Gremlins 2: The New Batch (1990)

Alternatieve titel: Gremlins 2: De Nieuwe Bende

Komedie / Horror

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Christopher Lee

Een paar jaar na de gebeurtenissen in Gremlins wonen Billy en Kate in New York, waar ze werken voor de triljonair Daniel Clamp. Maar als op een gegeven moment de Mogwai Gizmo weer in handen komt van Billy, moet deze zorgen dat niemand het kleine wezentje te zien krijgt. Als de kleine Mogwai echter nat wordt, ontstaan er plotseling een hele hoop smerige Gremlins. En terwijl Billy en Kate proberen om deze gruwelijke wezentjes te stoppen, maken de kleine monsters een grote puinhoop van het grote kantoorgebouw van Clamp.

Stukken minder dan deel 1, maar nog steeds vermakelijk. 3*

avatar van niethie
Meer een herhalingsoefening dan een echt vervolg, maar wel een leuke herhaling.
De film zou voor de winst gemaakt zijn, waar ik ook geen moment over twijfel, maar er valt nog best wel plezier aan te beleven, tenminste Dante zorgt ervoor dat we ons als kijker niet hoeven te vervelen. Zo zitten er opvallend genoeg heel wat geslaagde persiflages in, als de gremlin tandarts (is it safe?) de cameo in de john wayne film, of de aanval op de clitici (vast Ebert) die de eerste film hebben afgekraakt. Zo flauw, maar heb er hartelijk om kunnen lachen. De rest van de stukken in dat gebouw zijn een beetje de overtreffende trap van wat we allemaal in het eerste deel zagen, en naast opnieuw wat komische stukken, voegt dat zoals verwacht niet zo heel erg veel toe eigenlijk...

2,5 sterren

avatar van mikey
niethie schreef:
de clitici (vast Ebert) die de eerste film hebben afgekraakt.....

...voegt dat zoals verwacht niet zo heel erg veel toe eigenlijk...

Leonard Maltin, goeie man is dat. Hij is de beroemste filmanaliticus van Amerika.

Joe Dante zei op de commentaartrack als eerste: welkom bij het meest overbodige vervolg ooit.

Praktisch even goed....

Tom de Haas
Een waardige opvolger van de filmklassieker uit 1984, vooral de moeite waard omdat je niet helemaal het gevoel hebt dat je naar een herhaling kijkt mede doordat het verhaal is verplaats naar de wereld stad New York, i.p.v. een pitoresk stadje dat wordt geterrorriseerd door de gremlins is het nu een wolkenkrabber met al zijn personeel en bezoekers. Ook zijn de gizmo's en gremlins verrassend leuk en anders dan in het orgineel. Heerlijk genieten van een echte popcorn film, met iets meer humor en iets minder horror. Een ster minder dan het origineel maar zeker de moeite waard van het herhaaldelijk kijken.

avatar van jipt
Wel geinig, minder dan 1, de verschillende soorten Gremlins waren erg cool. Zijplotjes als vreemdgaan met je nieuwe baas had niet gehoeven, vooral als het totaal geen toevoeging heeft aan de film. Tevens vind ik deze film in tegenstelling tot zijn voorganger echt te weinig spanning hebben. Ook jammer van t moraaltje aan het einde, had niet gehoeven, voor mij part hadden de Gremlins het hele gebouw opgeblazen en de wereld veroverd.

2,5* voor een paar memorabele scènes en Gizmo die Rambo na doet

Maar die cameo van Hulk, damn dat ging te fur

avatar van dray
Ik weet nu wel waarom ik me niet zoveel van deze film kon herinneren. Wat een draak van een film. De film hangt van clichés en non-grappen aan elkaar..

avatar van DragQueen
Dit vervolg doet niet veel onder voor zijn voorganger. ook is het geen herhalingsoefening geworden. zo is het verhaaltje weer leuk bedacht. de combo van horror en humor werkt nog steeds even goed. het levert een hoop leuke momenten op. verder zijn de effecten weer goed, en acteert de cast op een leuke manier. 3,5 ster.

avatar van 606
Na lange tijd herzien en ga het een 0,5 omhoog doen.
Werkelijk zwaar genietbare film en dat blijft nu nog steeds.

avatar van rep_robert
Chaos, chaos, chaos en meer chaos.

Gremlins 2 is overduidelijk op de komedie tour gegaan en dat is flink te merken. Er zitten weinig tot geen horrorelementen meer in de film en in plaats daarvan zijn de Gremlins nog gekker en zitten er ook veel parodieën op het eerste deel 1 in. Denk bijvoorbeeld maar aan Cates die nu een slechte ervaring heeft op Lincolns verjaardag en de videoband recensie. Erg over de top allemaal en bij mij werkt het gelukkig wel. Ik zou overigens ook best begrijpen als iemand dit niet leuk zou vinden.

De ene Gremlin is nog gekker dan de ander en zo heb je dus een aantal hilarische momenten, zoals de intelligente Gremlin die erg goed weergegeven is. Ook de grappen en grollen in de wolkenkrabber haalt vaak een slapstick niveau. Iets wat de film echt een lekker flauwe look meegeeft.

Het is een vervolg en gelukkig hebben ze niet hetzelfde verhaal herkauwd. Al hangt hier geen fijn (kerst)sfeertje in de film en de soundtrack uit deel 1 vond ik toch wat leuker. Het verhaal is verder wel erg basic en de maatschappijkritiek is wel erg overduidelijk in beeld gebracht.
Niet dat dit deert, want zodra Gizmo in beeld komt ben ik gelijk weer verkocht. Hij is nu extra lief gemaakt en richting het einde is hij zelfs stoer. Geweldig, alleen een beetje jammer dat zijn screentijd wel relatief weinig is. Dat had wel iets meer gemogen.

De special effects zijn wel ietwat verouderd, net zoals in het eerste deel. Maar Gizmo ziet er toch beter uit en de Gremlins ook. Je merkt wel dat dit nog voor het CGI tijdperk is. Dus dat neem ik de film verder ook niet kwalijk.

Al met al prima vermaak, maar je moet wel tegen een hoop onzin kunnen. De film neemt zichzelf namelijk niet serieus.

avatar van DVD-T
Een stuk minder dan het origineel.

Erg jammer dat die heerlijke sfeer die het eerste deel wel had hier compleet mist. De film is een parodie geworden, en vooral op Gremlins zelf. De acteurs en het al erg magere verhaal worden hier compleet naar de achtergrond gedrukt, en alle aandacht wordt gevestigd op de Gremlins, die in The New Batch de sterren zijn. Ze zijn wel weer erg leuk gedaan. Door de vele verschillende Gremlins, en hun verloop blijft de film wel erg vermakelijk. Er worden veel leuke dingen met de creaturen uitgehaald, en je kunt dan ook zien dat de technieken voor de poppen in een aantal jaar sterk verbeterd zijn doordat ze meer kunnen. Lee's optreden is ook erg gedenkwaardig. De muziek is weer o.k. en ook de setting van het grote gebouw waar alles slecht werkt is best leuk. Toch jammer dat die (kerst)sfeer hier een beetje mist. Verder is de film een rommeltje, maar wel een leuk rommeltje.

avatar van daxclusive
3* Voor deel 2 van Gremlins. Helaas iets minder dan het alle eerste deel.

heel wat minder dan het eerste deel moet ik jammer genoeg zeggen geef mij maar de oudere eerste verdie dan

avatar van 606
Turkse gast schreef:

Wat is er dan minder, zo veel minder kan het niet zijn dat je een 0,5 moet geven.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kwaadaardige concurrenten.

Dit vervolg op de beroemde Spielberg-productie van Dante, vliegt met enige regelmaat uit de bocht. Qua verhaal is de film niets minder dan een aaneenschakeling van gekkigheid met de Gremlins, maar gelukkig lijkt het alsof de film zichzelf weinig serieus neemt. Gizmo blijft een aandoenlijk diertje, al is het bovenal de fun van zijn kwaadaardige concurrenten die hier de show steelt. Het weinig interesante verhaaltje met de nietszeggende zijplotjes moet de kijker maar voor lief nemen.

Goed.

avatar van Humortje!
Net zo goed als z'n voorganger!

Gizmo blijft een lief karakter.

De humor uit het eerste deel was zwart, terwijl de humor in deze film wat flauwer is.

Dante zou de film dan niet geregisseerd willen hebben, maar heeft het toch gedaan!

Wederom heeft Jerry Goldsmith een cameo.

Heerlijk.

Het verhaal achter de film is al mooi. De studio wilde een sequel met Dante als regisseur, hij had er geen zin in. Totdat ze met een grote zak geld over de brug kwamen en zeiden dat hij mocht doen wat hij wil. En hoewel ik best van Hollywood kan genieten, is het ook mooi als het systeem een beetje misbruikt wordt.

De hele film slaat totaal nergens op, het verhaal bestaat alleen maar om de Gremlins flink los te laten gaan in de perfecte setting. De variatie van de gremlins is niet alleen geweldig om te zien, maar ook nog eens goed gedaan. De poppen zien er bijna allemaal perfect uit, en zijn allemaal met veel zorg in elkaar gezet. De opzet van de film zelf is iets minder verzorgt, maar dat maakt het niet minder. Niet alle grappen werken, maar gelukkig lach je dan nog wel om de vorige grap, zodat het niet zoveel uit maakt.

"What happened to him?" "I guess they pushed him too far,,,"
Dat somt het wel lekker op.

avatar van EW101
Turkse gast schreef:

Net zei je nog dat deze beter is als ik het onderste heb kunnen lezen?

''Turkse gast

0,5[permalink] geplaatst op 9 juli 2010, 20:25 uur
vond deze zelf beter vooral de kuif vond ik nu beter gemaakt in de gang mensen die de film hebben gezien weten waarover ik praat''

avatar van Mrs.Congeniality
Er zaten echt ontzettend leuke typetjes in deze film die zorgden voor een flinke dosis humor.
Verder zit de film goed in elkaar. Een film die absoluut niet gaat vervelen.

avatar van Spetie
Gelijkwaardig aan zijn voorganger, met soms best grappige momenten.

Waar Gremlins vooral een horror/komedie was, daar richt dit vervolg zich meer op de humor en is daarom ook geschikt voor jongere kinderen. Verder is in feite niet zo heel veel verandert. Gizmo speelt nog steeds de hoofdrol en blijft aandoenlijk om te zien.

Wat deze film leuk maak is de soms best geslaagde humor. De film voelt aan als een parodie, doordat er gedurende de film diverse verwijzingen naar andere films inzitten, zoals bijvoorbeeld Batman of Rambo. Dat maakt de film ondanks het matige acteerwerk toch vermakelijk om naar te kijken.

avatar van Metalfist
Don't miss Casablanca on the Clamp Cable Movie Channel, now in full color with a happier ending

De eerste Gremlins film was een vermakelijke film maar ik stond nu niet meteen te springen om het tweede deel. Het was dan ook doordat beide delen regelmatig op televisie werden gegeven dat ik ze heb opgenomen, dat ik dit tweede deel snel heb gezien vanwege de kwestie om genoeg vrije ruimte op de decoder te houden. Maar wat bleek nu? The New Batch kan zich meten aan het eerste deel!

Waar er in het eerste deel nog meer geconcentreerd werd op de opbouw van het (minieme) verhaal, kan hier de pret ineens losbarsten en in dat opzicht is Gremlins 2 dan ook een leukere zit. Er wordt veel meer geparodieerd (o.a. Gizmo die als Rambo eventjes los gaat) maar de film kent ook veel knipogen naar andere films en dat is altijd wel leuk. Geweldige opening ook met de Looney Tunes en de cameo van Hulk Hogan mag er ook wel wezen. Qua verhaal is dit natuurlijk meer van hetzelfde. Gizmo wordt nat en de evil Gremlins kunnen weer helemaal loos gaan maar vooral qua humor is dit een stuk meer duidelijker geworden dan het eerste deel. Waar die film zich concentreerde op een goede mix tussen horror en grappige situaties, is het hier een stuk grappiger geworden en dat redt de film toch wel grotendeels. De pesterijtjes van de andere Gremlins naar Gizmo toe, het doorbreken van de vierde muur, ... Een insteek die loont.

Natuurlijk is dit qua design ook weer om te smullen. Gizmo is en blijft zijn schattige zelf maar ook de nieuwe Gremlins mogen er gerust wezen. Er komt een heuse opvolger van Stripe aan te pas en hoewel je soms het gevoel hebt dat er iets teveel figuurtjes zijn, blijft alles nog wel goed overzichtelijk. Er zitten een zestal jaren tussen deze sequel en het eerste deel en ergens is dat ook wel te merken aan de effects die Dante en de zijnen uit hun mouw schudden. De elektrische Gremlin is dan ook geslaagd maar daar staat dan wel de mindere Bat-Gremlin tegenover. Zach Galligan en Phoebe Cates doen terug mee in dezelfde rollen maar blijken toch niet echt veel beter te zijn geworden. Galligan is duidelijk gegroeid maar Cates is werkelijk nog altijd tenenkrommend, gelukkig was Hoyt Axton niet meer van de partij. Waar de eerste film voornamelijk een resem onbekendere acteurs hadden, wordt er hier gekozen om met een oude rot te werken. Wie is die oude rot? Christopher Lee natuurlijk! Heb het altijd een geweldige acteur gevonden, recentelijk pas ontdekt in zijn Hammer periode, maar hier lijkt hij toch niet altijd even goed op zijn plaats te zijn. Geweldig ook om een Robert Picardo met haar (!) te ontdekken als Forster.

Een hele hoop verwijzingen en parodieën (zowel naar de eerste film als naar andere films) zorgen ervoor dat dit een erg vermakelijke sequel wordt. Hier komt helemaal geen verhaal meer aan te pas maar de Gremlins blijven leuke wezentjes en een paar leukere bijrollen weten dit negatieve aspect te blocken.

avatar van Eraser2
Verrassend genoeg geeft dit vervolg op Gremlins mij net zoveel kijkplezier als het eerste deel. de focus is nu wel duidelijk op komedie gelegd, maar wat dat betreft halen Spielberg en Dante wel alles uit de kast. Een tot de verbeelding sprekende locatie en een aantal heerlijke personages geven deze film genoeg stof om te boeien tot het eind. De film zit stampvol met geweldige verwijzingen (Is it safe? ), grapjes en bijrollen om lekker van te genieten.
De special effects zijn zo mogelijk nog beter verzorgd dan in deel 1, wat zorgt voor een lekkere chaos.

Één van de mooiste momenten uit de film is als Phoebe Cates haar personage net als in deel 1 weer een dramatisch verhaal begint te vertellen en ze door haar verveelde medestanders afgekapt wordt. Erg geestig.

avatar van Phantasm
Deel 1 was toch ietsje beter dan deze, al is deze dan ook nog wel vermakelijk, kijkt lekker weg.

avatar van PEN15
Nou, nou, nou.. deze film verdient veel meer credits, aardige grappen, ten opzichte van de voorganger nog zeer orgineel en geen herhalingsoefening, SE en animatronics zijn groots en ik ken weinig films waarin het doorbreken van de vierde wand zo leuk gedaan is als hier met Hulk Hogan erbij in zijn heyday.

Ik moet als ik deze film zie op een of andere manier telkens aan spinazie a la creme denken Ik zag hem voor het eerst op twaalfjarige leeftijd tijdens een schoolavondfeestje en ik weet nog dat hij wat te eng was voor de meisjes. Gizmo vonden ze natuurlijk schattig, maar na het tweede stadium van die Gremlins renden ze de klas uit.

avatar van VforVictor
Laatst weeres gezien, hij is wel grappig maar na de zoveelste transformatie van de gremlins in andere wezens werd ik het wel een beetje beu, de film duurd gelukkig niet te lang en er zitten een paar leuke grappen in, 2 sterren

Erg leuk! Heb de eerste nog niet gezien maar deze was heel leuk

"Work a camera? I AM the camera!"

avatar van xxERWINxx
Leuke vermakelijke film, soms was het een beetje teveel van het goede en werd het wat eentonig en flauw, maar op zich wel een leuke film.

Deze film heeft men eigenlijk te laat uit gebracht (6 jaar na het leuke 1e deel) waardoor er eigenlijk niemand meer op te wachten stond. Opzicht is de film niet echt slecht maar wel wat minder dan het leuke originele 1e deel. Er zitten wel nog voldoende leuke scenes (eigenlijk alleen die met de baldadige Gremlins, met name in de laatste 30 minuten zijn ze zeer leuk, o.a. tijdens het TV interview en natuurlijk ook de Frank Sinatra Gremlin ) in, maar het verhaal is niet echt boeiend en ook behoorlijk flauwtjes. Gelukkig zit er wel dezelfde cast (Phoebe Cates ziet er weer schattig uit in één van haar laatste filmrollen) in waardoor de film wel direct vertrouwd overkomt. Hoewel de film inmiddels wat gedateerd is, zal hij het zeker nog goed doen bij kinderen tussen de 7 en 9 jaar.

P.S. de begin jaren 90 aankleding zag er best leuk en vooral kleurrijk uit. Ook de muziek was soms wat apart zoals de klassieker "Angel of Death" van Slayer.

avatar van RuudC
Er valt genoeg te lachen, maar (ook) mijn voorkeur gaat uit naar de eerste film. In de eerste Gremlins is dat horrorsfeertje nog lekker aanwezig, heeft de film kop en staart, terwijl het vervolg een hoop jolige situaties schetst. Dat afschuwelijke kantoorpand is nog best interessant en heeft mooie, dystopische trekjes, maar de monsters van deel een worden niet overtroffen. Nee, daarvoor voelt het hier op een of andere manier wat geforceerd aan. Wel is er hier een prachtige rol voor Christopher Lee. Heerlijk over de top, zoals wel meer in The New Batch.