Scemo di Guerra (1985)

Alternatieve titels: Madman at War | Le Fou de Guerre

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Coluche, Beppe Grillo en Bernard Blier

De oase van Sorman (Libië) 1941. De tweede luitenant Marcello Lupi (Beppe Grillo), medisch officier, krijgt een baan om te gaan werken bij het ziekenhuis bij de oase en komt onder commando van de Grote Belucci (Bernard Blier), die er onder lijdt dat hij bij die godvergeten oase zit. Marcello kent Kapitein Oscar Pilli (Coluche) en die is getraind in psychologische hulpgeving en probeert Belucci te verlossen van zijn lijdensweg...

Nog geen stemmen voor een Risi met Coluche en Grillo ? Hij werd nog wel genomineerd voor een gouden palm in Cannes ! Misschien komt het omdat Coluche eigenlijk niet grappig is en Grillo ook niet...
Enfin, deze euro-pudding co-productie is een van de weinige films met Grillo die hier oppervlakkig gezien de protagonist is, maar eigenlijk eerder de waarnemer van de protagonist Coluche blijkt te zijn, de eponieme oorlogsidioot met een overdreven moederbinding die na haar sterven is vervallen tot een staat van Melancholie en misogynie, alsmede hypochondrie en filopolemie...in gewone mensen taal: knettergek.
Een anti-oorlogsverhaaltje dat nu erg tijdsgebonden aandoet, cold war periode en eerder geinspireerd door MASH dan door IDDT, al is ie gebaseerd op een boek dat il deserto della Libia heet, speelt het dus in de woestijn en zijn de personages in afwachting van een oorlog die maar niet komt. Last words : viva la guerra !
Behalve de reeds genoemden zien we o.a. Blier die trouwens vrij snel uit de film verdwijnt, Fabio Testi en Franco Diogene als collega's van Grillo en Coluche.
De score werd verzorgd door De Angelis & De Angelis voor een film die zeker geen Risi topper is.
Voor Belgische filmliefhebbers is hij toegankelijk via de Franse DVD uitgave.