Quando Alice Ruppe lo Specchio (1988)

Alternatieve titels: Touch of Death | When Alice Broke the Looking Glass

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Brett Halsey, Ria De Simone en Al Cliver

De geschifte Lester Parson begint na de dood van zijn vrouw weer andere vrouwen te ontmoeten maar ook later te vermoorden als hij flauw van ze is. Rijke, tussen de dertig- en veertigjarigen zijn vooral zijn doelwit.

avatar van Hemdale
Lekkere gorescenes, alleen het verhaal is niks... toch 3,5 *.

avatar van kungfuzombie
Vond hem behoorlijk saai, en het zag er allemaal wel erg goedkoop uit. En gatver, wat een smerige vrouwen

avatar van dutchtuga
Dat iemand die een aantal horrorklassiekers op zn naam heeft staan ook nog tijd heeft om zulk bagger voort te brengen... Het script is werkelijk rampzalig met fout na fout, (dat bv die zwerver zo'n aanslag overleeft...) het acteerwerk zelfs voor dit genre waardeloos net als de dialogen. Het enige positieve is de gore maar vergeleken met bv een "City of the Living Dead" zeer onder de maat. 1,5*

Oh jee, dit is echt slecht. Het begin is nog veelbelovend (al is het allemaal wel overduidelijk papier mache en rubber) maar daarna zakt de film in elkaar en gebeurt er verder niets meer.
Het verhaal is ook niet altijd even begrijpelijk. Nou is dat wel vaker zo bij Fulcifilms maar dan maakt de goorheid nog een hoop goed maar buiten het gore begin valt er hier in deze film verder weinig meer te genieten.

avatar van YuLaw16
De film deed me sterk denken aan beyond the darkness. Verder had k echt meer van Fulci verwacht, anyway, kvond hem wel vermakelijk *2

Erg slechte Fulci. Amateuristisch broddelwerk.
De gore is voor Fulci begrippen erg nep en bij lange na niet van het niveau wat hij meestal levert. Ook wordt er slecht geacteerd.
Touch of Death is ergens ook wel weer zo slecht dat het leuk wordt, vandaar de milde 1,5*...

avatar van mikey
Beetje zoals Cat in the brain: freudiaanse onzin met gespleten persoonlijkheden. Gelukkig begreep Fulci dat het inderdaad nergens op sloeg en maakte er een hele malle komedie van. Daarom wel weer interessant maar nee: goed is het niet.

avatar van kirk douglas
natuurlijk lang niet fulci,s beste maar ook niet zo slecht als sommigen hem vinden. gewoon een merkwaardige film met veel zwarte humor.

avatar van jordandejong
Één van Fulci's laatste stuiptrekkingen is dit nog niet te noemen, maar hier liep hij al wel tegen het einde van zijn carriere. Dat is ook te zien qua kwaliteit. Het haalt absoluut niet het niveau van geniale sfeervolle toppers zoals The Beyond en Zombi 2, al is deze Touch of Death voor de fan nog steeds aardig voer. Zie ook nu pas hoeveel stockfootage Fulci uit deze film gebruikte voor Un Gatto nel Cervello (1990). Acteurs die nooit op de set van A Cat in the Brain hebben gestaan hebben daar gewoon hoofdrollen. Niet on-Italiaans overigens... Zo wist Fred Williamson vele jaren niet van het bestaan van Black Cobra 4. Toen hij jaren later erachter kwam dat de film bestond, bleek dat er met het beeldmateriaal van de eerste drie films gewoon een vierde was gemaakt (zonder dat Williamson er uiteraard een cent aan verdiende).

Brett Halsey heeft de rol van de moordende, en kannibalistische, gokker die zich steeds dieper in de schulden werkt. Op zich geen verkeerde rol van hem. De gore is weer a la Fulci, lekker bruut dus. Merk hier toch wat onvrede over de gore scenes... Onterecht in mijn ogen. Die moord met de stok, gevolgd door het hoofd in de oven doet zeker niet onder voor wat we in zijn eerdere werk zagen. Fulci-favorite Fabio Frizzi verzorgt hier helaas niet de muziek, wat dan ook tot een matig soundtrackje leidt. Ook qua sfeer en camerawerk heeft Fulci het allemaal wel eens beter gedaan. Zelfs zijn befaamde zoom-in shots waren dit keer niet van de partij. Af en toe wordt de film zelfs pijnlijk slecht (de operazangeres en het ''komische'' gespeel met de lijken)...

De Cast bestaat uit nog enkele bekende gezichten. Zora Kerova (Cannibal Ferox) is, zelfs met hazenlip, verruit de knapste van het stel. Veel concurrentie heeft ze dan ook niet.. De andere ''vrouwelijke'' personages bestaan uit een dodelijk irritante operazangeres en een mogelijk nog irritanter wijf met een baard... Iets meer eye-candy had de film geen kwaad gekund. Het einde is overigens ook vrij abrubt te noemen. Verder is er ook nog een rolletje weggelegd voor Al Cliver (Zombi 2, Warriors of the Year 2072), die hier wat weg heeft van Jeroen Krabbe.

Nee, alles behalve een meesterwerk van Fulci, maar dat had uiteraard verwacht kunnen worden. Toch is het allemaal niet zo slecht als hier door vele gebruikers, waarvan enkele verbazingwekkend genoeg toch echt genre-fans zijn, wordt beweerd. Daarvoor wordt de honger van de gorehounds teveel gestild en is de film over het algemeen te vermakelijk.

dutchtuga schreef:

Huh?? Het zou kunnen dat ik een andere versie/cut heb gezien, wat niet ongebruikelijk is bij die Italiaanse filmpjes, maar die zwerver keert daarna toch niet meer terug?..

avatar van Richard_Voorhees
jordandejong schreef:

Niet meer in eigen persoon, maar hij is degene die voor de politiesketch op het nieuws heeft gezorgd door middel van zijn verklaring.
Persoonlijk vind ik dit zo'n beetje de minste Fulci die ik tot nu toe gezien heb. Hij springt qua genre wat van de hak op de tak, want het lijkt te beginnen als een soort slasher spoof. Eentje waarbij wij het denken en de handelingen van de moordenaar kunnen volgen. Dan draait de film ineens wat om en blijkt de man het (gedeeltelijk) te hebben gedaan vanwege zijn openstaande schulden. Wanneer het vuur hem te heet word onder de schoenen besluit hij voor een andere aanpak door een eenzame weduwe te versieren. Daarnaast word hij achternagezeten door een soort stem die de stem van de dood moet voorstellen, o.i.d..
Erg vaag allemaal. Daarnaast word er niet super geacteerd en komen de dialogen mede hierdoor ook niet altijd even goed over. Ook qua soundtrack weet de film er niet uit te springen.
Ik ben me de laatste tijd wat in Fulci's (horror)werk aan het verdiepen en moet eerlijk toegeven dat ik dit veruit de minste film van hem vind die ik tot nu toe van hem gezien heb.

avatar van jordandejong
Richard_Voorhees schreef:

Ah, zo. Ha, best wel slordig inderdaad. Ik kan me herinneren dat hij ook behoorlijk tot prut gereden werd. Nou stond logica sowieso al nooit zo hoog op het prioriteitenlijstje van Fulci..

avatar van Richard_Voorhees
Dat werd hij ook behoorlijk, daarom is het ook zo stom dat hij dat overleefde.

avatar van alexspyforever
Ik vind dit zeker wel een vermakelijke Fulci, niet zijn beste maar zeker niet zijn slechtste. Ik kan er toch zeker wel een stuk of 4-5 bedenken die minder goed waren dan deze. het is allemaal wel lekker ranzig vooral de openingsscène en de zwarte humor die het met zich meebracht kon ik best wel smaken. Overdreven comedy werd het gelukkig nooit. Een beetje jammer dat de dames precies opzettelijk onaantrekkelijk waren gemaakt. Niet dat hier echt een motief nodig was, maar zoals al aangehaald door Richard_Voorhees had ik ook liever een duidelijk motief gehad. Want de ene keer leek het voor het geld (speelschulden), dan weer voor de kick, voor opwindende opnames en was er nog zo die dubbele persoonlijkheid met die stem. Na 45 minuten echter is het niet meer interessant, vooral omdat Lester geen slachtoffers meer maakt. Het einde had ik ook wel zien aankomen. En ja zowat alle gore scènes werden gewoon overgenomen in A Cat in the Brain die zeker wel gelijkenissen met deze toont.