ad
  • 8.149.161 stemmen

Das Weiße Rauschen (2001)

Drama | 109 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The White Sound

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Hans Weingartner

Met onder meer: Daniel Brühl, Anabelle Lachatte en Patrick Joswig

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Das Weiße Rauschen

Das Weiße Rauschen gaat over een jongen (Lukas) die bij zijn zus in de grote stad intrekt. Al snel blijkt er het één en ander mis te zijn met hem en wanneer na een extreem maf gefilmde paddo-trip volledig doorslaat, belandt hij in de psychiatrie. Daar wordt vastgesteld dat hij lijdt aan schizofrenie en schrijft men hem pillen voor. Alles loopt dan goed tot hij besluit deze niet meer te nemen...

avatar van Bloompje

Bloompje

Mooie poster en goeie film!

avatar van Bloompje

Bloompje

Euhm, op dv gefilmd verhaal over een jongen die schozofreen blijkt te zijn en zijn leven terugvind bij een paar hippies; goeie vertolking van Daniel Bruhl.

avatar van Keutul

Keutul

Ik wil deze graag kopen.....maar nergens te vinden? Iemand tips?

avatar van bartman

bartman

Mooie film. Die Daniel Bruhl vind ik nooit verkeerd acteren, maar in deze film krijgt en benut hij de kans om écht wat te laten zien. Hij zet zijn rol erg "natuurlijk" neer. Ook de vele bijrollen worden eigenlijk zonder uitzondering sterk - en wederom natuurlijk - vertolkt.

Dat maakt dat de film echt wat heeft toe te voegen aan de vele films die inmiddels gemaakt zijn over personen met schizofrenie. Ik kan niet zeggen dat het verhaal nu zo uitzonderlijk is, maar het wordt wel zó neergezet dat het heel makkelijk wordt om je in te leven in de personages van met name de hoofdpersoon en zijn zus.

Overigens vond ik de openingsscène met die paddotrip ontzettend knap gemaakt: heel herkenbaar zonder gebruik te maken van visuele "trucjes"

Een aanrader dus.

avatar van Crook

Crook

Is deze ergens te bestellen?

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Crook schreef:

Is deze ergens te bestellen?

Er is bij mijn weten geen NL-se DVD van de film voorhanden. In Duitsland is-ie wel op DVD verschenen. De oorspronkelijke DVD release heeft ook Engelse ondertitels. De goedkopere re-release heeft die volgens amazon.de niet.

Geweldige film overigens. Uit de tijd dat Daniel Brühl nog jong en onbezoedeld was.

avatar van Fortune

Fortune

Een van de betere films over paranoia en schizofrenie.

De film begint goed met Lukas die naar de grote stad verhuist met een fijne stadse studenten sfeer. Lukas is een sympathiek aardig mannetje die je eigenlijk wel wat geluk gunt maar wanneer ze naar 'Taxi Driver' gaan merk je wel dat er wat mis is met die jongen.

Als ze paddo's gaan doen dan word zijn ziekte aangewakkerd en gaan alle remmen los. De stemmen die hij hoort zijn nogal verontrustend en ongemakkelijk om aan te zien. Onmogelijk om er niet aan te denken of om welke manier dan ook zo door te leven, uiteindelijk moet je wel toegeven aan die stemmen en dat is allemaal erg sterk in beeld gebracht.

Daniel Brühl speelt uitstekend, nergens iets op aan te merken, misschien wel zijn sterkste vertolking ooit. Het is vooral dat het geloofwaardig en indringend overkomt dat de film zo sterk maakt vooral ook omdat je voelt hoe het is om in Lukas z'n schoenen te staan.