Sono Fotogenico (1980)

Alternatieve titel: I'm Photogenic

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Renato Pozzetto, Edwige Fenech en Aldo Maccione

Antonio Barozzi (Renato Pozzetto) woont in Laveno aan Lago Maggiore samen met zijn ouders en grootvader en droomt van film. Hij brengt zijn dagen door met fantasteren over film samen met zijn verloofde Marisa (Edwige Fenech). Hij wil een carriere als acteur en vertrekt naar Cinecitta in Rome.

avatar van Mac Hammer Fan
Het verhaal van een filmfreak - een fervente bewonderaar van Humphrey Bogart en John Wayne - die carrière hoopt te maken in derderangse Romeinse filmmiddens. Risi spitst zijn aandacht op de liefdesperikelen van de held Antonio Barozzi maar zijn prent mist de typische Italiaanse emotie van het betere werk uit die periode. Enkele geslaagde gags en de plejade van akteurs - waaronder ook Ugo Tognazzi, Vittorio Gassman, Mario Monicelli - zorgen ervoor dat zijn vlakke komedie nog net onderhoudend blijft.