The Glory Guys (1965)

Western

geregisseerd door Arnold Laven
met Tom Tryon, Harve Presnell en Senta Berger

Een Amerikaanse legerkapitein die opdracht heeft gekregen het Derde Regiment te versterken volgt zijn eigen weg en laat zich met zijn mannen in een hinderlaag van de indianen lokken.

En een jonge James Caan.

avatar van Dogie_Hogan
1 van de 6 Western DVD's, die op 27 april a.s. als R-2UK verschijnen.

avatar van NarcissusBladsp.
De film is voor mij interessant omdat het de achtergrond toont van de gevechten tegen de Indianen.
Perpectief is eenzijdig: de Indianen blijven een vijandige abstractie. Op het oog lijkt de film een romantisering van het legerleven, maar eigenlijk gaat het om een keiharde achtergrond: de gewone geronselde soldaten (expendables) en het middenkader die gebruikt worden voor het vuile werk. Het deed me inhoudelijk denken aan Path's of Glory van Kubrick. De personages zijn niet erg uitgediept maar aanvaardbaar: de dialogen direct en realistisch met hier en daar een sentimenteel moment. De enscenering in het opleidingskamp vond ik effectief. De muziek iets te cliché. Toch vond ik het geheel meer dan de moeite waard: het geeft toch een aardige realistische inkijk in de Amerikaanse geschiedenis. Ik geef vier sterren (afgerond naar boven) omdat ik het einde erg sterk vond en omdat ik het ruige soldatenleven met alle perikelen goed getroffen vond.

avatar van madmax1
Vanmorgen bij het zoeken naar een speciale western deze nog even apart gelegd .
Kon me er weinig van herinneren , gelijk bij de eerste beelden werd het me helder
een soldaten western,, vroeger wel af gekeken maar nu had ik er geen zin in.
Standaard het leger tegen de indianen, mooie opnamen van de weidse vlakten
flauw op het laats gered door wat actie.
Vandaag sowieso western dag kijk uit naar een andere.

Ik hou wel van dit genre, westerns, maar dan wel liever een goede film en niet zoals deze.
Hij is nog genietbaar, maar het verhaal stelt niet zoveel voor, wat romantiek en wat actie tussen de cowboys en Indianen, zoals er zovele films waren in de jaren '50 en '60.
Mooie beelden, en wel een leuke jong James Caan, maar een film van hoog niveau is het zeker niet !

avatar van mr rumson
Deze film kon niet echt veel indruk op mij maken .
Dit komt omdat de film uitgebreid de tijd neemt met wat er allemaal op en rond het fort gebeurt.
Er gebeurt dan ook niet zo gek veel meer dan een knok partijtje in de saloon .
Het romantische deel had voor mij ook niet zo nodig gehoeven .
Het is dan ook aardig wat lang wachten tot er wat actie komt .
De actie ziet er dan best goed uit en is voor mij het beste wat de film te bieden heeft .
Jammer genoeg komt dit pas op het einde van de film .
Als men ervoor kiest om weinig actie in de film te stoppen .
Zorg er dan voor dat de karakters boeiend genoeg zijn om te volgen .
Ook mist de film een acteur van naam bv Charlton Heston die was hier zeker van meerwaarde geweest,