Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Gosford Park (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Italië / Duitsland
Drama / Mystery

geregisseerd door Robert Altman
met Maggie Smith, Michael Gambon en Emily Watson

November 1932: een groep rijke gasten arriveert op het landgoed van Sir William McCordle voor een jachtpartij. Ondertussen bevindt de nieuwe hulp Mary zich samen met de andere hulpen beneden in het huis, waar een ouderwetse Butler en een dominante huishoudster er zeer strenge regels op na houden. Langzaam ontdekt Mary dat niet alles helemaal pluis is in het huishouden.

avatar van Wolkenmeter
Zoals gewoonlijk stopt Robert Altman weer een veel te groot aantal personages in zijn film. Ik had een tijdje problemen om alle ontwikkelingen vlot te kunnen volgen, maar voor de rest vond ik het een mooie film, met een erg goed verhaal

avatar van Jordy
Vond het helaas maar een saaie bedoening

zal wel aan mij liggen aan de recensies te zien

neo (crew)
binnenkort draait deze film ook bij de filmhuisnacht samen met nog een heleboel andere als mulholland dr. en andere.ben wel benieuwd!!

neo (crew)
hmm draaide toch maar op gewoon donderdag en vrijdag.ik vond het een erg goeie film.altman schets op een mooie manier de klassenstrijd tussen de bediendes (down under) en de rijke mensen (upstairs).het eerste uur is vooral een kostuumdrama,maar in het tweede deel verandert het verhaal in een moordmysterie.veel prachtige dialogen.zo vond ik maggie smih prachtig in haar rol van rijke snob en ryan phillipe met een schots accent.stuk voor stuk zijn alle personages die geintroduceerd worden uiterst interessant.het begin was even moeilijk te volgen,maar na verloop van tijd was het geen probleem meer.naast het redelijk serieuse verhaal,is er ook erg veel plaats voor humor.

Ik vond deze film een van de saaiste die ik in mijn leven gezien heb.
Ik wist dat er iemand vermoord werd, maar na anderhalf uur geswets tussen mannen en vrouwen boven en mannen en vrouwen onder in het huis ben ik in slaap gevallen. Werd wakker toen de moord voltrokken werd.. en met dat slappe beeld in mijn achterhoofd ben ik maar weer gaan slapen. Die stoelen zaten erg goed in die bios. GaaaAAAAp

Briljante film. Een van de beste projecten van Robert Altman.

Altman is nou typisch zo'n regisseur waar je dol op bent of waar je een hekel aan hebt. Ik hoor bij die eerste groep. M*A*S*H, A Perfect Couple, The Player en nu deze Gosford Park zijn absolute juweeltjes. Kunst met een grote 'K'.

Wat sommigen als saai ervaren, vind ik een indringende wijze van het introduceren en samenbrengen van een grote diversiteit aan karakters, zonder de ontwikkeling van de plot uit het oog te verliezen. Niet veel regisseurs beheersen deze kunst tegenwoordig nog.

Heerlijk om een film te zien die het niet moet hebben van drie ontploffingen en vier geluidseffecten.

avatar van petey
Not my cup of tea.

Vond het wel een leuke film eerlijk gezegd, was tenminste niet zo doorzichtig.. of?

avatar van Brooklyn
Oninteressante dialogen, veel te veel personages waardoor je je niet echt kan inleven bij 1 of meerdere personen. Ik vond het erg afstandelijk allemaal. De aardige sfeertekening brengt mij op 2,5 sterren...

The Player vond ik erg goed. Veel goede dingen hierover gehoord. Gekocht op VHS voor 3 euro, de moeite van het uitchecken wel waard denk ik.

avatar van narva77
The Player is ook erg goed ja!

Knap gemaakte film.
Als je ziet hoeveel mensen steeds in beeld zijn, dan lijkt me dat de regie 'a hell of a job' is geweest.
Ik vind het een mooie film. Heel goed en humoristisch de scheiding tussen de adellijke gasten en de bedienden weergegeven. Ze leven in totaal verschillende werelden.

Inderdaad erg mooi gemaakt en prachtig acteerwerk (wat wil je met zo'n cast). Er zijn inderdaad wel erg veel personages, maar na een tijdje was het goed te volgen. De wisselwerking tussen de verschillende klassen is ook prima gedaan (hoewel ik vaak aan Remains of the day moest denken).
Minpunt(je) was toch wel het moordplot. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar de hele clue van de moord was wel erg simpel en voorspelbaar.....toch? 3,5 ster

avatar van Goodfella
Uitstekend geregisseerd en erg goed geacteerd, maar het geheel is helaas meestal tè saai uitgewerkt.

Heb denk ik met hoge verwachtingen naar deze film gekeken, want hij viel mij een beetje tegen. Ondanks de uitstekende cast en de prachtige weergeving van twee totaal verschillende 'leefwerelden' kon het me vaak gewoon niet boeien. 2,5*

Het begon met regen...

Leuke film, lijkt veel korter dan ie is, ik had wel meer Fry verwacht want die staat bijna bovenaan bij de acteurs.

En al die personages maken de film erg leuk, en brengen een speciaal sfeertje met zich mee. Het was wat te kort, misschien vreemd om te horen door de vrij ruime speelduur maar ik vind het meer een verhaal hebben van een serie, maar dat is mijn mening.

Toch erg leuk door het uitstekende acteren, en als die pianist boring is voor die mensen mag ie wel bij mij op de piano wat laten horen.

mmm..4*

En het eindigt met zonneschijn.

empirekees schreef:

ik had wel meer Fry verwacht want die staat bijna bovenaan bij de acteurs.
Idd, even aangepast. Alle acteurs die er stonden hadden maar een marginale rol.

avatar van jassonn
ik vond dit een hele goede film,vooral het engelse sfeertje trok mij erg aan,ik ging er helemaal in op.Er werd goed geacteerd en de muziek was ook goed gekozen.

avatar van Gorro
Ik heb vandaag La Règle du jeu gezien en kwam tot de conclusie dat Gosford Park wel erg veel overeenkomsten met die film heeft. Zoveel zelfs dat dit eigenlijk gewoon een remake is van die film en zelfs een erg matige, want in tegenstelling tot de film van Renoir vond ik deze erg saai.

avatar van Freud
Een waar meesterwerk, deze film. Zelden een scenario gezien dat zo geniaal is opgebouwd! Natuurlijk kun je de personages niet uiteen houden, maar je kunt zonder problemen volgen. De personages vormen hier gewoon twee grote kluwen mensen die je niet leert kennen, maar waar je toch nog een band mee opbouwt. En die moord is zo goed opgebouwd, dat merk je schitterend als je hem een tweede keer bekijkt. En de humor was schitterend, ik lag echt plat (in tegenstelling tot mijn vriendin, die zich echt afvroeg wat er nu in godsnaam gráppig was aan die saaie film) Nee ik ben echt fan voor het leven, zelden zo'n leuke hoop personages bij elkaar gezien, zonder dat het belachelijk werd.

Ik had veel van deze film verwacht, aangezien ik nogal een kostuumdramafanaat ben. Jammer genoeg vond ik hem nogal
langdradig en zielloos, met hier en daar een opleving. Aan het eind had ik een "was dat het ? "-gevoel.

Misschien kan een tweede viewing uitkomst bieden. Misschien ook niet.

2,5 *

Het probleem met deze film is, ja wat is het probleem eigenlijk, ik heb genoten van de personages en dan vooral van de cynische reacties van de personages tegen elkaar, de bedienden en hun wereldje maar het geheel doet meer aan als een documentaire als een speelfilm. Ja ik vond het allemaal reuze interresante typetjes hoor, begrijp me niet verkeerd, en het ziet er allemaal erg gelikt uit, maar het was niet echt spannend en niet echt boeiend eigenlijk. Ik zat eigenlijk op een overwachte plotwending te wachten. 3,5 sterren.

krang
Het leek me een leuke film te zijn, echter, dat leuke kwam niet uit de verf.
Langdradig en niet interresant om 2 uur naar te kijken. (Maar toch afgekeken).

Nee, er zijn betere films in dit genre!

Deze film was zo ongelooflijk saai dat ik mij helemaal niks kan herinneren van deze film!

Heerlijke film. Goed het jaren dertig sfeertje weergegeven. Absoluut de moeite waard om weer te bekijken.... 4 sterren.

Saai, Saai, saai. Gehele film is saai. Verhaal is opzich goed inelkaar gevlochten, maar meer dan 2 uur is wel veel. Toch begrijp ik de einde niet. Wie heeft nou de man vermoord

avatar van jex
jex
Justice4All schreef:

Volgens mij...
heeft helen mirren (ik weet haar personage naam even niet) het gedaan en haar zoon Parks heeft hem neergestoken maar toen was hij al dood.

bedankt

avatar van Zavo
Ik kon het eerlijk gezegd maar voor 85% volgen door al die verschillende karakters. En dan hebben ze ook nog allemaal dezelfde kleren aan... Voor je iedereen kent en alle relaties begrijpt moet je de film waarschijnlijk drie keer gekeken hebben. Hij zal dan ook wel beter worden bij een volgende keer.
De ontknoping was wel een beetje een tegenvaller vond ik. De film is wel erg knap gemaakt, in een mooie stijl ook.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De moord en de ontknoping waren duidelijk bijzaak. De film was vooral sfeervol en vaak uitermate grappig. Wat mij ook opviel was dat Altman dat hele snobistische adelijke wereldje laat zien als een groot toneel. Op het toneel (als de adel samen is) wordt er geacteerd. Op hun eigen kamers (backstage) zijn de adel en de bedienden zichzelf. Af en toe valt er iemand uit zijn rol. Mooi camerawerk in sommige scenes. Geen meesterwerk, maar een erg amusante film. Totaal niet saai wat mij betreft.