À l'Aveugle (2012)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Xavier Palud
met Jacques Gamblin, Lambert Wilson en Raphaëlle Agogué

Het verminkte lijk van een jonge vrouw wordt teruggevonden in haar woning. Geen sporen van inbraak, geen getuigen: de perfecte misdaad. Het onderzoek wordt toegewezen aan de ervaren rechercheur Lassalle, een eenzaam en gebroken man sinds de dood van zijn vrouw. Wanneer er nog meer soortgelijke bloedige moorden gepleegd worden raakt Lassalle geïntrigeerd door de persoonlijkheid van een blinde man, Narvik. Maar het alibi van de verdachte is waterdicht en zijn handicap zet hem buitenspel. Dit is het begin van een merkwaardig duel tussen beide mannen.

avatar van tattoobob
Left4Dead schreef:
En ik ben zo'n fan van de Franse misdaad, deze zakt voor mij toch een beetje door het ijs.
Er zijn zoveel betere Franse misdaadfilm op te noemen die strakker, sterker en mooier gebracht zijn.

Kom maar op met de tips

avatar van Left4Dead
tattoobob schreef:

Kom maar op met de tips

Zal binnenkort even wat klappers voor je op papier zetten hier.
Vient pour le boulanger

avatar van tattoobob
Left4Dead schreef:

Zal binnenkort even wat klappers voor je op papier zetten hier.
Vient pour le boulanger

Ik wacht met smart

avatar van Boenga
Verrassend lage score, terwijl ik hier zelf toch lekker van genoten heb.

Om te beginnen heeft dat zeker al te maken met het feit dat ik niet van actiefilms hou, en er hier nauwelijks actie in zit; het is gewoon een thriller.

Het verhaal zit goed in elkaar; is niet te ingewikkeld (durft wel eens te gebeuren bij dit genre); is niet altijd heel realistisch maar zeker ook niet té te; en vliegt pijlsnel voorbij (had best wel een kwartier of een half uur langer mogen duren).
De dader wordt vrij snel getoond, maar dat neemt geen moment de spanning weg - ook al omdat de waarom pas tegen het einde van het verhaal duidelijk wordt.

De acteurs: Wilson zie ik niet zo graag bezig, kwam ook in het interview bij de extra's een beetje pretentieus over; Gambin en Agogué daarentegen: prima !

Het had wel allemaal wat kleuriger gemogen, maar dat zal wel met het creëren van een bepaalde sfeer te maken hebben, ook al typisch in dit genre.

En zoals heel vaak zie ik voor mezelf een bevestiging dat Europese films me stuk meer kunnen bekoren dan veel Amerikaanse soortgenoten...