The Woods (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Lucky McKee
met Agnes Bruckner, Patricia Clarkson en Bruce Campbell

Het verhaal speelt zich af in 1965. Een privéschool, met enkel meisjes als studentes, ligt net naast een bos. Daar gebeuren vreemde en mysterieuze dingen, maar wat precies?

avatar van Renfield1976
Films zijn goed of films zijn slecht, en deze zit daar precies tussenin..... Omdat ik houd van het genre geef ik deze film toch nog 3 sterren............... En nog een half sterretje voor de fantastische Bruce Campbell !!!!!!!!!

Meneer Bungel
Een redelijk cliché-matige film, dat is het, maar stijlvol en degelijk gefilmd en met voldoende ontwikkelingen om de kijker een beetje bezig te houden. Leuke finale, uiteindelijk, maar ik zou over het geheel eerder zeggen mystery/horror dan horror/mystery. Prima geacteerd door Bruckner, wat leuke FX, maar McGee's twee voorgangers hebben hier toch een streepje op voor.

2,5*. -edit- 3,0*. Deze verdient toch wel een voldoende, dus krijgen May en Sick Girl er een halfje bij.

avatar van _Moonwalker
Leuk film. Voorspelbaar (als je veel films kijkt en boeken leest, dan kun je de meeste films nog voorspellen), maar toch nog leuk om te kijken. De regisseur weet heel goed hoe hij je aandacht moet vasthouden, dat is iets wat nodig was tijdens de film.

De kleuren waren erg mooi gekozen. Aardse kleuren overal en natuurlijk de herfst kleuren en associatie met de dood van de bladeren/bomen. Ook de school is erg goed gekozen. Oud, aardse kleuren, juffen die angstaanjagend zijn enz...

Muziek was ook prima en ik vond het ook leuk dat er niet veel bloed/goor/ te vinden was in de film. Ook de special effects waren met mate gekozen, wat de film ten goede kwam.

De acteerprestaties waren heel goed. Niets op aan te merken, vooral Bruce die ik vooral ken van de serie Burn Notice (aanrader voor mensen die van series houden).

Krijgt een 3.5 van mij.

avatar van Knoei
ga hem uit principe kijken vanwege Bruce Campbell!

avatar van Bottleneck
Wat een mooie klassieke stijl: knappe meiden op een spookachtige privé-school, een mysterieus bos en oude, botte leraressen. Suspiria druipt er eigenlijk aan alle kanten vanaf. Het plot is dan ook traditiegetrouw niet bijzonder, maar er is wel een hoop sfeer.

Alles wordt ingezet op een spooky mysterie zoals fluisterstemmen en de mist (hoewel mysterie een groot woord is). Rustig camerawerk en wat me vooral bevalt is de jaren zestig soundtrack, zoals hier verwerkt in de radioscene, gaaf gecombineerd met gezang , of het meisjeskoor.

Mooie meid ook die Agnes Bruckner, en dat Bruce Campbell meespeelt lijkt me puur ter promotie want zijn rol is nogal klein. De verwijzing naar Evil Dead2 is wel geinig - in de finale verschijnen met een bijl i.p.v. kettingzaag.

Uiteindelijk dus geen gore of platte spanning, maar mij ligt het wel en het blijft ook lekker hangen. Enige minpunten zijn dat het in de tweede helft een beetje rommelig wordt, en dat haar vader uiteindelijk als redder optreedt ; past niet in de lijn van het verhaal waar alleen meisjes en vrouwen een grote rol spelen.

McKee's horrors zijn totaal verschillend qua thema, maar hij drukt er wel iedere keer een unieke eigen stempel op (sfeer, relaties tussen mensen en een geweldig gevoel voor een bijpassende soundtrack). Toch wel een van m'n favoriete horror-regisseurs, en ondergewaardeerd wat mij betreft.

avatar van namingway24
Suspira Light.

Het verhaal is een beetje aan de rommelige, vage kant, maar de sfeer zit goed. Dat onderbuikgevoel dat er elk moment iets vreemds kan gebeuren hield m'n aandacht er zeker bij. Het verhaal van een meisje dat zich niet thuis voelt op een nieuwe school en te maken krijgt me pestkoppen werkt nog steeds bij mij, ook al ben ik al... ehm, wat ouder.

De acteerprestaties zijn sterk, en Bruce Campbell in een film mag bij mij altijd een pluspunt heten, hoewel hij hier wat weinig te doen krijgt en meer een handig plot-element is. Bruckner is knap en speelt goed haar 'little girl lost' rol, en de rest van de cast is sympathiek of aan de andere kant lekker gemeen en beangstigend.

Het verhaal kent ene redelijk standaard verloop met een plaagstootje hier en een schrikmoment daar, en de special effects zijn over het algemeen sterk, met overwegend praktische effecten. Op het laatst vloeit er nog was bloed en worden we getrakteerd op een paar lekkere vage scènes, hoewel McKee het spoor hier een beetje bijster was en het een beetje tè vreemd werd.

Leuke verrassing op Halloween.

avatar van DjFrankie
Voegt wel iets toe aan het genre, sowieso de setting in 1965. Ook het verhaal is spannend genoeg om te kunnen blijven boeien. En Patricia Clarkson speelt fantastisch. Evil Dead Bruce Campbell heeft een bijrol die verder niet interessant is.

avatar van HALVE TAMME.
Kort samengevat : Saai,vermoeiend,is en wordt nergens spannend,aanwezige
schrikmomenten voor mij 0,0.

avatar van Norma
Qua sfeer weet The Woods wel wat te brengen; een statig landhuis dat dienst doet als kostschool, geheimzinnige leraressen waarvan het niet duidelijk is of hun bedoelingen zuiver zijn en zo nu en dan prachtig koorgezang dat echt spookachtig aandoet.
Er wordt iets teveel en te makkelijk gebruik gemaakt van terugkerende fluistergeluiden en effecten, maar de meisjes acteren gelukkig naar behoren.

Het is spijtig dat het plot vrij doorzichtig is en het mysterie zich te snel ontrafelt.
De idiote finale met de vader als reddende engel en de behekste boomtakken doen flink afbreuk aan het geheel en een verrassing blijft helaas uit.

Zeer degelijk.

McKee moet het vooral van de sfeer hebben. Zeer kundig aangekleed, Clarkson speelt goed en ook het visuele is mooi afgewerkt. Het maakt een fijn thriller/horrortje van wat verder een aaneenschakeling van clichés is.

Campbell is een opvallende verschijning, kon me moeilijk aan de indruk ontdoen dat McKee bewust de link naar Evil Dead wou leggen, vooral omdat tijdens de climax de levende takken een erg grote rol spelen. Veel meer stelt z'n rol niet voor.

Sfeer in de kostschool wordt fijn neergezet, tot in de puntjes afgewerkt. De "scares" zijn wat tam, ook de horror is niet bepaald van de bovenste plank, maar toch zit er best wat spanning in de film. Einde is eerder stijlvol dan eng, maar ook daar komt deze film best mee weg.

McKee is een goed regisseur, zoveel is duidelijk. Niet z'n beste, maar goed horrorvoer voor hongerige fans.

Hoogstaand is het allemaal niet en echt iets verrassends zit er ook niet in maar slecht is deze vrij onbekende horrorfilm zeker niet (gezien op MGM). De uitvoering is best fraai (lekker jaren 60 sfeertje en uitstraling en dito muziek) en hier en daar zitten er wat aardige horrormomentjes in. Ook weet het verhaal wel te boeien hoewel het nergens spannend wordt. De cast doet het redelijk en dan met name Patricia Clarkson. Dat mister Evil Dead Bruce Campbell hierin ook meespeelt is natuurlijk wel geinig. Al met al is dit best een leuke horror die zich lekker wegkijkt en nergens echt vervelend wordt.

avatar van Left4Dead
Een horror/mysterie welke meteen haar derde kant laat zien, lichte humor. Bruce Campbell mag een leuk rolletje van vader spelen die volledig in de macht is van zijn vrouw een excentrieke dame die rijk en geslaagd wil overkomen. Later zien we ze weer terug, leuke rolletjes om te zien.

Het sfeertje is meteen goed, de tijd en de plaats een privéschool zijn goed uitgekozen om deze sfeer te versterken. Al zeer snel kunnen we opmerken dat er iets vreemd is aan deze school, we krijgen een verhaal te horen dat te maken heeft met de historie van de school. Al snel blijkt er een link met onze hoofdrolspeelster te zijn.

Het acteren is zeker goed om aan te zien, het is zelfs aangenaam goed. De meiden en de schooljuffers kwamen geloofwaardig over, zeker voor die tijd. De soundtrack is ook heerlijk duister en voelt de tijdssfeer en het tempo prima aan. Leuk verhaal, prima script en de regie was soms echt heerlijk door het camerawerk.

Dit was nu de vierde film die ik van deze regisseur heb gezien en ik ben wel onder de indruk door de sferen die hij kan brengen. Snel maar eens wat meer van de beste man bekijken.
Deze film had best een hogere beoordeling mogen krijgen imho. 3,5** hier, een 7.5 op een schaal van 10.

avatar van dutchtuga
Lekker sfeervol en mysterieus, maar McKee weet vaak niet welke kant op te gaan. Enerzijds is dat juist de kracht van de film, maar ik kwam er daardoor nooit echt helemaal goed in. Visueel is dit verder een genot en ook Bruce Campbell is altijd wel leuk, al is zijn rol wel erg klein.

avatar van GrobbekuikenXL
Onverwacht leuk ! Beetje ouderwets aandoende griezel thriller zoals ze die in de zeventiger jaren maakten prima sfeer en muziek.

avatar van BlueJudaskiss
Aardig tussendoortje met voor mij even veel boeiende als minder interessante momenten. De verwikkelingen tussen de meisjes boeiden me allerminst, maar daar tegenover staan dan weer alle momenten met Patricia Clarkson en die vrouw met die zenuwtik - heerlijk om te zien.

Wat ik opvallend vond: juist toen ik het er met mijn vriendin over had dat we deze film best wel zouden kunnen laten zien aan haar - horrorhatende - zus omdat dit wel erg veel fantasy is, komen er momenten voorbij als tegen het einde waar het plotseling een splatter-film wordt. Leuk dat ik blijkbaar hier niet de enige ben die zich af zat te vragen of het toeval is dat Bruce Campbell in een film mee speelt waar takken rare dingen doen met mensen.

avatar van knusse stoel
Echt niet tegenvallend. Een aardige film zo tussendoor zoals ze het zo mooi noemen.

avatar van joolstein
Regisseur Lucky McKee mocht het, naar zijn verrassende, en tamelijk briljante, culthit "MAY" proberen om voor een studio ( Sony Pictures) een film te maken. Het eerste wat me opviel; de film was meer gepolijster en schuurt meer tegen ander werk, dan zijn vorige film. Daarnaast kon hij bekende namen aantrekken; zoals Patricia Clarkson en natuurlijk de grote held van B-horrorfilms, Bruce Campbell. In 1965, New England, een opstandige pubermeisje moet van haar wanhopige ouders naar een geïsoleerde meisjesschool middenin de bossen, algauw vinden er mysterieuze gebeurtenissen plaats.

Afgezien van een meisjesschool en vreemde gebeurtenissen maar ook de manier van het filmen met Technicolor effect doet denken dat er een referentie is naar Dario Argento's meesterwerk "Suspiria" En McKee doet ook wat hij kan om erbij in buurt te komen maar met zijn kleine budget is dat natuurlijk lastig. Het andere onderwerp (moorddadige bomen) is vrij uniek. De enige die ik zo weet is het minder goede The Guardian (1990) Maar het beste van deze film is het verhaal dat wordt vertelt als een klassieke Val Lewton-film uit de jaren 1940, waarbij de nadruk lag op het zonder veel ophef vertellen van een goed verhaal en dat binnen een korte tijdspannen. Deze is net iets langer en met het einde (de toverij-mumbo jumbo) lijkt het er een beetje op; of dat de studio gedeeltelijk blij werd gemaakt.

Hoewel het dus niet de oogstrelende stijl van Argento is, laat McKee in verschillende mooie scènes zijn vakmanschap zien. Vooral in de paar slow-motion scenes met op de achtergrond Lesley Gore’s “You Don’t Own Me” zijn prachtig! Duidelijk werd ook dat McKee (na drie films te hebben gezien) een voorkeur heb voor bijzondere actrices. Want ook bij Agnes Bruckner (na Angela Bettis) haalt hij het beste naar boven en ook zij is iets anders dan andere Hollywood-actrices. Maar wat hem zo ​​interessant filmmaker maakt, is dat hij ons ook nieuwsgierig kan maken. En ik vind dat niets anders dan een talent.

avatar van Collins
Van regisseur Lucky McKee zag ik eerder zijn debuut May (2002). Fijn debuut. Vervolgens bekeek ik met hoge verwachtingen van hem The Woman (2011), die wat tegenviel. Dus, spannend wat een derde film aan waardering zou gaan opleveren. Na het kijken is er goed nieuws. Het is een prima film.
De verteltrant is rustig. De dramatische beleving van het hoofdpersonage staat evenals in ‘May’ centraal. In ‘May’ gebeurde dat om het karakter van May en haar ontwikkeling te verduidelijken. In deze film dient het drama veel meer om de onheilspellende sfeer die er vrijwel meteen hangt nog meer sinistere diepte te geven.
Bij het aanschouwen van de eerste scènes lijkt de film een beetje de esoterische kant op te gaan. Schijn bedriegt. Nou ja, niet helemaal want mystiek speelt wel degelijk een rol in de film, maar de film ontpopt zich vooral als een ouderwetse griezelfilm met veel aandacht voor sfeerschepping. De entourage van een oud schoolgebouw met omringend fluisterend bos, alsmede de personages, van wie de meeste eigenaardig gedrag vertonen, spelen daarin een belangrijke rol. De vele bruine kleuraccenten die de film gebruikt, maken het fantastische sfeertje helemaal af.
Fijn acteerwerk ook. Patricia Clarkson is als eigenaardig schoolhoofd en kille heks heel plezierig om gade te slaan. En dat geldt ook voor de bloedmooie rossige Agnes Bruckner. Zij speelt een verrukkelijk recalcitrant schoolmeisje dat niet op haar mondje is gevallen. De overige personages acteren eveneens op goed niveau en zijn als personage meestal nog interessant ook. Zelfs Bruce Campbell doet het heel behoorlijk als vader van Bruckner.
In de eindfase ontspoort de film een beetje. Het pad van de sfeer en de rust wordt verlaten. Het bos dat tot dan toe een sinistere achtergrond vormt en op die subtiele manier heel doeltreffend angst aanjaagt, wordt met computeranimatie tot een minder heimelijk en meer gepersonifieerd gevaar gemaakt. Op zich leuk gedaan, maar de sfeer is er niet mee gediend. De indringende tendens van de film kantelt vanaf dit punt en de film neemt een sensationelere loop.
De uiteindelijke confrontatie tussen goed en kwaad verloopt vervolgens tamelijk simplistisch. Hier gaat de film eigenlijk sfeerloos ten onder in een veel te slordig, hobbelig en ietwat zoetig einde. Zonde hoor. De haastige slotakkoorden die zo haaks staan op de prettige rustige cadans van het voorafgaande, zijn een kleine afknapper op een verder hele fijne film.

Het begin is veelbelovend. Jong meisje wordt door haar ouders afgeleverd bij een afgelegen kostschool voor meisjes. Dat het daar niet pluis is zie je meteen. De staf onder leiding van de nogal zijige directrice bestaat uit vreemde figuren en een aantal leerlingen vertonen ook vreemde trekjes. Heather (wat een naam) merkt al snel dat er vreemde stemmen uit het bos komen en dat er meisjes die in het bos zijn geweest verdwijnen. De kostschool is in de ban van duistere krachten en de staf weet daar meer van.

Niks mis mee dus. Gegarandeerd een uurtje of wat griezelen. Alhoewel. Gaandeweg begon al die hocuspocus, het gekrijs en het gewaai van de bomen een beetje op m'n zenuwen te werken. Want wat er nu precies aan de hand is wordt niet duidelijk. Een bos vol geesten, oké, maar wat willen die en waarom? Binnen het verhaal wordt geen enkele vraag beantwoord.

Wat ik ook een minpunt vond, de karakters van de stafleden en de medescholieren krijgen geen enkele invulling. Die van hoofdpersoon Heather (Agnes Bruckner) trouwens ook niet. Ze scheen thuis een brandje te hebben veroorzaakt, horen we ergens, maar dat is alles. Ik vond haar een tikje te oud en te assertief voor een schoolmeisje. En verder blijven het bordkartonnen figuren, waarmee je nauwelijks kunt meeleven. Ach, valt wel mee te leven hoor. Met een potje bier erbij een lekker tussendoortje. Maar geen hoogvlieger.

avatar van alexspyforever
Fransman schreef:

Ik herinner me er geen bal meer van, maar je recensie had zo van mij kunnen komen. Ik herinner me evenwel nog dat ik me na afloop afvroeg waar ging dit nu eigenlijk over? Je hebt mij een re-watch bespaard op die manier.

alexspyforever schreef:

Glad to be at help.