• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.818 stemmen

Jigoku no Banken: Akai Megane (1987)

Actie / Sciencefiction | 116 minuten

Genre: Actie / Sciencefiction

Alternatieve titels: The Red Spectacles / 紅い眼鏡

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Mamoru Oshii

Met onder meer: Shigeru Chiba, Machiko Washio en Hideyuki Tanaka

IMDb beoordeling: 6,5 (842)

Gesproken taal: Japans

Plot Jigoku no Banken: Akai Megane

Op het einde van de twintigste eeuw wordt binnen de Metropoliton Police een elite-eenheid opgericht, die de groeiende misdaad in de stad moet tegengaan. In het begin loopt alles vlot, maar de eenheid krijgt teveel macht, en stemmen gaan op om de groep te ontbinden. Niet iedereen is het daar echter mee eens.

logo tmdbimage

Taxi Driver

Hotel Receptionist

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Het zou fijn zijn als je ook nog wat zinnigs te melden had.

Onderhond

• 11938 stemmen

Je vraagt je af hoe sommige mensen aan een film als deze komen ...

avatar van A. Jacobsen

A. Jacobsen

Inderdaad, waar zou ik deze kunnen vinden?

De trailer ziet er fantastisch uit.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

A. Jacobsen schreef:

Inderdaad, waar zou ik deze kunnen vinden?

De trailer ziet er fantastisch uit.

Ik zou eBay proberen. Heb ik m ook vandaan.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Vreemde film.

Wat me opviel, is dat de film vrij modern aan doet. Je merkt nauwelijks dat ie al 21/22 jaar oud is.

Muziek en sfeer zijn dik in orde. Het verhaal kon me echter slechts zeer sporadisch boeien. Een enkel aardig shot hier, irritant slapstick en ander overdreven gedoe daar. Misschien lagen mijn verwachtingen verkeerd, maar ik houd het voorlopig op 1,5*. Over een jaartje of 2 zeker eens herzien.

avatar van Apollinisch

Apollinisch

Is dit qua stijl en vormgeving hetzelfde als avalon?
Visueel dezelfde tinten
Dus zo had de Nederlandse dvd van Avalon eruit moeten zien (al zit er natuurlijk wel veertien jaar tussen).

Een stuk smeriger dit. Lelijker ook. Neemt niet weg dat ik het op momenten best indrukwekkend vond. Maar dan vooral door de pefect gekozen camerastandpunten die elkaar net op het juiste moment opvolgen. De achtervolging in het trappenhuis bijvoorbeeld. Erg sterke scène.

Heel anders maar niet minder tof is de biljartscène. Echt een hilarisch stukje, dat voor mij eigenlijk alle andere komisch bedoelde voorvallen overbodig maakt. Heb me dan ook vooral zitten ergeren, niet in het minst dankzij de onuitstaanbare soundtrack. Overgewaardeerd figuur blijft dat toch, die Kawai.

Duurt verder een dik half uur te lang.

avatar van Koert

Koert

Apart, sfeervol, surrealistisch filmpje. Vond het af en toe lastig om te ontrafelen welke richting de film nu precies uit ging en wat Oshii zelf eigenlijk duidelijk wilde maken. Dat is me uiteindelijk ook niet duidelijk geworden, maar dat geeft niet. Het geheel is een geweldige mix van verschillende elementen. De kijker wordt afwisselend verwend met fantastisch gestileerde beelden, Japanse slapstick-humor, een lekkere jaren '80 soundtrack en surrealistische gebeurtenissen en plotontwikkelingen. The Red Spectacles is inhoudelijk chaotisch, maar daarnaast een lust voor het oog. De film doet inderdaad af en toe sterk denken aan Avalon en David Lynch. De invloed van Godard is duidelijk terug te zien in de absurde hoofdpersoon.

Van mij mogen ze die trilogie van live-action Oshii dvd's snel opnieuw uitbrengen. Beter nog als opgepoetste BluRay verzameling!

avatar van Observator

Observator

Nieuwe poster?

avatar van belchinees

belchinees

Jup!

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

De eerste 10 minuten zijn zeker voor een Mamoru Oshii nogal standaard en flets qua kleur in beeld gebracht. Wat daarna volgt is uniek en geniaal. Oshii voert een quasi cool hoofdpersonage op die zelfs in bruine cafes zijn zonnebril op houdt, ondertussen laat de regisseur zijn hoofdpersonage in gekke situaties verzeild raken die zijn coole imago schade toebrengen en dat alles ondersteund door prachtmuziek.

De taxitruc om iemand te misleiden....., de tunnelscene, de droge aanblik van een stel opeengepakte huurmoordenaars als de laadklep van een vrachtwagen opengaat, de camerapositionering, de bioscoopzaal, de vele posters van een vrouw, het tè vrolijke wicht dat alles met haar videocamera vast wil leggen, een onderbroekenfetisj, het kattengemiauw op de geluidsband, de taxiritten, de mysterieuze vrouw, de scenes in het cafe....Dè vrouw onder alle films, als het om stemmingswisselingen ging.

Ongekend absurd en lollig, innovatief en sfeervol. Ik gun The Red Spectacles bij deze herziening, een maximale waardering. 5*

avatar van Derekbou

Derekbou

Een originele mix van sfeervolle film-noir en theatrale slapstick. Deze combinatie is aan het begin wat onwennig, maar na verloop van tijd vielen beide elementen mooi op z'n plaats voor mij.

Het is duidelijk dat Oshii zich hier laat inspireren door enkele van zijn favoriete regisseurs. Godard zag ik vooral terug in de vreemde personages en aparte scène-overgangen. Maar ook de sfeervolle misdaadfilms van Suzuki zijn terug te zien in de koele, stoer aangeklede personages en de stijlvolle camerastandpunten.

Visueel erg sterk op de introductiescène na, die wat verpest wordt door lelijke kleuren en de wat goedkoop ogende pantseroutfits. De muziek kan ik wel waarderen. Je zou het typisch jaren tachtig kunnen noemen, maar het heeft ook wel weer wat eigentijds.

The Red Spectacles zou natuurlijk geen Oshii film zijn als de personages niet af en toe een historisch citaat of een filosofische beslommering eruit floepen. Aangezien deze film wat luchtiger is vond ik het hier wat minder gepast, maar storen deed ik me er ook niet aan.

Totaal niet wat ik ervan verwacht had. Al met al is The Red Spectacles een erg vermakelijke en originele film gebleken, die diep van binnen eigenlijk nog meer een animatiefilm is dan Oshii's andere films. De kijker moet echter wel open kunnen staan voor het absurdistische tintje.

Black Math

Ik had een beetje een live-action versie van Jin-Roh verwacht, maar het bleek toch iets totaal anders te zijn. Ik zat wel te kijken toen ik al die slapstick ineens voorbij zag komen, dat had ik totaal niet verwacht. Ondertussen word je steeds in het ongewisse gehouden over of alles nu een droom is of niet hetgeen voor de nodige diepgang zorgt. Het einde is behoorlijk sfeervol. Ik moet zeggen dat ik tijdens het kijken wel zo mijn problemen had met de afwisseling van die sfeer met de slapstick. Dat werkte niet helemaal. Wellicht gaat dat beter bij de herziening, die vast nog wel eens gaat komen.

Black Math

... maar nog steeds werkt de slapstick niet helemaal. De douche-scene en met name de biljart scene zijn leuk, maar de rest is niet mijn soort van humor. Vooral het rennen terwijl je stilstaat ziet er maar dom uit en bij mij overheerst nog steeds het gevoel dat de film sterker op me was overgekomen als die slapstick, op de biljartscene en wellicht ook de douche-scene, weggelaten was. De slapstick voorkomt namelijk een beetje dat ik in de film gezogen word.

Ik moest bij deze film een beetje denken aan Takeshis' die enigszins eenzelfde structuur heeft. Alleen worden daar de absurde scenes veel langer volgehouden, waardoor je toch meegevoerd wordt. Hier wordt er veel meer afgewisseld tussen serieus en lollig waardoor ik bij de afwisseling daartussen weer terug in de huiskamer gezet word.

Grappig overigens dat Oshii de "kijk daar is een UFO" grap later weer zal gebruiken in Gosenzo-sama Banbanzai!

De muziek van Kawai is over het algemeen erg sterk, maar ook hij valt tegen bij de jolige momenten. Allemaal net iets te blij.

Ik lijk misschien erg negatief over de film, maar dat is zeker niet de bedoeling. De directe aanleiding om deze film te herzien was de zeer geslaagde herziening van Avalon, waarbij in tegenstelling tot vorige keren de beelden in sepia me veel beter bevielen. Dat was ook hier het geval. Met name als er sterke lamp brandt zijn de beelden prachtig contrastrijk. Ook de scene bij Midori met de televisie is erg mooi geschoten, waarbij het geluid van de tv erg sfeerverhogend was.

De zonnebril van het hoofdpersonage blijft ontzettend cool. De climax was ook nu overweldigend, waarbij ik moet zeggen dat de betekenis van het meisje ook nu onduidelijk blijft. Vanwege Jin-Roh moet ik een beetje aan Roodkapje denken. Vanwege de beelden verdient de film een ophoging met een ster.

Het moet overigens gezegd worden dat de manier waarop de slapstick gebruikt wordt origineel is en een originele smeltkroes van diverse tegenstrijdige genres oplevert. Wellicht dat op een later moment mijn waardering daarvoor meer de overhand krijgt en dat de film dan de resterende halve ster erbij krijgt. Tot die tijd 4,5*.

Black Math

Zooo, alweer het derde bericht op rij. Deze film wordt blijkbaar echt weinig gekeken en dat is erg jammer want dit is toch echt één van de boeiendste films die ik ken. De derde keer dat ik hem heb gezien, en per kijkbeurt lijkt de film beter te worden. Herziening kon ook niet echt uitblijven, ik merkte dat ik om de zoveel tijd kleine stukjes ervan keek, en dan is het de hoogste tijd om hem maar weer eens in z'n geheel te kijken.

Het positieve commentaar van mijn vorige bericht blijft zeker staan, het negatieve niet. Ik kan de slapstick inmiddels veel beter hebben, ik lig nog steeds niet onder de tafel van het lachen, maar het is wel vermakelijk. De climax blijft nog steeds overweldigend met de ontzettend sfeervolle muziek van Kawai eronder.

Wat me vooral bevalt aan de film is de structuur, die ik erg interessant vind en die ervoor zorgt dat de kijker steeds in verwarring raakt. Ben ik sowieso steeds meer gaan waarderen, als een regisseur een dusdanige structuur kiest zodat dit een maximaal effect heeft op de kijker. Een reden waarom ik overweeg Avalon in mijn top 10 te vervangen door deze.

Een andere reden daarvoor is dat deze film in een bepaalde zin de spin in het web van het universum van Oshii lijkt te zijn. Er zijn vele dwarsverbanden met veel van zijn andere films te vinden: de sepiastijl deelt de film met Avalon, net als in Talking Head wordt bij tijd en wijle benadrukt dat het een film is, de setting wordt gedeeld met Jin-Roh (okee, niet door Oshii geregisseerd), sommige personages komen ook voor in Tachiguishi Retsuden, en net als Tenshi no Tamago is dit ook een film waarin de abstractie ervoor zorgt dat de kijker met veel vragen achter blijft.

In ieder geval verdient de film ruimschoots de ophoging naar het maximum. 5*.

Onderhond

• 11938 stemmen

Mijn 5* blijven ook staan bij herziening.

Geweldig unieke en originele film, ook nu nog. De combinatie tussen over-serieuze arthouse en nadrukkelijke slapstick is volgens mij onuitgegeven, maar het geeft mooi de tweestrijd in Oshii weer. Af en toe filosoof, dan weer idiote lolbroek.

De film ziet er nog steeds grandioos uit, de soundtrack van Kawai is sterk en Chiba is een perfecte hoofdrol. Een film die duidelijk niet voor iedereen geschikt is. Je moet er de lol wel van kunnen inzien en je moet appreciëren wat Oshii hier poogt de doen. Oshii-fans hebben nog het voordeel dat er inderdaad heel wat verbanden en links met andere Oshii films te leggen zijn.

Geweldig filmpje, nog steeds. Algemene bekendheid valt dan misschien wat tegen, maar da's misschien maar beter met een films als deze.

5.0* en een uitgebreide review

avatar van Hansjepansje

Hansjepansje

Lastig om te bekijken, lastig om te reviewen.

Een ding is zeker, The Red Spectacles is een van de origineelste films die ik ooit zag. Buiten het eerste kwartiertje is het volledig in sepia geschoten. De vertelstructuur is apart, waarbij je als kijker het gevoel hebt nooit het volledige plaatje te mogen zien. Goed, dus het is een Japanse, ietwat aparte arthouse-film, hoor ik u denken. Wel, niet echt, want er zit nog een andere zijde aan deze film: slapstick. Excuseer? Jawel, u leest het goed, slapstick. Ongegeneerde, flauwe, lollige slapstick. Ik laat me graag verrassen, maar bij mijn weten is die combinatie vrij uniek in de filmwereld.

Originaliteit is mooi, maar is dit dan ook een goeie film? Wel, ja, eigenlijk wel. Visueel is het top, zoals we van Oshii gewend zijn. De man die van sepiatinten kunst maakt. Prachtig kleurpallet krijgen we voorgeschoteld. Het verhaal is boeiend genoeg om te volgen en de acteurs doen prima hun werk. Er is een uiterst charismatisch, om niet te zeggen ronduit cool hoofdpersonage met de eeuwige zonnebril. En dan is er ook nog De Vrouw (credits naar NKyou voor die benaming). Misschien wel de meest mysterieuze vrouw in de geschiedenis van de filmwereld. Geen idee wie ze is, geen idee wat ze doet of wat haar rol is in dit hele verhaal. Maar ze zorgt wel voor een geweldige finale.

Genoeg positiefs te melden dus, maar toch. Ik blijf een beetje achter met hetzelfde gevoel als na het zijn van Takeshis'. Ik weet dat ik goeie cinema heb gezien, maar toch mist er nog wat. Misschien wel wat meer kennis van Aziatische cinema, misschien wel een herzienig. Ik snapte de rol van de slapstisck, hoewel het soms aardig grappige scènes oplevert, ook niet echt helemaal. Eigenlijk kan ik me nog het best vinden in het eerste berichtje van de drie die Black Math hier neerschreef. Er is dan in ieder geval nog weinig verloren.

Hm, aardig lange review heb ik neergetypt zie ik nu. Toen ik deze review begon stond deze film op 3.5*, maar nu ik alles zo overloop is dat eigenlijk niet echt te verantwoorden. 4* en ik denk een vrij snelle herziening in het vooruitzicht.

avatar van Baggerman

Baggerman

Nou, Oshii weet mij wel altijd met vraagtekens naar bed te sturen! Weer volledige bizar, maar visueel weer véél te mooi om negatief over te kunnen (of mogen?) zijn! Ieder shot is figuurlijk een plaatje en veel beelden zijn bijzonder krachtig te noemen. Ook zelden manga-invloeden zo sterk live-action zien worden verbeeld.

Puur op esthetiek zou ik geen moeite hebben met het uitdelen van 5 sterren, maar ik ben toch een kijker die graag wat houvast wil hebben en Oshii geeft me die ook hier weer niet.

Volledig uniek.

avatar van LarryMasterRace

LarryMasterRace

Black Math schreef:

Waar zijn films als deze te zien? Ik ben erg nieuwsgierig maar nergens een mogelijkheid om ze te bekijken.