• 10.578 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Russ Meyer

Met onder meer: Hal Hopper en John Furlong

Gesproken taal: Engels

Plot Mudhoney

"...leaves a taste of evil!"

1933, midden in de Grote Depressie. Calif is op doorreis en klopt aan bij een familie om wat geld te verdienen. De dochter des huizes, Hannah, is getrouwd met Sidney, een niksnut die zijn vrouw slaat en bordelen bezoekt. Calif wordt slachtoffer van een lastercampagne door Sidney en vindt het steeds moeilijker om zijn verleden en zijn ontluikende liefde voor Hannah het hoofd te bieden.

logo tmdbimage

Ookal zo'n goeie band!

avatar van stephan73

stephan73

Film is ook goed, hoor!

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Russ Meyer films hebben niet erg veel om het lijf, dat mag bekend zijn. Toch was ik sinds ik de band Mudhoney ken al benieuwd naar zijn werk. Als zo'n band z'n naam van een film van Meyer haalt, dan moet het toch wat kunnen zijn? 'Faster, pussycat! kill! kill!' was de eerste film die ik zag, maar die heb ik niet helemaal gezien. Wel was ik onder de indruk van de zwart-wit mengeling van vrouwelijk schoon, gewelddadige en dysfunctionele relaties en de heerlijke freestyle jazz/filmmuziek. Nu heb ik dan ook 'Mudhoney' en 'Lorna' op één dvd in mijn bezit en het wordt eigenlijk alleen maar mooier.

'Mudhoney' is gebaseerd op de roman 'Streets paved with gold' van R. F. Locke en vertelt dan ook een degelijk verhaal. Rijkelijk gevuld met vreemde figuren, geweld en sex wordt er een verontrustend plaatje geschetst van waar de mens wel niet toe in staat is. Toch is het allemaal wel met zo'n knipoog gedaan dat het amusement blijft en dat zal voor sommigen misschien een afknapper zijn. Voor mij is dit in ieder geval een zeer geslaagde Meyer en er zullen er dan ook zeker meer volgen.

Stem: 4,0*

avatar van bladonis

bladonis

Eén van Russ Meyer's betere! Heel simpel verhaalgegeven over (on)trouw, liederlijkheid, hypocrisie, geweld, lust, geilheid en de kerk. En dat met een Russ Meyer sausje overgoten, yumm!

Rauw, hard, ranzig en hitsig laat Meyer zien wat er kan gebeuren als een vreemdeling een onstabiele basis van een redneck dorpje binnenbanjert, en zo de onnatuurlijke status quo verstoort, met alle gevolgen van dien!!

Heerlijk, ik kon de inteelt bijna próeven!

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Jammer. Bij mijn vierde Meyer moet ik dus toch een onvoldoende geven, erg jammer want die vent was alleraardigst bezig. Na een 5*, 4* en een 3,5* is dit wel even jammer. Vooral jammer omdat dit bekend staat als één van zijn betere. Not in my book.

In Mudhoney moeten we het helaas doen zonder zijn drie kenmerken: zijn oogverblindende cinematografie, zijn heerlijke sexploitation storyline en zijn huge boobed cast. Ook wat pretentieuzer dan zijn andere werk wat ik tot nu toe zag. Best een aardig uitgangspunt maar de uitwerking komt niet helemaal uit de verf. Thematiek als mishandeling, ontrouw, ongeluk, hypocrisie en vrouwonvriendelijkheid. Hopper speelt weer geweldig, Furlong speelt ook wel aardig en altijd leuk om Maitland weer te zien nadat ik een paar dagen geleden Lorna hebt gezien.

Ik ga er maar van uit dat Meyer hier gewoon teveel een 'echte' film op het scherm wou toveren en hierdoor zijn sterke handelsmerken een beetje onder laat sneeuwen. Volgende keer weer een flinterdun sexploitation plot, huge boobed chicks en zijn wonderschone cinematografie. Jammer.

avatar van Die Hard,Willis

Die Hard,Willis

Fantastische Meyer.

Zwart wit geschoten film over een disfunctioneel gezin dat zich in een situatie van bedrog, geweld en overdadige lust bevind!

Andere kant van Meyer die mij ook zeer goed is bevallen, zijn lolligere tietendrama's en zijn duistere, iets gewelddaderige en minder rond bengelend vrouwelijk schoon.. geweldig!

Een van mijn favorieten!

Theunissen

Toch wel een prima drama van Russ Meyer. Het verhaal (inderdaad de thematiek die Naomi Watts benoemd, kan nog worden aangevuld met "eigen recht") zit goed in elkaar en is ook wel boeiend. Wat deze film echter echt goed maakt is de uitstekende cast. Hal Hopper zag ik een dag eerder al schitteren in de film "Lorna" en in deze film verbeterd hij zelfs dat kunstje en heeft hij een hoofdrol. Het was echt genieten hoe hij de rol van slechterik speelde. Ook de rol van Antoinette Cristiani (die getrouwd is in de film met Sidney Brenshaw alias Hal Hopper) was best goed en ze mocht er ook best wezen. De echte schoonheden in deze film zijn natuurlijk Rena Horten als de doofstomme Eula (de scene waar ze zich aan het wassen is in een teiltje was visueel oogstrelend) en natuurlijk Lorna Maitland als Clara Belle die ook al schitterde in de film "Lorna". In deze film heeft ze maar een bijrol maar ze speelde die weer goed en uiteraard zag ze er weer fraai uit. Het einde met de inmiddels doorgedraaide Sidney was goed (wel veel geschreeuw) en ook wel grof. De overgang van moord tot veroordeling in dat einde vond ik wel wat abrupt (in een seconde).

De scènes in het huis (min of meer een soort seksclub) van Princess Livingston (sowieso een verhaal apart met haar uiterlijk) en haar geflipte familie (o.a. de gestoorde Injoys die alleen rondloopt in een overal met niets eronder en de doofstomme nymfomane Eula) behoren tot de hoogtepunten van deze film.

P.S. de rol van Frank Bolger (vrijwel in alle films van Russ Meyer te zien) als predikant was ook best goed.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

2de exploitatiefilm die ik zie van Meyer en alweer was het eentje die ik moeilijk vond om uit te zitten. Ok het verhaal was wel iets beter dan in Lorna maar als dit nu wordt verondersteld een van de beste van Meyer te zijn. Hopper speelt net als in Lorna een aggressief en lawaaierig baasje met een irritante lach die vrouwen mishandelt. Waarom hij zo een nietsnut is, waarom zijn vrouw zoveel moeite heeft om bij hem weg te gaan, ondanks 90 minuten komt er niet de minste logische verklaring.
De exploitatie is tam, net als het naakt pover is. De overgangen in tijd en gebeurtenissen zijn soms zo abrupt, van een zwakke editing gesproken! Bijvoorbeeld Hopper verdrinkt in eenmoment van waanzin een vrouw en het volgende moment hebben ze hem klaar om hem te lynchen. en ach ja daar was ook weer die predikende dominee, geeuw.
Leuk waren nog de blonde dames (waaronder ook weer Lorna Maitland) en een aantal scènes in dat huisje van plezier van de oude tandenloze dame princess Livingston nog zo eentje die regelmatig terugkeert in Meyer's films.
Opvallend overwegende positieve reacties maar het stemgemiddelde vertelt toch een ander verhaal.