Gremlins 2: The New Batch (1990)

Alternatieve titel: Gremlins 2: De Nieuwe Bende

Komedie / Horror

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Christopher Lee

Een paar jaar na de gebeurtenissen in Gremlins wonen Billy en Kate in New York, waar ze werken voor de triljonair Daniel Clamp. Maar als op een gegeven moment de Mogwai Gizmo weer in handen komt van Billy, moet deze zorgen dat niemand het kleine wezentje te zien krijgt. Als de kleine Mogwai echter nat wordt, ontstaan er plotseling een hele hoop smerige Gremlins. En terwijl Billy en Kate proberen om deze gruwelijke wezentjes te stoppen, maken de kleine monsters een grote puinhoop van het grote kantoorgebouw van Clamp.

kaydegreef
Iets minder grappig dan deel 1,maar nog steeds vermakelijk

Patat
Duidelijk minder fris deel dan zijn voorganger en grotendeels een herkauwing van het origineel. De setting in een modern flatgebouw anno 1990 oogt nu al wat verouderd en geeft een nogal koele sfeer in tegenstelling tot de warme, knusse sfeer van de eerste film.

De Gremlins zijn ook hier weer in een vernielzuchtige bui wat resulteert in heel wat leuke scènes, maar naar het einde van de film toe wordt het toch wat ééntonig. Gizmo blijft evenwel schattig als altijd en vertedert je weer in elke scène waarin hij vrolijk ronddwarrelt en zachtjes zingt.

Leuk kijkvoer om even terug in de tijd te gaan, maar dit tweede deel toonde wel dat twee films het maximum was wat uit de Gremlins kon worden gehaald. Gelukkig had men dit in Hollywood ook door en stopten ze wijselijk na deze film.

Hier had geen vervolg op moeten komen, het eerste deel was nieuw en nog nooit gefilmd. Maar zoals vaak in sequals wordt het afgezaagd en net zoals Patat zegt: nogal een koele sfeer en een herkauwing van het origineel.

avatar van Ajax&Filmfreak
Denk dat dit deel vooral op kinderen gericht was.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen slecht vervolg op het twijfelachtige maar vermakelijke eerste deel. De nadruk wordt hier iets meer op de Gremlins gelegd. Onderhoudend en redelijk.

avatar van maxo922
gaat wel, eerste was veel leuker...* 2,5

avatar van lagaiske
Deze blijft minder lang hangen dan het eerste deel.
Maar Gizmo blijft een schattig wezentje!!!
Maar waar blijft dat derde deel nu?

avatar van Scarecrow
Een uitstekend vervolg en een prima film!

Gremlins 2 vond ik misschien nog wel leuker dan deel 1. Deel 1 was een prima film, zonder meer, en ook een stuk origineler en wellicht doordachter dan dit deel. Maar deel 2 haalt deel 1 denk ik toch even in.

Gremlins 2 heeft namelijk een zaak voor op deel 1, en dat is dat er meer Gremlins zijn met langere screentijd. Het is duidelijk dat ten opzichte van deel 1 de Gremlins in dit deel de plot zijn, en niet een plot rondom de Gremlins - ja, dit gaat ten koste van het verhaal natuurlijk, en zorgt bovendien voor een heel andere sfeer. Maar dit maakt deel 2 slechts anders, en absoluut niet slechter. Het kan het beste gezien worden als een soort geslaagde 'spoof" op deel 1. Deel 1 was een soort rare mix waar ik de vinger niet precies op kan leggen, maar het was een soort combinatie van horror, komedie, fantasie en avontuur. personen stonden centraal en werden geconfronteerd met de vreemde Gremlins en hun specifieke gebruiksaanwizjing en gebreken. Deel 2 is vooral humor en fantasie en heeft als hoofdpersonen de Gremlins zelf, waarbij hun regels snel en terloops worden uitgelegd, ondersteund met personages. Dit leverde een ander type film af met een andere sfeer, waarbij het denk ik zeer persoonlijk is welke film je leuker of beter vind.

Het zijn dus Gremlins die de film maken en zijn, en hoe! Ze zijn nog steeds gemeen (wel ietsje minder wellicht dan in deel 1, denk aan die stoellift!) en zien er ook een stuk gemener uit: simpelweg omdat het flatgebouw, ongeveer de enige locatie in de film, ook een genetisch laboratorium bevat... Een plek waar de Gremlins naar wensen kunnen transformeren in een soort geupgrade versie van zichzelf. Dit levert enkele leuke Gremlins op, met specifieke kunnen, en zorgt voor de nodige griezel en humor elementen.

Wat betreft humor is de film denk ik (alhoewel een soort spottendere humor, ook vooral tegenover zichzelf en deel 1) ook ietsje beter dan deel 1. Deel 1 had hele geslaagde grappen maar bij deel 2 viel er gewoon meer te lachen, vooral om/vanwege de Gremlins en hun stunts. In deel 1 konden Gremlins roken en drinken en dat was heel leuk (en dat doen ze ook over in dit deel) maar in deel 2 kunnen ze ook vliegen of zich intelligent maken, en zelfs de 'schattige' Gizmo transformeert in een soort Rambo. De film neemt zichzelf ook herhaaldelijk op de hak. Zoals ik al eerder zei, het is een soort spoof, maar wel een erg leuke.

Het acteerwerk is weer degelijk maar niet speciaal en de locatie (anders dan deel 1, die zich op meer locaties afspeelt) is clichematig en niet buitengewoon mooi in elkaar gestoken, maar het is een prima decor (zeker met het laboratorium en de techniscje snufjes als de lift) om wat vernieling aan te richten. Muziek etc. is ook in orde en alleen de special effects verdienen nog een aparte melding. Soms komen ze wat knullig over (de vliegende Gremlin) , soms alleen wat gedateerd (de stroom) en soms zijn ze prima (de meeste Gremlins). Bij een film als deze, en uit deze tijd, zijn de effecten meestal nog wel wat behelpen met wat we nu gewend zijn, maar het draagt zeker bij aan de sfeer van de film en hier moet je verder niet moeilijk over doen. De film wordt er niet slechter op, en is misschien hierdoor alleen maar leuker.

Al met al dus een meer dan goed vervolgdeel op het prima Gremlins, dat misschien wel overtreft (voor mij in ieder geval wel). Leuke Gremlins, aardige effecten, flink wat humor en grollen en je hebt een prima avondje met een film als deze. 3,5*

avatar van Yokyok112
Ik vond hem best wel leuk alleen deel I was toch wel de beste .

Ook geniaal, net als de eerste!

G to the J
Leuk vervolg, maar minder goed dan het eerste deel.

Ik vond deze film iets beter dan versie één. Simpelweg vanwege het grote gebouw (in plaats van een klein dorp) en dat enkele Gremlins meer konden (praten, vliegen).

avatar van Timothyvdmeer
Iets minder vervolg op deel 1 maar nog steeds erg grappig. Vooral het interview...not very civalist but very funny bang!

Ik vond dit vervolg zelf beter dan het orginele. Hier zijn ze meer naar het komisch vlak gegaan tegenover dat het 1ste deel donkerder was en af en toe toch wel creepy. Zoals Stripe Billy in stukken wou zagen met een kettingzaag in het 1ste deel, of de stoellift, etc
In het 2de gedeelte zijn ze ook nog wel gemeen maar minder.
Van mij mag er gerust een 3de deel komen ookal twijfel ik dat die nog gaat komen na al die jaren..

avatar van Die Hard,Willis
Een uitstekende film, en ook een erg goede opvolger van het eerste deel. Wat deze film vooral zo goed maakt is dat Joe Dante wist dat het moeilijk werd om het origineel te overtreffen. De film laat meermaals blijken dit te weten en is daarom excentriek, anders en verschrikkelijk vermakelijk.

Gremlins 2: The New Batch neemt het eerste deel flink op de hak. Dit is te zien in meerdere scene's maar vooral in scene's als wanneer de filmrecensent Gremlins de grond in boort en de Gremlins dat niet pikken. Ook de scene waar de moeder boos de bioscoop uit komt met haar kind, is zeker weten erin geplaatst omdat dit met Gremlins voorkwam aangezien de film werd gezien als een gezellige familiefilm en de kinderen vaak doodsbang werden van de Gremlins. Wat ik ook weer erg leuk vond was wanneer de Gremlins de film kapot maken.

Buiten dat waren de Gremlins zelf in dit deel nog idioter dan in het eerste deel. Zo heb je nu de fruitgremlin, de 'Phantom Of The Opera' Gremlin, de Batgremlin (Let vooral op als deze door de muur vliegt), de slimme Gremlin die kan praten en natuurlijk de hoerige Gremlin.

Ook leuk om Futterman terug te zien, in weer een perfecte rol Dick Miller.

Gremlins 2: The New Batch is een film zoals geen ander, de film is self aware, grappig en bovenal extreem vermakelijk. Er niks leuker dan de Gremlins een groot emporium als deze helemaal te zien vernietigen en ook een applausje voor Joe Dante om ook deze sequel origineel en leuk te houden.

iets minder dan deel een . maar nog steeds vermakelijk.

avatar van de-paps
net zo leuk als deel 1 erg grappig en origineel ik hoor nu ook dat er mischien een deel 3 komt weet iemand of die er ook komt ? 4 sterren voor deze leuke film

avatar van Friday the 13 th
Vrij hoge beoordelingen hier op moviemeter.

Als kind heb ik deze vele malen bekeken. Maar zoals bij zoveel dingen ervaar je als kind de dingen anders. Vanavond terug opgezet en toch wel een teleurstelling, zeker als je hem vergelijkt met het leuke eerste deel.

De fim is inderdaad een parodie. De film wordt op een bepaald moment zelfs gewoon onderbroken omdat de Gremlins geknoeid hebben met de filmrollen. Ook naar het einde toe krijgen we een dialoog in de vorm van "stel je voor, binnenkort Gizmo's met zuignappen aan de auto's". Duidelijk marchandise gericht en enkel op de wereld verschenen om in te cashen op het succes van de eerste Gremlins.

En dat is duidelijk. De frisheid is er vanaf. De dialogen, de acteurs, de setting....het interesseerde mij niet meer. Ook de Gremlins zelf konden voor niet veel amusement meer zorgen. Te druk en te overdreven. Buiten wat kinderachtig kattekwaad valt er niet veel te beleven, in tegenstelling tot het eerste deel waar toch nog enkele moorden vallen en waar toch nog enige spanning te bespeuren valt.

Toch blijft Gizmo schattig. Het is ook "leuk" om even de kindertijd her te beleven en het is nog leuker om te zien hoe ver de special effects vooruit zijn gegaan. Ik denk bijvoorbeeld aan die belabberende elektriciteitsflitsen. Maar voor de rest blijft er jammer genoeg bitter weinig positiefs over van deze herkijkbeurt.

avatar van _Moonwalker
Het eerste deel was origineel, dus natuurlijk heb je bij de tweede film iets van: Ach ja dat heb ik al eens gezien. Maar persoonlijk vond ik de tweede film ook erg goed. Vooral door de diversiteit van de Gremlins en de rare dingen die ze doen. Het is al geniaal om met zulke ideëen te komen en uit te werken.

Tot nu toe heb ik nog geen enkel film gezien als Gremlins en die me ook wist te vermaken en doen lachen. Het is een zeer originele film die je meerdere malen doet verrassen.

Applaus voor de makers van de film.

4.5 sterren.

jeugdsentiment

avatar van Ajax&Litmanen1
Vreselijk belabberd vervolg op het leuke 1e deel

Ik had recent de 1e nog gezien en die beviel gewoon goed. Ik had dan ook zin in deel 2 te zien, maar dat werd me een grote tegenvaller zeg...
Men is compleet op de komedie tour gegaan en dat heeft het voor mij verpest. Ik vond de combinatie horror (al dan niet te veel) en zwarte humor uit deel 1 erg geslaagd. Deel 2 is gewoon alleen komedie. En helaas ook nog erg slechte komedie. Het is van dat hele slechte soort slapstick humor geworden. Let op de geluidjes als een Gremlin zijn kop stoot ofzo. Zo kinderachtig en flauw. Voorop staat trouwens die vreselijk slechte ''redneck'' Gremlin met zijn rare gelach. Ik vond er werkelijk niks aan.

Ook de setting in een grote flat is een stuk minder leuk dan in het sfeervolle dorpje uit deel 1. Ik vond het maar een saaie setting. En ja, de film kent ook best een paar aardige momentjes, maar het zijn er veel te weinig. Wat ook jammer is, is dat men de Gremlins nu wel heel veel in beeld bracht. Op zich niet erg, ware het niet dat de special effects rondom de Gremlins echt bedroevend slecht waren. Zeker die scene met die vliegende Gremlin die ze beton over de kop storten.

Nee, het is allemaal een stuk slechter dan de 1e. Het is geen totaal drama maar ik werd er niet warm of koud van.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als ik me niet vergis zaten die er ook in het eerste deel in (wanneer de hoofdgremlin mee wordt gesleurd door zijn kettingzaag en hun een muur raakt).

Gremlins 2 is inderdaad gemaakt voor een jongere doelgroep, maar is zeker zo leuk (vooral de opening met Bugs Bunny en Daffy Duck was een duidelijk signaal). De effecten zijn weer fantastisch en het verhaal is erg leuk. De setting vond ik wel weer geslaagd.

Ik had alleen iets meer moeite met het feit dat de film geen echte opbouw heeft en eigenlijk meteen al met de chaos begint. En er waren, naar mijn smaak, iets teveel Gremlins, zodat hun karakters niet echt konden worden ontwikkeld.

Alles bij elkaar weer een heerlijke film van Joe Dante!

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond deel 1 wel wat serieuzer overkomen. Ook daar soms wat cartoony effecten, maar overall was het toch wat serieuzer waardoor ik de combinatie ''horror'', zij het in lichte vorm, en humor erg geslaagd vond. Deel 2 probeerde vooral alleen komedie te zijn en dan vind ik het plots toch een stuk minder leuk. Het gemiddelde op MM bij beide delen toont denk ik ook aan dat meerdere mensen dat vonden.

avatar van stephan73
Het klopt inderdaad dat het eerste deel een stuk serieuzer overkomt, maar dan maakt voor mij dit tweede deel nog niet een stuk slechter. Ik kon de extra dosis humor erg waarderen!

avatar van planet_of_death
Super geestige film met die brilljante viespeuken. De film is helaas wel 1 rommeltje. Soms stoorde ik me daar aan, maar het is vermakelijk genoeg om hem af te kijken.

stephan73 schreef:

Gremlins 2 is inderdaad gemaakt voor een jongere doelgroep, *

Dat is het niet. De twee is wat meer satire/parodie. Heel veel knipogen (naar klassiekers bijvoorbeeld), die de jongsten toch echt zullen ontgaan.

avatar van stephan73
Dit soort verwijzingen zitten ook in bijna elke Pixar film. Met jongere doelgroep bedoel ik dus niet de allerkleinste kids, maar hij werd wel goed geacht voor alle leeftijden toen hij op video verscheen!

avatar van FatMike

Vanuit die berg beestjes komen er toch echt een behoorlijk aantal naar voren met hun persoonlijke karaktereigenschappen.
Leergierig, creatief, belangstellend, integer, moedig en wijs
zijn nog maar enkele kanten die we op verschillende manieren zien groeien bij de hoofdpersonages tussen de hele horde gremlins.

Stephan73, ga weer eens meer arthouse films kijken
en ontwikkel je eigen karakter.

avatar van mikey
Joe Dante op de DVD tijdens de audio comm: Welkom kijkers bij de meest overbodige sequel ooit.
Altijd lachen met die man. Neulen over karaktereigenschappen bij Gremlins 2, lijkt me ook een beetje een overbodig.

juhnzun
Stuk minder dan de eerste de bedoeling om de gremlins enger en leuker temaken mislukt DIK
spider gremlin sexy gremlin tvhost gremlin WTF en dan was er nog die uiters vervelende dracula figuur plus weer een saaie zij verhaal

geef het een milde voldoende
maar ben eigelijk nog te mild met me 2,5
deel drie hoef ik niet tezien