• 10.973 nieuwsartikelen
  • 9.000.788 stemmen

Bienvenido Mister Marshall (1953)

Komedie | 78 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titel: Welcome Mr. Marshall

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Luis García Berlanga

Met onder meer: Lolita Sevilla, Manolo Morán en José Isbert

Gesproken taal: Engels en Spaans

Plot Bienvenido Mister Marshall

Het verhaal is een absurd commentaar op het feit dat Spanje na de Tweede Wereldoorlog verstoken bleef van Marshall-hulp. Een Castiliaans dorpje maakt zich op om een aantal Amerikaanse officials te ontvangen en verliest zich in het clichébeeld van de flamencodansende, wijndrinkende Spanjaard. De Amerikanen komen echter niet opdagen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Don Pablo, el alcalde

Geronimo - el secretario

Julían - el pregonero

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Deze film wordt vanavond en aanstaande zaterdag in het filmmuseum vertoond, maar dan wel de kortere, Spaanse versie van 75 minuten.

avatar van manon1492

manon1492

Hallo,

Voor een opdacht van mijn studie ben ik heel dringend opzoek naar twee films waaronder Bienvenido Mister Marshall uit 1953 van Berlanga. Nergens maar dan ook nergens kan ik deze film kopen, huren downloaden, van iemand overnemen etc. Kunt u of iemand mij verder helpen? de film La Caza van Carlos Saura uit 1965 kan ik ook niet krijgen en die zou ik ook heel erg graag bemachtigen.

Bij voorbaat voor alle mogelijke info. bedankt

met vr. gr., Manon

Jammer,31 jaar vind ik iets te oud om DVD'S mee uit te wisselen,of meer.Mijn max is 28 .

Even serieus nu:de synopsis klopt alvast niet,al moet je de film even uitkijken om te zien wat precies,natuurlijk .De absurditeit is er wel degelijk trouwens:als Franco gewoon braaf met Hitler had meegevochten had Spanje net als DE of IT Amerikaanse hulp kunnen krijgen!

Deze film is niet zo zwart of bitter als de latere van Berlanga en een politieke lading heb ik ook niet kunnen ontdekken.Wel wordt het Spanje van de jaren '50 een spiegel voorgehouden:dat van een achterlijke,ingeslapen semi-3e wereld land.Ook het Amerika-beeld is trouwens opgebouwd uit goeiige clichés.

Deze komedie is nu nog steeds vermakelijk oa dankzij het geweldige spel van burgemeester Isbert,die qua stem een prachtige Satchmo imitatie ten beste geeft,en niemand minder dan Fernando Rey die de film aan elkaar praat en dit met zachte satire doet(hij komt verder niet in beeld).Verder plenty grappige scènes zoals vooral de western-spoof met Isbert of geniale grappen als het slot"motto" van de karavaan.

Ter geruststelling:de personages hier zijn,hoewel levendig,niet zo theatraal of schreeuwerig als in vergelijkbare Italiaanse.

avatar van arno74

arno74

Aardige Spaanse klassieker over een dorp die zich voorbereidt op de komst van de lui van de Marshall Plan met hun zakken vol geld. De film is een parodie geworden op het Marshall Plan, juist omdat het Spanje niet wist te bereiken. Het is wrang, maar had Spanje net als Italië wel aan de kant van Hitler gevochten dan waren die centjes er wel gekomen.

Aanvankelijk kende de film een heel ander doel, het was een in opdracht geproduceerde promofilm voor zangeres Lolita Sevilla, alleen Berlanga wist van die opdracht een film te maken die dat doel wist te ontstijgen, ongetwijfeld tegen de zin in van de zangeres die zag hoe haar zangkwaliteiten aan de kijker onopgemerkt voorbij gingen.

Tweede Berlanga die ik zie, en hoe populair het ook moge zijn geweest om zich te profileren als Franco-criticus, ik heb er nog steeds niets van gemerkt. Van deze film werd gezegd dat het als promofilm van Lolita Sevilla de Franco-censuur wist te omzeilen, maar er is eigenlijk niets in de film wat Franco zou censureren. Nee, dit was in die zin geen gewaagde film.

Deze film uit dictatoriaal Spanje kon echter wel elders op censuur rekenen. Het land van de vrijheid kon het niet hebben dat in de eindscène een Amerikaanse vlag in een gracht zonk dus werd die scène na de vertoning in Cannes eruit geknipt. Ongeschonden door de Spaanse censuur komen om vervolgens ten prooi te vallen aan de censuur van de Verenigde Staten, het kan soms gek lopen.

Het is een leuke komedie geworden, opgenomen in een klein dorpje zoals je ze nog steeds, 60 jaar later, in Spanje kunt tegenkomen. 3,5*

avatar van Flavio

Flavio

Verrassend leuk filmpje over de Marshall-hulp die Spanje nooit kreeg. De Amerikanen, of liever gezegd het gedweep met Amerika, worden licht belachelijk gemaakt, maar ook de Spanjaarden zelf met hun gewichtigdoenerij. Ook een mooie uiting van de Zuid-Europese koopmansgeest als de burgemeester uitlegt wie betaald heeft voor de kostuums, vlaggetjes en andere parafernalia: niemand, want het is op krediet gekocht.

Ik was bang dat het erg kluchtig zou worden maar dat viel reuze mee, het was geregeld grappig zoals het bezoek van de gedelegeerde en zijn assistenten, de generale repetitie, en natuurlijk het glorieuze bezoek van de Amerikanen.