Supernova (2000)

Verenigde Staten / Zwitserland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Walter Hill
met James Spader, Angela Bassett en Robert Forster

Aan boord van de Nightingale 229 bevindt zich een vreemde aanwezigheid. Het is een dreigend onbekend iets dat door Karl Larson aan boord werd gesmokkeld. Karl werd door de bemanning opgepikt in de buurt van een verlaten mijn. De astronauten krijgen niet lang de tijd om dat te betreuren want één na één komen ze op een gewelddadige manier aan hun eind. Voor het zover is wordt er nog driftig heen en weer gelopen door smalle gangen, verlicht door fotogenieke lichtjes. De confrontatie aan het einde van de reis zou wel eens bepalend kunnen zijn voor het voortbestaan van de aarde.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
trouwens: nadat de naam Alan Smithee te bekend was geworden, besloot men een nieuwe naam in te voeren voor regisseurs die niet met het eindproduct geassocieerd willen worden: dit werd Thomas Lee. Dit is de eerste Thomas Lee film.

Deze heb ik in een premierenacht gezien in Utrecht. Ik was de enige van de groep die hem erg beroerd vond. Gelukkig ligt het dus niet aan mij.

avatar van You_bastard
Het was niet de premierenacht maar de science fiction nacht. Ik vond deze film de slechtste van de drie (Pitch Black, Supernova en Alien Resurection)

avatar van moviefreak#1
Ik zou willen voorstellen om bij genre s-f/ero te zetten, het leek soms echt alsof ik naar zo'n softporno filmpje zat te kijken waarbij toevallig wat science-fiction dingen gebeurde. Het verbaasde me die ene keer heel erg dat we Robin Tunney zowaar met kleding aan te zien kregen

avatar van xangadix
Al zou het ruimteschip in het eerste kwartier al ontploffen... het had me niets uitgemaakt.

avatar van brielen
Ik vond het een kruising tussen Dead Calm, Event Horizon en Alien.

Goede special effects. Diepgang en geloofwaardigheid in de personages ontbreken evenwel. 3

ik vond hem wel aardig.3.5*

avatar van Flipman
Co-geregisseerd (of volgens IMDb, daar de studio heel erg ontevreden was met Walter Hill's resultaat, opnieuw gemonteerd) door Francis Ford Coppola! Aan de gemiddelde waardering en de reacties te zien een smet op diens naam.

avatar van Minority_Check
brielen schreef:
Ik vond het een kruising tussen Dead Calm, Event Horizon en Alien.

ben het met je eens
het is wel een leuke filmpje voor 'n keertje
maar hij is zeker niet slecht
ik snap niet waarom die zo laag staat

avatar van Skrean
Ik vond het een 'nice ride' en voor iedereen die van sci-fi houd is 'in for a threat'.
Kon ook veel filosofische ideen in het verhaal herkennen wat de film meer inhoud gaf.

avatar van Vinnie_NL
Mooie special effects en ik vond het verhaal toch ook zeker spannend. Jammer dat we waarschijnlijk geen sequel krijgen omdat de opbrengsten zwaar tegenvielen.

Oh ja, de film met een nog cooler hyperjump-effect dan in deze film moet nog gemaakt worden!

avatar van Kr!kke
Het verhaal in deze film is nogal redelijk standaard: je hebt het gevoel dat je een dergelijke film al verschillende keren hebt gezien. Verrassend is het dus allemaal niet in deze film, en qua spanning viel er meer mee te doen. De acteerprestaties zijn ook niet meteen memorabel, zodat de film eigenlijk niet veel te bieden heeft. De special effects zijn nog wel redelijk, kwestie van toch iets positiets te zeggen...

avatar van eavymetal
Jordy schreef:

Tóch vind ik de film helemaal niet zo slecht.

avatar van mnrk
Een leuke film om gezien te hebben....

Het verhaal is redelijk,had wel beter uitgewerkt kunnen worden, het acteerwerk is wel in orde (met toch wel een prima cast).

Maar wel zijn de special effects mooi, het ruimteschip ziet er zeer fraai uit en zoals "Vinnie_NL" al zegt, is de hyperjump erg cool.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Coppola's catastrofe.

Supernova is een behoorlijk gemiddelde SF-film, die vooral opvalt dankzij een paar aardige acteurs. Qua setting en dergelijke hebben we het allemaal wel eens eerder en vooral beter gezien, maar het is hier vooral het magere en voorspelbare clichéscript dat de film zo omlaag haalt. Het schijnt dat Francis Ford Coppola zelfs werd opgeroepen om Hills catastrofe nog bij te schaven. Iets wat verder ook niet echt goed heeft uitgepakt.

Doorsnee.

avatar van Roger Thornhill
Niet slecht, maar gewoon ook niet goed, en vooral ontzettend voorspelbaar – helaas, want er zitten toch een paar aardige acteurs in, en de FX waren ook niet slecht. Wel doet de film een beetje gehaast aan, alsof er expositiescènes zijn gesneuveld; misschien had hij eerder het tempo van een vergelijkbare film als Alien moeten hebben, maar ja, dan was de gelijkenis daarmee nóg groter geweest, en vermoedelijk dacht de studio ook : kom op, tempo erin houden, hoe korter hij duurt en hoe sneller hij is afgelopen hoe minder de kijkers zullen beseffen dat er eigenlijk niets gebeurt dat ze niet al eerder hebben gezien.

Op de DVD staan naast een alternatief einde ook een paar (helaas) verwijderde scènes die de (overigens niet onaardige) schurk nog een aardig plotzijlijntje geven (en die ook in de trailer te zien zijn, wat zul je je bekocht hebben gevoeld als je naar de film bent gegaan op basis van die trailer en er dan in de bioscoop achter bent gekomen dat sommige stukjes uit de trailer gewoon niet in de film zitten…).

avatar van Insignificance
Weinig verheffende, conventionele sci-fi. Er schijnt nogal wat aan gesleuteld te zijn nadat Hill er mee klaar was. Heeft een een nogal mager en doorzichtig ritje door deep space opgeleverd. Alsof het vlees tussen de botten grotendeels is weggesneden. Personages blijven beperkt tot dat wat de plot nodig heeft en van het mysterie rondom de noodoproep en de persoon die daar achter schuil gaat is al snel niets meer over.

Moet wel zeggen dat-ie er na verloop van tijd steeds freakier uit gaat zien. Het schip ziet er fraai uit, maar qua designs en effecten is niet alles je van het. Bij het zien van zo'n plasma acceleratie zou je zweren dat de film iets ouder is. Een van de grotere missers is de verdwaalde muziek. Past totaal niet in de ruimte, leek me meer iets voor een kinderlijk avontuurtje. Niet verwonderlijk dat het slot zo ook niks meer klaarspeelt.

avatar van Left4Dead
Matig verhaal met een redelijke tot goede cast. Helaas, met flikkerende lichten en trillende beelden maak je nog suspense. Toch heb ik me redelijk vermaakt met deze film en dat komt doordat het een SF-film is, één van mijn favo-genres dus dat kan niet snel stuk. Het is allemaal wel erg vlak, verhaal en script, maar hé het hoofd op nul en gaan met die banaan had ik vandaag.

3** voor het makkelijk vermaak

avatar van arno74
Sciencefictionfilm met een bescheiden budte over de bemanning van een medische ruimteschip die een noodsignaal ontvangt vanuit een oude mijnwerkersmaan die uit haar baan is geraakt. Weinig vernieuwend in het genre maar wel vermakelijk en genietbaar voor liefhebbers van ruimtereisfilms. Een ruime 2,5*