L'Ingorgo - Una Storia Impossibile (1979)

Alternatieve titels: Le Grand Embouteillage | Stau | Traffic Jam

Italië / Frankrijk / West-Duitsland / Spanje

geregisseerd door Luigi Comencini
met Annie Girardot, Fernando Rey en Miou-Miou

Op de autobaan tussen het vliegveld en Rome ontstaat een verkeersopstopping waar na 24 uur - bij het einde van de film - nog steeds geen voortgang is gekomen. De film toont de "bewoners" van de verschillende auto's die een doorsnee vertegenwoordigen van de gestagneerde maatschappij.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 20:15 uur, in HD beeldkwaliteit en in Franse en Duitstalige versie.

Heerlijke satire over de teloorgang van normen en waarden in moeilijke omstandigheden. Te midden van alle grappige momenten, confronteert de film de kijker met een aantal nare zaken en eigenschappen als verkrachting, egoïsme, harteloosheid en apathie.
Mooi meegenomen dat Comencini in deze film het toenmalige crème de la crème van de Italiaanse, Franse en Spaanse cinema voorbij laat komen, zij het veelal in niet veel meer dan wat opgerekte cameo’s. Grappig dat een autokerkhof het achtergronddecor van de film vormt.
Confronterend, maar heel erg onderhoudend.