Brighton Rock (1947)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Boulting
met Richard Attenborough, Carol Marsh en Hermione Baddeley

Pinkie Brown is een crimineel uit een klein plaatsje wiens bende beschermgeld opeist bij de racebaan van Brighton. Pinkie geeft de opdracht tot de dood van zijn rivaal Fred, en de politie gelooft dat het zelfmoord is. Fred's vriendin gelooft dit niet, aangezien ze zojuist bij hem was en probeert de waarheid te achterhalen. Ze vindt een getuige die kan bewijzen dat het moord was, maar om deze haar mond te laten houden trouwt Pinkie met haar. Desalniettemin wordt de grond hem steeds heter onder de voeten.

Mojo Pin
Ik geloof dat hier ooit een DVD van is uitgebracht, maar ik kan hem nergens vinden. Help!

avatar van Poisonthewell
Optimum Releasing heeft m op R2 uitgebracht, maar wel zonder subs (helemaal geen).

Uitstekende, harde noir overigens. Attenborough zet een geweldige rol neer als koelbloedige, maar ook laffe crimineel; wellicht de beste gangstervertolking sinds Muni in Scarface en Cagney in The Public Enemy. Er zijn wat aanmerkingen op te maken (de naïeviteit van het meisje bijvoorbeeld is niet erg geloofwaardig), maar over het algemeen kan Brighton Rock zich prima meten met genregenoten als The Big Heat of Shadow of a Doubt van de andere kant van de Oceaan. 4*

FisherKing
Merkwaardige Britse Noir. Fantastische rol van Attenborough. (Hij lijkt best wel veel op Walker hier) Mooie scenes. Het onbreken van subs was overigens een gigantisch nadeel.

Omdat het overgrote deel van de cast binnenmonds een zuid-brits accent (het zal wel Brighton's zijn ) mompelden met compleet onbekende woorden, was het gissen wat precies de bedoeling was.

Het heeft ergens iets fris, is vermakelijk, maar wel erg apart qua verhaal. Toch haalt dit met gemak 4 sterren.

avatar van boerenpummel
Heb de dvd ook liggen, maar nog niet bekeken.
Een andere film van Boulting die ook zeker de moeite waard is: Seven Days to Noon.

avatar van boerenpummel
Prima film. Het verhaaltje loopt niet helemaal lekker (af en toe wat onlogisch en ongeloofwaardig), maar er is genoeg te genieten. Het zeer cynische einde met Carol Marsch die het bandje wat Attenborough voor haar insprak beluisterd, vond ik geweldig!

avatar van boerenpummel
Hij komt zowaar op tv aanstaande zaterdag. Liefhebbers mis dit niet!

avatar van allmodcons
Teleurstellende Britse "Film Noir", kan niet in de schaduw van zijn Amerikaanse voorbeelden staan.

avatar van Co Jackso
Deze film-noir kon mij helaas niet volledig overtuigen. Feitelijk komt Brighton Rock op een groot aantal gebieden tekort ten opzichte van de grote namen uit het genre. Maar dat doet niets af van het feit dat Richard Attenborough een zeer sterke rol speelt, en dat de film als geheel best vermakelijk is.

Inderdaad een geweldig einde. Ik ben ooit aan het boek van Greene begonnen, maar nooit uitgelezen, dus geen idee of het ook zo eindigt. Aangezien ik de film wel helemaal heb uitgekeken en daar zeker geen moeite voor moest doen, vind ik hier de film alleszins beter dan het boek. Met het christelijke thema wordt bijna niks gedaan, wat ik op zich niet erg vond, maar wel opvallend. Het afraffelen van de plotontwikkeling stoorde me wel. Pinky heeft geluk met een vertolker als Attenborough. Ook "Rose" vond ik indrukwekkend, komt heel naïef over zonder belachelijk te zijn. Dat laatste kan niet gezegd worden van die Ida. Door het sterke slot 3.5 sterren.

avatar van danuz
Absoluut niet mijn kopje thee. Brighton Rock is een theatrale, houterige noir met rondwandelende typetjes. Pinkie Brown lijkt alleen een geconcentreerde/bad guy look te hebben en Rose lijkt alleen (te) naïef te kunnen zijn. Het zal wel met genreconventies te maken hebben, ik vond het nogal belachelijk (heb überhaupt weinig met gangsters, dat macho gedoe is in zijn totaliteit niet aan mij besteed). Wat overblijft is een redelijk vermakelijk kat en muisspel. Ook leuk om een historisch Brighton te zien, aangezien ik er zelf meerdere malen ben geweest. Maar verder kon het mij niet bekoren.

Idd geweldige film.
Moet nog gaan kijken of ik de DVD kan vinden.

avatar van Dogie_Hogan
Zondagmiddag 24 januari a.s. op Belgische tv, vanaf 14.10u.

Scenario van Graham Greene zelf. Nou ben ik geen literaire duizendpoot (boekenwurm), maar wat ik van Greene gelezen heb (dat is dus niet dit boek) en aan verfilmingen gezien heb ken ik een beetje zijn pre-occupatie. Daar wordt goedbeschouwd teleurstellend weinig meegedaan. In de na-oorlogse cinema had je beter mogen verwachten. Deze alledaagse kroniek van de kleine crimineel ademde een beetje de sfeer en ontwikkelingen (met name dat liefje) van een film van begin/medio Jaren 30. Maar als gangsterfilmpje best nog aardig gedaan en onderhoudend door zijn vaart, de setting en zo. Richard Attenborough in zijn piepjonge jaren is lastig herkenbaar overigens.

edit: zo even op boekmeter snuffelend zie ik dat dit zijn debuut is (?) van Greene dus. Dat verklaart wellicht de onherkenbare hand van Greene in de nogal rechttoe rechtaan uitwerking en weinig tijd voor de 'dreigende omgeving' als duistere macht en katalysator. Wellicht had ik er dan meer van genoten als ik niet had geweten dat het van Graham Greene was.

avatar van Brix
Vooral de sfeer van de film spreekt mij zeer aan.
Prachtige zwart-wit beelden, het oude Brighton is hier schitterend op film vastgelegd.

Attenborough acteert behoorlijk sterk, soms wat erover.
Maar dat deed Cagney in zijn gangsterrollen in feite zo goed als altijd, en in nog heviger mate, daar val ik niet echt over.
De dramatische belichting van sommige close-ups van Attenborough vond ik er wel wat teveel aan.

Met de naïviteit van Rose (Carol Marsh) heb ik niet zo'n moeite. Zulke types bestaan ongetwijfeld.
Ik had in Marsh zo gauw niet de vertolkster van Lucy Harker, uit 'Dracula'(1958) herkend, die ik toch al érg vaak gezien heb.

Hermione Baddeley zette naast Attenborough de sterkste rol neer.
Ook William Hartnell als Dallow verdient een vermelding.

Er liepen wel wat erg overduidelijke gangstertypetjes rond tussen de acteurs in de kleinere rolletjes, karikaturaal bijna.

Het zien van deze film laat mij in ieder geval met belangstelling uitkijken naar de re-make (2010)

En...niet te vergeten: dank aan de VRT voor het uitzenden van een film als deze.
Al te vaak zie je zoiets helaas niet op TV.

avatar van rensie32
Boeiende film-noir. Misschien was Rose ook wel een paar keer te overdreven, maar het was niet echt een stoorpunt voor mij.

Ik zat de gehele tijd met spanning naar een goede misdaadfilm te kijken. Attenborough speelt een zeer sterke rol evenals zijn medemisdadigers. Gewoon een lekkere zondagmiddag film die lekker wegkijkt.

Al met al gewoon een degelijke film met een mooi einde, 3.5 sterren.

avatar van Dogie_Hogan
Nabiel_Martis schreef:
Idd geweldige film. Moet nog gaan kijken of ik de DVD kan vinden.
HIER gezien voor € 6,48 inkl.

Meneer Bungel
London to Brighton

Vroege Britse misdaadfilm met misschien net iets teveel oog voor romance en dergelijke verwikkelingen i.p.v. ook het gangsterleven wat meer te belichten. Vooral naar het einde toe levert dat wat teveel gekonkel en te weinig daadkracht op. De verwijzingen naar Shakespeare, Dante e.d. waren ook talrijk en mij iets teveel van het goede.

Maar toch voor een heel groot deel genoten van sterke scenes, mooi gefilmd (de moordscene in het spookhuis! en uitstekend geacteerd; die Attenborough kon echt naar en creepy uit de hoek komen. Gelukkig bleef de plaat op het einde hangen, hoewel je normaliter je dan even de naald optilt en...

Dikke 3,5*, die door het spel van (vooral) de ijzige Attenborough net uitvalt naar een 4,0*.

avatar van Uzza_Sparta
deze komt niet morgen, maar deze versie uit 2010

Brighton Rock (2010)

avatar van HenkMul
Deze noir werpt een verrassend kille blik op de sores van Britse kruimeldieven. Aanvankelijk begint Brighton Rock als een oerdegelijk kat- en muisspel. Na het plegen van een moord proberen Pinkie & co. hun sporen uit te wissen. Met weinig succes. Een plompe ooggetuige heeft hun schuld in de smiezen, evenals een muurbloempje. Met het muisje Ida gaat Pinkie tegen en wil en dank een relatie aan, zodat hij - hopelijk - uit handen van de politie blijft.

Het lovers on the run-principe krijgt een ietwat andere invulling als blijkt dat de liefde tussen de twee helemaal niet oprecht is. Zij is in de zevende hemel; hij daarentegen dwaalt rond in het vagevuur en haat haar intens. Deze haat wordt op ijzige wijze in beeld gebracht wanneer hij een liefdesverklaring voor haar opneemt. We zien Pinkie in een afgesloten cel, terwijl achter het raam van deze sound booth Ida hoteldebotel naar Pinkie kijkt. Ondertussen horen we de stem van Pinkie, "I hate you, you little slut". Een aparte wending, zeker als je belegen tijdgenoten in het achterhoofd houdt, zoals de Hitchcock-gangsters en die uit de Ealing-komedies.

Na dit breekpunt slaat de film een andere weg in. Niet alleen verschuift de focus meer van de jacht op Pinkie naar een fatalistisch liefdesrelaas. Ook wordt de toon donkerder. Dit komt met name omdat je continu de haat en onverschilligheid van Pinkie afgezet ziet worden tegen de passie en onderdanigheid van Ida. Een aangenaam contrast.

Ondanks deze verschuiving in toon is er anderhalf uur lang een zeer duidelijke leidraad in de vorm van smaakvolle cinematografie: framings die associaties met Duits expressionisme opwekken, zoals bij de moord van Spicer; close-ups die meer te kennen geven dan oeverloze dialogen; en ijzersterk schaduwwerk.

avatar van Spetie
Een aardige film noir met een leuk Brits sfeertje. Het acteerwerk is degelijk, soms net iets erover, maar vooral de rol van Hermione Baddeley vond ik best sterk. Qua uiterlijk doet ze erg aan Gena Rowlands denken en qua manier van praten trouwens ook.

Ik miste vooral enige vorm van spanning, waardoor Brighton Rock soms ook wel wat inzakt qua niveau. Dat komt ook omdat er vaak een hoop dialoog inzit, die niet altijd ergens toe leidt en soms zelfs helemaal nergens over lijkt te gaan. Gelukkig is het allemaal wel erg onderhoudend en maakt de sterke sfeer best veel goed.

Brighton Rock is voor de liefhebbers van het genre zeker geen straf om te bekijken. Verre van slecht, maar desondanks ook zeker geen topper. Voldoende van mijn kant, deze keer dus.