Uomini Contro (1970)

Italië / Joegoslavië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Francesco Rosi
met Mark Frechette, Alain Cuny en Gian Maria Volonté

Het Italiaanse leger heeft in 1916 in de oorlog met Oostenrijk 3000 manschappen verloren in de slag om Monte Fiore. De generaal beveelt echter het voortzetten van de strijd waarbij twee secties door vijandelijke artillerie worden afgeslacht. Groeiend verzet bij de soldaten en officieren wordt voor het executiepeloton gesmoord.

Niet zo bekende film over WO 1, maar voor wie van het genre houdt zonder meer een aanrader, veel beelden van de waanzin op het slagveld.

Inderdaad.Ietwat oneerbiedig zou je de film een remake kunnen noemen van POG,een WO1 film immers over muiterij en de daaropvolgende executies in opdracht van een gewetenloze legerleiding.Dit werk bevat echter veel meer battle field scènes die zeer goed zijn uitgevoerd en het dan ook en passant geschikt maken voor mensen die slechts willen genieten van goed gechoreografeerde slachtpartijen,zoals ik.Bovendien speelt de film aan het front in de Dolomieten,weer eens wat anders dan die eeuwige modder in Vlaanderen/noord-Frankrijk.

Een film van Rosi met Volonté.dus de politiek ontbreekt niet.Volonté heeft trouwens eerder een bijrol ,de held is Frechette.Wat dondert het,beide karakters zijn zoals te verwachten viel keurige socialisten en pacifisten,altijd vervelend in dit soort omstandigheden.De onvermijdelijke ploertige,incompetente generaal wordt gespeeld door Cuny,wiens karakter Menjou uit POG of voor mijn part Stephen Fry in blackadder4 degradeert tot humane,symathieke figuren.Ietwat over the top,wellicht.
Gelukkig lardeert Rosi de gebruikelijke mitrailleursalvo's en zinloze charges met enkele groteske vondsten,zoals die charge in harnas of die gag met dat kijkgaatje.
Overigens betreft het hier eigenlijk een boekverfilming,en wel van "un anno sull'altiplano"van Lussu,dat ik verder niet ken.