The War Zone (1999)

Verenigd Koninkrijk / Italië

geregisseerd door Tim Roth
met Tilda Swinton, Ray Winstone en Lara Belmont

Een vijftienjarige jongen wordt gedwongen om zijn vrienden in Londen te verlaten als zijn familie verhuist naar het rustige Devon. Zijn moeder is zwanger, zijn vader scheldt hem geregeld de huid vol, en zijn achttienjarige zus is seksueel actief, en erg open tegen haar broer. De jongen komt er achter dat zijn vader seksueel contact heeft met zijn dochter.

Menni
Helemaal naar Vlissingen moesten we om het regiedebuut van een van de beste acteurs van zijn generatie, Tim Roth, te zien. Tot op heden is er nog geen enkel teken dat The War Zone in ook maar één andere Nederlandse bioscoop te zien zal zijn. Opmerken dat dit een grof schandaal is, is nog zeer bescheiden.

Incest, daar draait het om in The War Zone. En dus zal het merendeel der bevolking de film al zonder 'm gezien te hebben afschieten. Voeg daaraan toe het expliciete karakter en controverse is geboren. En dan krijg je dus lui die al vloekend de zaal verlaten: 'Rot toch op met je pornografie!'. Was de sfeer al triest, dit soort reakties maakt de misère compleet.

Incest, daar draait het om in The War Zone. Tenminste, dat is de meest eenvoudige uitleg. Enkel dit onderwerp bespreken, doet de film bijzonder tekort. Natuurlijk, sexuele relaties en frustraties nemen een belangrijke positie in. Maar opoffering, macht, geheim en niet te vergeten die godvergeten eenzaamheid, maken de film tot een meesterwerk.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Erg indrukwekkend. Gaat dat zien...

las net pas dat Colin Farrell een rolletje in deze film speelt, herkende 'm echt niet..

Dit lijkt mij ook een geweldige film.

avatar van narva77
Oh Yes, deze ga ik zekers kijken.

avatar van BoordAppel
Wat een akelige film zeg. Na La Pianiste en En Kærlighedshistorie kon dit dr ook nog wel bij. Erg overtuigend geacteerd door ieder1 en ook een goed regiedebuut van Roth. Ik zat halverwege op een 3,5* maar de laatste 15 minuten vond ik erg indrukwekkend. Dus ik hou t maar op 4*. Soms stoorde ik me aan te lange shots, jaaa we weten nu wel dat daar een huis staat, jaaa we weten nu wel dat daar een baby ligt en jaaa we weten nu wel dat die auto een ongeluk heeft gehad. Trouwes wel typisch een film om NIET in gezinsverband te kijken, en ook niet als je vrolijk wilt worden. Echt een depressieve klote-film.

avatar van Rascal
Rare film. De beginscène vond ik overigens wel meesterlijk bedacht. Hoogzwanger en dan op dat moment een auto-ongeluk krijgen. Hoe verzinnen ze het
De verwondingen ervan op hun gezicht lagen er veels te dik op dat wel. Ik kon me nie echt inleven in de spelers (kwam denk ik meer aan de stijl van filmen, ik kon nie echt een lijn volgen in het verhaal) hoe dramatisch het ook in beeld was gebracht. Men acteert wel goed, en met name het meisje. Ik hou het op net 3**

Confronterend, hard, maar prachtig! 4,5*

avatar van Sjan
Superindrukwekkend en harde film. Je zou d'r zo maar ff stil van worden en jezelf gelukkig prijzen dat je dat zelf niet mee maakt (of wel, en dan mag je je ongelukkig prijzen wat mij betreft). Die jongen speelt ook supergoed met z'n donkere en lege blik in z'n ogen en de rest speelt ook zeer overtuigend. De beelden blijven nog wel ff in je hoofd rondspoken omdat het zo expliciet in beeld is gebracht. 4.5*

avatar van Goodfella
Hmm ja, ik had er iets meer van verwacht denk ik. Voor mij was eigenlijk alleen het laatste kwartier erg impressive, daarvoor vond ik de film een klein beetje doelloos voortkabbelen... Maar toch.. die klap in je gezicht die je aan het eind krijgt maakt veel goed (klinkt raar, maar 't is echt zo).. Heel goed geacteerd ook. 3,5 *

Hij was niet zo sterk als ik gedacht had. Het verhaaltje, ondanks het indrukwekkende onderwerp, vond ik een beetje traag en saai. De cast presteerd daarintegen uitstekend. 3*

Loodzwaar. Zat sommige scènes met kippevel en toegeknepen keel te kijken.
Die vader is ook zo lief met dat kleintje bezig. Dat ie aan de oudste dochter zat, wist je vooraf want daar ging het verhaal over.Maar dat ie dan ook nog aan dat kleintje zou zitten, had ik nooit verwachtFantastisch ijzig geacteerd vooral door broer en zus. Ook het einde laat nog heel wat ruimte voor een stevige discussie achteraf.

avatar van narva77
Huh, bij mijn weten heeft de vader nooit iets 'gedaan' met de baby hoor. Alleen met Jessie, toch?

Mik
volgens mij was de vader met de baby juist heel lief en normaal in omgang, dit om het de kijker moeilijker te maken hem te haten zeg maar

Trouwens mezelf wel enorm geergerd aan die jankende baby de hele tijd.

Mik schreef:

De treurige realiteit is helaas dat sommige mannen inderdaad ontucht plegen met baby's en daar overlijden die kindjes dan soms ook aan. Af en toe kun je er in de krant stukjes over lezen. Waarom denk je dat het baby'tje bloed in haar luier had? Ze was echt niet ongesteld hoor.

#$&@ mijn broertje heeft de film overgenomen. Ik had nog maar drie kwartier van de film gezien ;'(

renske schreef:

Dat wat ik zei over die vader vond ik wel mooi eigenlijk, "the duality of man" (Full Metal Jacket) ik hoopte/dacht dat ze gewoon echt ziek was, maar zoals jij het nu zegt wordt de film nog veel groffer in mijn ogen.

Maar ik blijf erbij dat het allebei kan, het is een keuze die je maakt in je interpretatie.

avatar van narva77
Hij heeft dus wel de baby misbruikt? Damn, dat maakt het nog erger.

Mik
maar als ie dan die baby en die meid nam (in haar eh.. verkeerde gat nog wel) waarom die zoon dan ook niet? Hij leek me nogal een watje dus..

Ik kan nauwelijks wachten tot ik de opgenomen band ga kijken. Al was het al om al die grote lege vakken!

tovenaar
Ik begin zo langzamerhand ook te denken dat ik iets groots gemist heb

Mik schreef:

Zelfs incest-bedrijvers hebben principes.

Volgens mij heeft ie wel echt aan die baby gezeten, want waarom gelooft de moeder anders onmiddellijk haar zoon als die zegt dat ze vader bij de baby moet weghouden? Bovendien haalt ze er ook direct de politie bij en mag ie het ziekenhuis niet meer in.
Wat de zoon betreft, een watje zou ik hem niet noemen. Hij was al een paar keer van school gestuurd. Waarschijnlijk vermoedde de vader dat de zoon het niet zomaar zou nemen als ie er iets bij zou proberen. En daar heeft ie dan nog gelijk in ook, gezien het einde.

Mik
Ok, ik ben overtuigd, wat een pervert!!

avatar van BoordAppel
Het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn. De baby kan gewoon echt ziek zijn en mooie rode bolussen draaien ipv de gebruikelijke kleur en dan had de vader dr nix mee te maken. Maar ik denk ook dat de vader t gedaan heeft.

avatar van Sjan
ik denk dat die vader dat met de baby niet gedaan heeft, omdat er bij een geboorte meestal constant mensen bij de baby in de buurt zijn en de moeder zal meestal ook wel in de buurt van de baby zijn geweest. Er verstrijkt ook niet zo veel tijd, dus de baby is pas een paar dagen oud, en in die paar dagen lijkt t me sterk dat die vader het ziekenhuis ongemerkt binnenkomt om het ff met zijn baby te doen.

renske schreef:

In Afrika zijn er een paar jaar geleden drie mannen geweest die HIV-besmet waren en die er overtuigd van waren dat als ze het met een baby deden dat ze dan hun besmetting kwijt zouden raken...die baby ging begrijpelijk dood aan de verwondingen.

John Doe (se7en) schreef:
What sick little puppets we are .....

Precies John!

avatar van Zavo
Ik heb de film een jaartje geleden gezien denk ik en dacht toen ook dat de vader aan die baby had gezeten. Jammer, want dat kost de film een halve ster wat mij betreft. Doordat de vader ook nog de baby misbruikt wordt hij echt een soort satan en daarmee wordt het een beetje erg zwart-wit (vader slecht, de rest goed). Daarnaast vond ik het ook ongeloofwaardig, misschien zijn er echt mensen die hun baby's misbruiken, maar bij het moment in deze film dat die suggestie werd gewekt had ik zo iets van 'pff, dit geloof ik niet'.

Zavo schreef:
Doordat de vader ook nog de baby misbruikt wordt hij echt een soort satan en daarmee wordt het een beetje erg zwart-wit. Daarnaast vond ik het ook ongeloofwaardig, misschien zijn er echt mensen die hun baby's misbruiken, maar bij het moment in deze film dat die suggestie werd gewekt had ik zo iets van 'pff, dit geloof ik niet'.

Ja, want als ie alleen zn dochter in de reet neukt is ie niet heel erg slecht . Alles wat je kan verzinnen is al ooit gebeurd of zal nog ooit gebeuren. Dus ook het gedoe in de film, en is in mijn ogen erg ziek maar niet ongeloofwaardig. En Sjan de baby werd naar het ziekenhuis gebr8 omdat ie ziek was. Dus hij is thuis al misbruikt (als dat ook gebeurt is) en niet in t ziekenhuis.

avatar van Zavo
BoordAppel schreef:

Ja, want als ie alleen zn dochter in de reet neukt is ie niet heel erg slecht .

Ja, maar daar kan je je als kijker nog iets bij voorstellen (als je een beetje inlevingsvermogen hebt). Ik vind dat met die baby gewoon een te gemakkelijke manier om het drama nog wat groter te maken. Verder vond ik het overigens wel een goede film hoor.