One Way Passage (1932)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Tay Garnett
met William Powell, Kay Francis en Aline MacMahon

Joan Ames heeft een dodelijke ziekte. Ze wil nog een laatste keer genieten van het leven en besluit een cruise te maken. Ze ontmoet de goedaardige misdadiger Dan Hardesty die op weg is naar een executie. Er ontstaat een relatie tussen de twee, zonder dat ze van elkaar weten dat ze nog maar een paar dagen te leven hebben.

Tijdens het bekijken van deze film kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het verhaal in een stomme film wellicht veel beter uit de verf zou zijn gekomen, want de dialogen zijn af en toe tenenkrommend. Bij het zien van Kay Francis moest ik onwillekeurig weer bedenken, dat die het niet slecht zou doen als modepop in een etalage. Een paar films daargelaten —Trouble in Paradise (1932); In Name Only (1939)— is acteren nooit het sterkste punt geweest van deze schoonheid. Ook William Powell is nog niet op het hoge niveau dat hij in de loop van de jaren ’30 van lieverlee zou bereiken.