er bijster weinig verhaal. Sterk gedateerd en buiten ouwe 70's controverse dan ook niet veel te zien.