Switch (1991)

Alternatieve titel: Blake Edwards' Switch

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Blake Edwards
met Ellen Barkin, Jimmy Smits en JoBeth Williams

Steve Brooks is een seksistische macho. Wanneer hij op een dag vermoord wordt door een van zijn vriendinnen, besluiten ze in de hemel dat er daar geen ruimte voor hem is. Hij wordt teruggestuurd in het lichaam van een vrouw, om zo te kunnen ondergaan hoe het is om slecht door mannen behandeld te worden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Destijds in de bios-gezien, en toen vond ik het redelijk vermakelijk allemaal. Weet niet wat ik er nu van zou vinden, maar ik hou het op 2 en een halve ster.

avatar van Sparkle
Een leuk gegeven, en een perfecte gecaste actrice. Grappige situaties ten top en het einde was origineel.

FisherKing
een 3 voor de rol van Ellen Barkin..

avatar van paramount
Helemaal geweldig deze film. Echt een aanrader! 4****.

avatar van paramount
paramount schreef:
Helemaal geweldig deze film. Echt een aanrader! 4****.
Bij nader inzien is m'n cijfer met een halve punt gestegen. Fantaaastisch geacteerd en zeer goed verhaal. 4,5*

de film was echt alles behalve grappig.!

avatar van Big_bazznizz
Verhaal vind ik waardeloos, maar het acteerwerk is wel mooi. echt een gemiddelde film. 2,5 ster

avatar van moviegirl
Naar mijn mening zat er te weinig humor in

avatar van moviegirl
Ik snap niet dat ze dit humor noemen

avatar van Eny
Eny
Toch wel leuker dan ik had verwacht: cliche, maar dan héél cliche, dus dat is dan weer goed 3* Die éne scene zal ik niet vergeten: als die twee samen in bed liggen en 'zij' dan zegt: "Hou eens op met dat geflikker"!

avatar van Mr. Eddy
De eerste keer dat ik de film zag, vond ik het al erg leuk. Ik zie nou voor de zoveelste keer enkele scenes voorbij komen op tv, and it makes me smile again!

Halve ster omhoog: 4 stuks

Evaristo
Had t moeilijk om niet in slaap te vallen, wat een slappe hap bah
onderwerp spreekt niet aan en grappig was het zeker niet

Wat ik mij kan herinneren was het wel een geinige film, en ga ik vanavond nog maar eens kijken denk ik.;)

avatar van nightbreed
Als je het verhaal leest kun je de grappen al dromen.
Geen hoogvlieger dus...

Heb hem gister maar afgezet, behoorlijk saai allemaal

avatar van Spetie
Zeer slechte film waarin de grappen voorspelbaar zijn en de meeste scenes van de fillm als los zand aan elkaar hangen. Ellen Barkin speelt echter een hele goede rol en daardoor geef ik toch nog 2,0 *. Kun je nagaan wat het zonder haar geweest was.

avatar van horrorjp
Tegenvaller! weinig tot geen humor. Ellen Barkin is inderdaad het enige pluspuntje van de film.

avatar van lucdecoster
Leuke komedie. Ik hou van zo'n gekke films. Het leek ook wat op Freaky Friday.

avatar van van duijn
Na een kwartier uitgezet...

avatar van moviemafketel
Wou ik eerst ook doen, maar heb toch doorgezet.
Barkin speelt gewoon een ijzersterke rol. Alsof ze echt eerst een man was. Paar toch wel grappige scenes. Die visser die beet heeft en dat lichaam opvist bijvoorbeeld. Verder ramt ze/hij ongeveer iedereen in elkaar de hele film haha. Wat ik altijd zo vreemd blijf vinden bij een bar-gevecht is dat iedereen opeens mee gaat vechten. Nooit wat van begrepen, maar het maakt het wel koddig. Geen komedie waar je nou van op je dijen kletst, maar voor 1 keer best vermakelijk.

Een prima en vermakelijke film. Geen hoogvlieger, heb niet met krampen van het lachen gezeten maar gewoon mezelf ontspannen vermaakt met bescheiden humor, grappig verhaal en de rol van Ellen Barkin die ze best overtuigd wist te brengen vond ik.
Ik vroeg me een moment af waarom ik dit eigenlijk een leuke film vind. Sterker: dit soort films kunnen mij niet genoeg gemaakt worden terwijl je de grappen op je voelsprieten aan kan voelen komen, zo voorspelbaar is het. Ik denk dat het hem zit in het feit dat ik het gaaf vind te spelen met de idee te kruipen in iemands anders huid, om te beleven hoe je dán tegen de dingen aankijkt en hoe die (belevings-)wereld er dan uit zal zien. Ga maar na hoe vaak mensen het doen, op televisie, in dagelijks leven, kinderen etc.......we vinden het verrekte tof om zo nu en dan eens iemand anders te zijn/te spelen. Flirten met het aannemen van een andere identiteit liujkt gewoon te fascineren.
Ik weet het niet eigenlijk, het is niet meer dan een veronderstelling. Maar ja, was weer een lekker avondje. Goed weekend to all!!!!

af en toe veel te langdradig, ongeloofwaardig, acteren was nog wel redelijk. En af toe nog wel grappig, al met al te weinig om voldoende te geven. Vandaar 2*

moviegirl schreef:
Ik snap niet dat ze dit humor noemen

Ik heb serieus geen enkele keer hoeven lachen. Niet mijn soort humor.

avatar van DragQueen
Een prima film, met een leuk gegeven in het verhaal. Ellen Barkin is de juiste actrice voor haar rol, en acteert erg goed. verder zit het met de humor ook wel snor. 3 sterren.

Dick2008
Niet echt een slechte of flauwe film, maar er zijn maar weinig komische momenten, dit ondanks alle goede inspanningen van Ellen Barkin. Ik vind het eerlijk gezegd dan ook verspilling van talent. Moeilijke rol, die vaak heel overtuigend wordt gebracht. Maar ja verhaal zelf is veel te vergezocht vooral richting het eind.
In zijn geheel komt de film dan ook nauwelijks boven de middelmaat uit. Wel een sterk begin maar gaat daarna steeds meer naar beneden. Edwards gaat zoals vaker veel te lang door met z'n grappen en dat gaat in deze film dan ook weer vervelen. 2.0

avatar van Amercianpie
net gezien.

leuke film, vermakelijk voor een middagje film kijken, kijkt lekker weg.

vond het wel een grappige film.

2.5

Ach ach ach, waarom breekt iedereen deze film zo af?! Ik vind 't een giller. Ik moet steeds wéér lachen als Barkin bijna onderuit gaat op haar naaldhakken. Ik denk dat je toch een beetje van slapstick-achtige humor moet houden (zoals ook "What's up, Doc"?) om deze film leuk te kunnen vinden. Ik heb 'm gewoon 5 sterren gegeven, al ben ik de enige.

avatar van hel1
Bij sommige films moet je jezelf door een vreselijk begin heen worstelen om ietwat verrast te worden door het vervolg. Naar mijn mening is dit zo'n film. Met moeite heb ik mijn ergeringen aan het te slechte vagevuur kunnen negeren. Daarna is mijn geduld nog een aantal keren op de proef gesteld (na 134 keer te overdreven struikelen op je hakken is het echt niet meer grappig). Toch uitgekeken omdat er soms best wel wat leuke momenten inzitten.

Ik neem hem op vanavond want wat ik mij kan herinneren na enkele jaren vond ik deze film erg grappig!

Vooral een van de eindscenes, geniaal en daarom vertel ik er niets over. Ik geef nog geen sterren omdat ik hem zeker nog een keer ga kijken!

Ik heb hem nogmaals gekeken. Het is dat ik het einde al wist want SBS liep uit met nat nietszeggende Utopia, bijna een half uur waardoor ik de laatste 5 minuten miste. Ik heb mij er weer mee vermaakt, leuke nietszeggende film. Verstand op nul en lachen! Ellen Barkin speelt geweldig! Net een vent.... Wilde eerst nog 3.5* geven, verhoogd naar 4*! Je houdt er van of niet, ik dus duidelijk wel!

lezertje
Films waarin mensen van lichaam verwisselen is niet de origineelste scenario vondst in Hollywood en kan inmiddels wel gezien worden als een subgenre binnen de komedie. Volwassen die opeens in het lichaam van een jonger iemand ontwaken, of andersom komen regelmatig voor. Ook veranderingen van geslacht is al eerder gedaan. Te vaak eindigen dit soort film in moralistisch gezever waarbij de les geleerd is en het gezin toch maar weer de hoeksteen van de samenleving blijkt te zijn. Een kundig regisseur als Blake Edwards weet de platgetreden paden allemaal te ontwijken. Ook de valkuil van platte grappen en grollen en valse sentimenten weet hij behendig te omzeilen. En dan met een weergaloze Ellen Barkin aan boord kan het schip niet meer zinken.

avatar van alexspyforever
Ik herinner me dat deze vroeger op TV was en dat ik die als tiener had willen zien. Ik had deze opgenomen denk ik, maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen om die destijds te kijken. Ondertussen zijn we vele jaren later en heb ik deze dan eindelijk gezien. Ik had deze duidelijk veel vroeger moeten zien. Ik vond het best wel charmant en Ellen Barkin speelt overtuigend een man in een vrouwenlichaam die gaandeweg steeds meer respect krijgt voor vrouwen en zich meer en meer gaat afzetten tegen mannen met machogedrag. Zo grappig of leuk als bijvoorbeeld Freaky Friday of All of Me wordt het echter nooit. Het vervalt daarom iets te vaak in Amanda die problemen heeft met op hakken te lopen of in een of ander bargevecht verwikkeld raakt. Het einde is een beetje dubbel, tragisch maar ook weer sentimenteel. Dat tragische vond ik nogal wrang, maar wat me ook niet lekker zat was dat de vrouwen die Steve hadden vermoord hier dus gewoon mee zijn weg gekomen.

avatar van PEN15
Die poster kwam me nogal vaag bekend voor. Dacht dat die vrouw Meg Ryan was en dat de acteurs op de poster van lichaam zouden ruilen, dat is wat de titel namelijk wel impliceert.. Ik moet het me herinneren uit de periodieke promotiekrantjes die ik vaak meenam van de videotheek destijds. Anders had ik hier nevernooitniet naar gekeken. Ik ben het finaal eens met de meeste meningen hierboven en dat er een vertakking is onder het hele komediegenre over lichaamsverwisselingen, echter maakt de koers waarop deze film vaart helemaal niets grappig of interessant. Het begin was daarentegen veelbelovend, om al gauw nergens meer over te gaan en zomaar ineens afgelopen te zijn. Dat de vrouwen ermee wegkwamen was inderdaad vreemd, als de heer daar niet mee bezig is, maar wel met het lot van Steve, of eh..Amanda.

Niet dat er ik te diep over moet nadenken, maar ik vond het stug dat die Amanda kennelijk de fysieke krachten bezat van een man als ze iedereen maar KO kon slaan.

Nog een opmerking: die eerste reactie was er wel vroeg bij, 1-januari-1970! Hoe komt dat er in?