Korczak (1990)

Polen / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Wojciech Pszoniak, Ewa Dałkowska en Teresa Budzisz-Krzyżanowska

Het verslag van de laatste levensdagen van de Poolse pedagoog Janusz Korczak en zijn heroïsche strijd om Joodse kinderen te beschermen tijdens W.O.II. Zijn weeshuis bevindt zich midden in het ghetto van Warschau en biedt onderdak voor 200 kinderen. Korczak geeft de kinderen een soort van onderling zelfbestuur en tracht zelf geld bij elkaar te krijgen van de rijke Joden voor zijn kinderen.

kappeuter (moderator)
Nou yorgos dalman, brand maar los. 5 sterren ?

yorgos.dalman
Te lang geleden dat ik hem heb gezien. Maar ik was onder de indruk. Ik wilde hem destijds eigenlijk voornamelijk zien omdat Robby Müller achter de camera stond.

Een klein, integer, persoonlijk relaas en tegelijkertijd een ongrijpbaar, groot drama. Vond hem in al zijn 'eenvoud en bescheidenheid' ook veel indrukwekkender dan het tamelijk overschatte Schindler's list.

Toevallig heb ik van de week Nationaal Monument Kamp Vught bezocht. De barakken, de asputten, de door vandalen besmeurde gedenktekens, de crematorium ovens... alles was even indrukwekkend als beklemmend. Verdrietig ook.
Dat gold ook voor het aparte monument voor de ruim 1600 kinderen die op transport gingen naar een vernietigingskamp om nooit meer terug te keren. Het brengt zoveel jaar na dato een brok in je keel.

Een schrale troost: dat er mensen waren zoals Korczak die blindelings alles op het spel zetten om kinderen van een gruwel te redden. Kan hij het, dan kunnen wij het ook en is er nog hoop.