La Grande Guerra (1959)

Italië / Frankrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Mario Monicelli
met Alberto Sordi, Vittorio Gassman en Silvana Mangano

Twee lafaards, één uit Rome en één uit Lombardije, trachten tijdens W.O.I vooral hun eigen leven te redden tijdens hun diensttijd. Ze proberen elke vorm van verantwoordelijkheid te ontduiken, totdat ze zelf echt in de problemen komen.

avatar van Straniero
Hier ben ik nou benieuwd naar. Heel mooie cast en een 8,9 op IMDb.

avatar van boerenpummel
Hier hetzelfde. Dit schijnt HET meesterwerk van Monicelli te zijn.

avatar van Straniero
Ah, hier in Italie gewoon op dvd verkrijgbaar. Wellicht moet 'ie in Nederland dan ook te krijgen zijn. Ik zal 'm deze week eens opzetten .

avatar van belchinees
Morgenmiddag 15u in het Filmmuseum Brussel.
Ik ga proberen er te zijn

avatar van belchinees
Ik vond zonet nog een blaadje dat ik kreeg in het Filmmuseum. Ik typ snel het interessante over, zodat dat blad in de vuilbak kan.

Uit de krant van toen
"Het begint als een komedie, wordt van sekwens tot sekwens bitterder en eindigt in een tragedie. Het heeft iets van Hemingway's Farewell to Arms en van Chaplins vroegere oorlogsparodies. 'La grande guerra' zou direkt na de werkelijke grande guerra niet mogelijk zijn geweest; in onze maatschappij kan de leugen maar worden aangeklaagd nadat de gevolgen ervan al lang tot het verleden behoren. Vandaar dat Mario Monicelli's film iets neven het doel schiet. Het is geen anti-oorlogsfilm en het is ook geen parodie; de prent hangt tussen de twee genre's in en wordt eindelijk gered door de zeer authentiek aandoende rekonstruktie van een oorlogsdecor dat op zichzelf ook reeds legende is geworden en bijna thuis hoort in de wereld van de folklore."
[Maria Rosseels, De Standaard, 14/10/1960]

En dan nog een korte plotomschrijving:

Twee mannen belanden tegen hun zin in het Italiaanse leger tijdens W.O. I. Ze proberen de grootste gevaren te ontwijken, maar hun pogingen mogen niet baten. Onvermijdelijk bevinden ze zich in de eerste linie. Vittorio Gassman en Alberto Sordi, de ene luidruchtig en grootsprakerig, de andere ietwat hypocriet, geven aan deze twee personages gestalte. De film is melodramatisch van toon met een bitterzoete en ontluisterende kijk op het fenomeen oorlog. Een verrassend pacifistisch manifest dat Monicelli realiseerde op het toppunt van zijn kunnen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Straniero schreef:
Hier ben ik nou benieuwd naar.

boerenpummel schreef:
Hier hetzelfde. Dit schijnt HET meesterwerk van Monicelli te zijn.

Net als vorig jaar, ook nu in het kader van NICE (New Italian Cinema Events) ook een klein 'retrospectief' van Italiaanse films van 50 jaar oud in het Filmmuseum. Weer enkele interessante titels: Grote namen (Visconti's Rocco) en onbekende, zoals deze met Sordi, Gassman en Mangano(13+17 mei).

avatar van Spetie
Een oorlogsfilm van Italiaanse afkomst, die de Eerste Wereldoorlog probeert te combineren met een vleugje humor. Dat doet enigszins denken aan Roberto Benigni, die iets soortgelijks deed in La Vita È Bella, maar dan met de Tweede Wereldoorlog. Gelukkig La Grande Guerra van een beter niveau en werkt de satirische humor hier veel beter.

La Grande Guerra is zeker een anti-oorlogsfilm, die goed laat zien dat de Italianen destijds het nut niet zagen om mee te vechten in de Eerste Wereldoorlog. De twee mannen, die hier de hoofdrol in spelen, staan hier centraal voor. Op soms best komische wijze, doen ze hun uiterste best om maar te voorkomen dat ze vooraan in de frontlinie moeten vechten. Tussendoor wordt er op realistische wijze geschetst hoe wreed de oorlog destijds voor de Italiaanse soldaten was. Ook de manier waarop Italië de soldaten destijds behandelde, wordt flink bekritiseerd. Het camerawerk is sterk en Monicelli maakt er een uiterst rauwe en realistische film van, die af en toe van wat lucht wordt voorzien door de humor, die overigens meer dan welkom is. Het zorgt ervoor dat het drama niet te zwaar wordt en op de één of andere manier werkt het drama ook wat beter.

Ik vond het in ieder geval een uiterst boeiende oorlogsfilm, waarin eigenlijk alle aspecten die oorlogen kenmerken, goed naar voren komen. Sterk en bij vlagen best rauw, die het verdiend om door meer mensen gezien te worden, want het is zeer zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van Flavio
Na het behoorlijk flauwe Brancaleone was ik wat huiverig voor ander werk van Monicelli maar deze is wel een klasse beter.

La Grande Guerra is een goede zij het wat wisselvallige anti-oorlogsfilm waarbij de balans dankzij het sterke einde toch positief doorslaat. De film heeft een behoorlijk ironische ondertoon, wat prima bij het onderwerp past. Gassman speelt een cynische anarchist, zijn tegenspeler Sordi is een lafaard en opportunist. Je volgt hun leven in het leger, met wat humor hier en daar. Als ze kleur moeten bekennen blijken het toch wel goede kerels te zijn- en ze sterven uiteindelijk alsnog een heldendood- al is dat anoniem en zullen ze als lafaards herinnerd worden.. Kleine rol voor Mangano- vooral de scene dat er honderden soldaten onder haar raam staan is geslaagd, voor de rest was haar rol niet zo bijzonder.

Verder is het bekend terrein- ondergeschikten die tegen wil en dank in de loopgraven zitten, wachtend tot hun superieuren hun de dood insturen; een koerier die een belangrijke brief moet afgeven en daarbij sterft- de belangrijke brief blijkt een kerstkaart van de generaal- het zijn maar twee voorbeelden die de waanzin van de Grote Oorlog prima verbeelden. Voor de moderne kijker niks nieuws onder de zon misschien maar het genre anti-oorlogsfilm was in 1959 nog niet zo wijdverbreid als tegenwoordig, en het werkt nog steeds wel. Ook mooie ironie bijvoorbeeld in een opmerking bij het zien van een baby, geboren in '16; "hij zal nooit in de oorlog hoeven te vechten de bofkont" (of iets van die strekking) - maar de kijker weet wel beter.

Interessant trouwens de Eerste Wereldoorlog vanuit een ander perspectief te zien- Italië versus Oostenrijk-Hongarije. De Slag bij de Piave rivier is in italië beroemd, niet vergelijkbaar (qua verliezen) met Verdun of de Somme, maar strategisch van belang.