It Came from beneath the Sea (1955)

2,43

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Robert Gordon (I)
met Kenneth Tobey, Faith Domergue en Donald Curtis

Een Amerikaanse nucleaire onderzeeër stuit tijdens een verkenningsmissie in de Stille Oceaan op een mysterieus wezen. Volgens de sonar van de duikboot gaat het om een zeedier van enorme omvang. Commandant Pete Mathews neemt het zekere voor het onzekere en brengt zijn manschappen zo snel mogelijk in veiligheid. Bij hun aankomst in Pearl Harbor wordt weefsel van het dier, dat verstrikt raakte in de schroef van het schip, nauwkeurig onderzocht door experts. Die besluiten unaniem dat de onderzeeër aangevallen werd door een gigantische octopus.

13 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Poisonthewell
geplaatst: 2 januari 2007, 02:45 uur [permalink]
Domme lol, met vermakelijke special effects. 3*

avatar van xenne
geplaatst: 5 januari 2008, 00:21 uur [permalink]
enige goeie aan deze film was de korte speelduur. special effects zullen voor die tijd ook wel niet echt slecht geweest zijn, daarom toch nog anderhalf.

avatar van Halcyon

geplaatst: 5 januari 2008, 00:27 uur [permalink]
Ja die stop-motion... 't is me wat. Heb me er niet aan gestoord eerlijk gezegd en vond het best sympathiek overkomen. De geluidseffecten waren echter wel ondermaats. Een gigantisch zeemonster dat de oceaan in plonst waarbij je een geluid hoort alsof iemand rustig een voetbadje neemt? Laat me niet lachen... De massahysterie tegen het einde aan werd nog efficiënt in beeld gebracht trouwens. De film is niet echt goed maar heeft zeker z'n charmes. Verder leuk om gezien te hebben maar niet meer dan dat.

avatar van Friday the 13 th
geplaatst: 5 januari 2008, 11:40 uur [permalink]
ik vond de film ook sympathiek overkomen, de film was eigenlijk gewoonweg één propogandabom met hun elementen zoals " de geëmancipeerde vrouw" en " hun reactie op de gevaren van kernenergie". In elke zin kwam wel kernraket, kernbom......voor en 5 keer werd gezegd "opgepast het monster is radioactief geladen". In de jaren 50 kwam de kernenergie op en de mensen regaeerden daar toen niet positief op.

ik heb me niet verveeld bij deze film, het was duidelijk te zien dat het stop motion was maar zoals halcyon zei "het kwam sympathiek over".

geplaatst: 5 januari 2008, 18:36 uur [permalink]
Frapant detail dat het script geschreven is in teken van Ray Harryhausen's zeemonster. Het geheel is dus eigenlijk niets meer dan een promotiefilmpje om het technisch kunnen van die tijd in beeld te brengen.

avatar van Toon1
geplaatst: 5 januari 2008, 18:58 uur [permalink]
Saaie film. In vergelijking met de andere science fictionfilms uit de jaren '50 die ik al gezien heb, vond ik deze minder goed (of heb ik er teveel gezien zodat de pret er af is?) Die stop motion vind ik zelfs voor de jaren '50 al erg gedateerd overkomen.

geplaatst: 6 januari 2008, 11:11 uur [permalink]
inderdaad sympathiek filmpje met een zalig monster(gedateerd maar oh zo lachen)
ook hilarisch de zogenaamde sterke vrouwenrol: dat blijven ze heel de film maar benadrukken en ze akteerd of dat ze op de valium zit (lachen)

veron35
geplaatst: 6 januari 2008, 11:13 uur [permalink]
Wat lijken heel die horror/sf film titels uit de jaren 50 toch op elkaar. It Came from outher Space enz. heel veel van dit soort titels.

avatar van Silvio Dante
geplaatst: 7 januari 2008, 22:59 uur [permalink]
Aardige keuze van kanaal twee om ons dit stukje cult-Sf te laten kijken. Wat ik zo leuk vind aan de cult night is niet zozeer de film zelf, maar wel de commentaar die de film vooraf gaat.
Steeds erg boeiend vertelt door een overenthousiaste Jan Verheyen.

Van z'n eigen werk (volgens mij al even grote rommel als hetgene hij komt te presenteren) ben ik niet zo'n fan, maar de manier waarop hij steeds een homage of ode brengt aan hetzij de regisseur, scenarist en in dit geval de SFX-man.
Altijd met een brede grijns op z'n gezicht, maar nooit kwaad bedoelt.
Bij deze: chapeau Jan 🙇

Het filmpje was ook deze week verre van hoogstaand, maar die jaren 50 SF weet me op een of andere manier wel te boeien.
Gedateerd? Zeker en vast, maar nog steeds genietbaar.
De love story vond ik deze keer wat minder: wat zit die kwibus van een Carter bij die twee tortelduiven toch te doen? 😕
2.5* met kansje op verlaging

avatar van FatMike
geplaatst: 4 februari 2008, 20:49 uur [permalink]
Ray Harryhausen leverde prima werk af voor It came from beneath the sea. Een reusachtige octopus die met weinig lawaai
de wateren onveilig maakt. Natuurlijk komt het monster gedeeltelijk
ook aan wal. Prachtig hoe ie met zijn meterslange tentakels
slachtoffers maakt. Bootjes, bruggen en gebouwen worden vernietigd.

Deze jaren 50 sci-fi monsterfilm kijkt heerlijk weg en naar mate ik
meer van dit soort werk zie, ga ik ze steeds meer waarderen.

Een dikke 3,5!!!

avatar van dave
geplaatst: 27 maart 2010, 17:51 uur [permalink]
'Special effects van specialist Ray Harryhausen!' Deze zin springt als eerste in het oog op de DVD-hoes. Niet geheel onterecht.

Het monster ziet er namelijk niet eens zo slecht uit. Leuke en realistische vormgeving. De stop-motion deed hier tevens weinig afbreuk aan. Het enige écht potsierlijke waren de aanrakingen met andere zaken. Schepen, gebouwen, auto's, ze zagen er allemaal ontzettend nep uit. Speelgoed.

Ondanks de vele onzinnige dialogen ("Snow is cold.") wordt er toch geprobeerd wat suspense te creëren. De beginscène was best aardig, waarin de vage vlek op de sonar het angstzweet al vlug deed uitbreken. Enfin, in 1955 althans.

Veel meer valt er niet over te zeggen. Te veel dialoog, matig acteerwerk en een te laag 'Octopus-gehalte'. Hoogtepunt was het terugdrijven van de tentakel met vlammenwerpers. Deed me plots aan 'Ghostbusters' denken.

1,50 (1,75)

avatar van Biglia
geplaatst: 18 mei 2010, 13:46 uur [permalink]
Dit filmpje zou op de grote hoop van de zeer matige '50s sci-fi terecht gekomen zijn (die dialogen; dat acteerwerk!) ware het niet dat ene Ray Harryhausen er aan meegewerkt heeft. Ik kan het niet verklaren maar ik ben fan. Liever schokkende stop motion dan gevoeloze, koude CGI.

geplaatst: 1 juni 2010, 13:19 uur [permalink]
ik blijf een beetje op mijn honger zitten. Film begint redelijk spannend (toch voor die tijd) met het sonarbeeld enzo, maar valt dan toch een beetje weg om plaats te maken voor hier en daar wat randverhaaltjes. Ook de stop-motion kan me nog steeds niet bekoren. Ik was er nochtans al veelvuldig aan gewend geraakt laatst bij Clash of the Titans (de oorspronkelijke film weliswaar). Desalniettemin een cult nightfilmpje gelijk een ander, en daarom niet meer of niet minder dan een ander. Er zijn ook al tig slechtere 'horror'films gemaakt (in die tijd), dus ik geef deze toch nog een 2.5*