• 10.563 nieuwsartikelen
  • 8.965.074 stemmen

La Marque des Anges - Miserere (2013)

Thriller | 106 minuten

Genre: Thriller

Alternatieve titel: The Mark of the Angels - Miserere

Oorsprong: Frankrijk / België

Geregisseerd door: Sylvain White

Met onder meer: Gérard Depardieu en Héléna Noguerra

Gesproken taal: Frans

Plot La Marque des Anges - Miserere

Parijs. Een koordirigent wordt dood aangetroffen in een kerk, zijn trommelvliezen zijn opgeblazen. Lionel Kasdan, een rechercheur van de moordbrigade die net op pensioen is maar wat graag terug in actie wil komen, wordt op de zaak gezet. Hij vormt een team met Frank Salek van Interpol, een jongere heetgebakerde agent. Samen zullen ze proberen om de geheimen van een internationale organisatie te onthullen en deze ongewone zaak tot een goed einde te brengen.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het begint in ieder geval goed, lokale moord krijgt een internationaal vervolg. Gérard Depardieu ,met 50 kilo ballast, mag een gepensioneerde Lionel spelen die geen rust vind in zijn welverdiende vrijetijd. Hij wordt min of meer door zichzelf op een moordzaak gezet en al snel blijkt dat er veel meer aan de hand is. Samen met Salek, werkend voor Interpol, diept hij de zaak uit.

Het puzzelen is begonnen en even krijg ik het idee dat we naar een deel drie van Les Rivières Pourpres zitten te kijken. Je weet dat er een groot geheel achter alles weg zal komen, het is wachten op wanneer en hoe de vork in de steel zit.

Beeld en geluid staan er weer heerlijk op zoals menig Franse thriller dit al heeft laten zien. Vooral de filters die de cameraman heeft gebruikt spreken me aan, het geef net even dat extra om meer gevoel te krijgen. Het acteerwerk is prima te noemen en de samenwerking tussen de rechercheurs voelt natuurlijk aan. Het verhaal is leuk, het houdt je zeker bezig en geconcentreerd.

Heerlijke puzzel (en een geschiedenisles) waar ik er wel 30 in een week van kan kijken. Voor diegene die ook houdt van dit gerne kan ik Les Rivières Pourpres I en II aanbevelen.

avatar van gabsor

gabsor

Goede misdaad thriller met Depardieu in rol die hem goed past.

avatar van blurp194

blurp194

Ai wat is die Depardieu dik geworden.

Maar zijn vak is hij nog niet kwijt. Knap samenspel met Joey Starr, en daardoor komt het onwaarschijnlijke verhaal mooi tot leven, in alle details van bij elkaar geraapte brokjes geschiedenis, vrije interpretatie van de natuurwetten, en actuele relletjes over black sites en dergelijke dwalingen van de democratische samenleving. Vlot verteld - het stel speelt dan wel een paar helden waar een zwakkeling als James Bond nog een lesje van leren kan, maar storend wordt dat niet echt. Wel een beetje jammer dat alle verhaallijntjes zo mooi bij elkaar komen. Je kan het ook te mooi willen maken.

Daar zit ook de zwakte van het geheel in, de comicbook-achtige platheid van het verhaal. Maar de manier waarop het verteld wordt is wel echt vakwerk. En niet alleen van Depardieu.

avatar van vranque

vranque

En met Tom Hoffman zowaar. Maar ook dat was niet genoeg. Prima verhaal en leuk uitgewerkt maar dat was het dan ook.

gauke

De titel klonk nog veelbelovend en op zichzelf is deze thriller solide bewerkt, maar het verhaal nam teveel tijd om op gang te komen, het plot was bovendien middelmatig en voorspelbaar en daardoor ontbreekt het aan de noodzakelijke spanning. Daarnaast vond ik de personages behoorlijk clichématig.

N.B. Wanneer ik Gérard Depardieu tegenwoordig in een film zie, moet ik altijd denken dat hij zich, om minder belasting te hoeven betalen, zich tot Rus heeft laten nationaliseren.

avatar van Brabants

Brabants

• 2006 stemmen

Oud rechercheur en Interpol vissen in elkaars vijver en gaan uiteindelijk samen de strijd aan, om een ongewone zaak op te lossen. Op zich is het best een aardig verhaal, met een ontdekkingstocht naar een niet alledaags ritueel uitgevoerd door een Internationale organisatie. Helaas is de opbouw zeer traag en is het duistere geheim niet zo geheimzinnig als men pretendeert.

avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

Staat naar mijn mening vér, mijlenver, van de fraaie Franse Policier traditie. Echt broddelwerk dit, ronduit.

Hooguit Depardieu zorgde – onbedoeld naar ik vermoed – voor enkele amusante momenten. Hij wil een achtervolging inzetten, je ziet welhaast de aarzeling, en je denkt "die vetklep zal toch niet gaan hollen?!"Wát een pathetisch aangezicht biedt die man, ach ach.

En waar ik mij vrijwel nimmer drukmaak om foutjes, onvolkomendheden in films – ach details – vond ik de slordigheden in La Marque ronduit stompzinnig; "Er zijn schooten gehoord op de achtste etage" (De dader vuurde met een geluidsdemper). Men tuft met circa 140 over een snelweg, onderwijl – waarschijnlijk om iets van haastige spoed te accentueren – hoor je continu het toerental oplopen en nodeloos schakelen. En laat een Ducati dan ook gewoon klinken als een laagtoerige tweecilinder, niet als een 2-takt.

Nog los van het verhaal. Echt. Gillende kinderen? Hoe verzin je het.

avatar van Toontje35

Toontje35

Uitgangspunt van het verhaal is prima. Maar wordt uiteindelijk ongeloofwaardig. Er zitten veel wenkbrauw frons momenten in de film. Teveel.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Idd te ongeloofwaardig, ook een gedeelte waarbij ik mijn ogen niet open kon houden.

Net niet voor mij.

avatar van Robi

Robi

Gekeken omdat Gerard Depardieu er in meedoet. Maar dat is al lang geen garantie meer voor een goede film. Die tijden zijn voorbij. Hier is hij een gepensioneerde politieman die volgens het oude puzzelprincipe een ingewikkelde internationale zaak moet oplossen. Het is een film zoals er zo velen zijn. En ook bepaald geen uitschieter naar boven. Maar het had ook slechter gekund.