West Beyrouth (1998)

Alternatieve titel: West Beirut

Frankrijk / België / Noorwegen / Libanon

geregisseerd door Ziad Doueiri
met Rami Doueiri, Mohamad Chamas en Rola Al Amin

In april 1975 breekt er een burgeroorlog uit. Beiroet wordt opgedeeld door een Moslim-Christen scheidslijn. Tarek is een scholier die filmpjes maakt met zijn vriend Omar. Aanvankelijk is de oorlog voor hen vrij spannend en bovendien hebben ze geen school en is het geweld fascinerend. Na verloop van tijd krijgt de tragedie steeds meer de overtoon in hun leven.

avatar van Villevalo23
Interessante film over het opgroeien van twee vrienden in Beirut, Libanon. Met het uitbreken van de burger oorlog verwacht je de focus van de film hier toch wel op, maar dat is juist niet het geval.
Het is meer een coming of age movie tijdens deze periode. Mooi om te zien hoe mensen gewoon door proberen te leven in tijde van oorlog maar niemand zal er echt ongeschonden doorheen komen omdat zulke gebeurtenissen wel de rest van je leven zullen bepalen.

Jammer dat er niet echt sprake is van een duidelijke verhaallijn. Wanneer je niet bekend met met de complexiteit van burgeroorlogen in het Midden-Oosten (eigenlijk altijd religieuze oorlogen) zal de vraag waarom er oorlog ontstaat onbeantwoord blijven. Af en toe schieten er wel beelden voorbij van de oorlog, waarin een briljant shot zit. Eerst zie je een groep Amerikanen en vervolgens een bord met Beirut, .... kilometer, en een pijl naar rechts met: Vietnam, ..... kilometer.

Mijn filmblog

Om aan te raden, een van de mooiste films die ik de afgelopen jaren heb gezien!