A Stranger among Us (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Lumet
met Melanie Griffith, Eric Thal en John Pankow

Emily Eden, een New Yorkse politierechercheur met een keiharde reputatie, krijgt het onderzoek toegewezen van de moord op een jonge diamantair. De joodse man, lid van de gesloten Hasidim-gemeenschap, werd gedood in zijn kantoor. Emily vermoedt dat de dader een bekende van het slachtoffer was, want er zijn geen sporen van inbraak te vinden.

avatar van henkula
een prachtige blik op de wereld van de Hasidim, ik heb deze film eerder gezien maar ben toch weer geboeid blijven kijken.
Melanie komt altijd over als een doetje, tenminste dat vind ik, dom blondje, wat je direct op een verkeerd been zet.

avatar van Moviestar1979
Een redelijk onderhoudende misdaadfilm met een vleugje romantiek.

De cast levert aardig werk met uitzondering van Melanie Griffith. Deze film is met name geschikt als je haar natuurlijke look wilt bekijken. Het blijft eeuwig zonde dat zo'n mooie actrice in de loop der jaren zoveel aan haar gezicht heeft laten sleutelen. Het eindresultaat is alleen maar slechter geworden. Haar personage komt in deze film nogal gefrustreerd over. Hoewel ze de mannen aan haar voeten heeft liggen, valt ze enkel en alleen voor het personage van Eric Thal. Ondanks dat hij 8 jaar jonger is dan zij. Acteur James Gandolfini maakte met deze film zijn debuut.

Menig critici vergelijken deze film met Witness (1985), maar zien hem als een slechte kopie. Griffith won in 1993 een Razzie Award. Filmkenners weten dat dit niet bepaald een prijs is om trots op te zijn. Daarnaast werd haar tegenspeelster Tracy Pollan eveneens voor deze prijs genomineerd. Tot slot werd regisseur Sidney Lumet genomineerd voor o.a. een Palme d'Or.

2,5 *

Matige film over een politie-agente die undercover gaat bij de Joodse gemeenschap om een moord op te lossen. Het fish-out-of-water gegeven wordt voornamelijk door het hoofdpersonage wat ongeloofwaardig neergezet. Ondanks dat het niet echt vervelend wordt, had de film met gemak wat korter kunnen zijn. Niet bepaald de beste film van Sidney Lumet.