Triple Agent (2004)

Frankrijk / Griekenland / Italië / Rusland / Spanje
Drama / Thriller

geregisseerd door Éric Rohmer
met Serge Renko, Katerina Didaskalu en Amanda Langlet

Het is 1936 en we zijn in Parijs. En Europa is onrustig en instabiel door Het Populaire Front en de Spaanse burgeroorlog. Fiodor, een ex-generaal van het Oud-Russische leger, en zijn Griekse vrouw Arsinoé, spelen een rol in deze algemene chaos. Terwijl zij sympathiseert met de communisten, gaat Fiodor op een geheime missie waarvan niet duidelijk is wie de opdrachtgever is. De Wit-Russische anti-communisten? De Sovjets? De nazi's? Allemaal? Weet hij het zelf wel, deze mysterieuze man die van zijn vrouw houdt maar wel bereid is haar op te offeren in een web van intriges.

neo (crew)
Het schijnt een spionage film te zijn, niet in de conventionele manier, maar met haast enkel gesprekken. Op zich klinkt dit zeer intrigerend, maar anderszijds zou dit weleens een oneindige film kunnen zijn. Beelden die ik gezien hebben stralen een enorme kalmte uit met zeer ouderwetse overduidelijke in studio opgenomen scenes. Binnenkort maar eens kijken...

FisherKing
Briljante film. Schijnt hier niet echt de aandacht gekregen te hebben bij de distributie die hij verdient.

Allereerst het weergaloze spel van Serge Renko en Katerina Didaskalu. Werkelijk magnifiek hoe die een paar gestalte geven. En er zijn alleen maar gesprekken + archiefbeelden, en dit leidt tot een ongelooflijk meesterlijke reconstructie van de geheime dienst van de Witrussen (degene die van Lenin verloren hadden en naar Frankrijk gevlucht waren) en de wereld ten tijde van de beginnende burgeroorlog in Spanje. Het begint in Parijs met de verrassende verkiezing van de socialisten onder leiding van Blum.

We zien de gebeurtenissen via archiefbeelden, maar nog meer door de gesprekken van de hoofdrolspeler en zijn vrouw, en de mensen die ze ontmoeten.

Een uitermate boeiend spektakel tekent zich dan af. Subtiele machtsstrijdjes. Schilderkunst, hoeveel een geheim agent kan zeggen, wanneer is ie Top on the Hill, Mama.

Zelden een film gezien die zo duidelijk maakt hoe politiek je leven kan beinvloeden en ook zelden een film gezien die die tijd zo inleefbaar maakt.

Grote Klasse Eric Rohmer

Dustyfan
Een erg indrukwekkende film, erg bijzonder. Een buitengewoon spannend spionage-verhaal, dat eigenlijk bijna alleen maar plaatsvindt in de gesprekken tussen de 'geheim agent' en zijn vrouw. Van het 'echte werk' zie je nauwelijks iets, behalve twee scenes op kantoor en een enkele keer een paar personen. En desondanks is de spanning ongelooflijk.

Eric Rohmer is een echte mensen-regisseur, en iemand die uniek is in zijn werk.