Landru (1963)

Alternatieve titel: Bluebeard

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Charles Denner, Stéphane Audran en Michèle Morgan

Parijs - WO I. Een brave huisvader maakt alleenstaande rijke dames het hof die hij vervolgens vermoordt en berooft om zijn gezin te onderhouden. De politie staat voor een raadsel. Dan neemt hij een minnares en gaat moorden om zijn liefdesnestje te onderhouden.

avatar van brucecampbell
Waar kan je deze ergens krijgen?

avatar van Tiany
Kan je hier huren, wel enkel in het Frans vermoed ik :

avatar van stephan73
Serie-moordenaars zijn altijd een bron van inspritatie geweest voor filmmakers, vooral moordenaars die ook nog echt hebben bestaan. Natuurlijk is Jack the Ripper de bekendste, maar voor de Franse is dat Henri-Desiré Landru (ook bekend als Blauwbaard). Deze Landru vermoorde in de periode 1918 tot 1921 honderden, vooral rijke vrouwen.

Claude Chabrol, één van de grondleggers van de Franse Nouvelle Vague, nam dit gegeven als basis voor zijn biografische film, wat achteraf gezien kan worden als de blauwdruk van zijn (door Hitchcock beïnvloede) thrillers.

Charles Denner speelt Landru, een getrouwde man die een handel in antiek runt. Het wordt voor hem steeds moeilijker om voor zijn vrouw en vier kinderen te zorgen, totdat hij besluit om een advertentie te plaatsen in een krant waarin hij op zoek is naar een vrouw. Niet zomaar een vrouw, maar vooral rijke weduwen. Onder diverse andere namen flirt hij met die vrouwen en nadat hij met ze “trouwt” vermoordt hij ze. Dit gaat goed totdat een zus van een van de slachtoffers hem herkent en de politie waarschuwt.

Landru is een heel statische en theatrale film, die zeer beïnvloed is door de “stomme” films uit de jaren 10 en 20, maar die ook af en toe het unieke van de Nouvelle Vague laat zien. Erg kleurrijk, goed geacteerd en (ondanks dat je kan raden hoe het afloopt) spannend.

avatar van Filmkriebel
stephan73 schreef:

Correctie : hij vermoordde tussen 1915 en 1919 niet meer dan een vijftiental vrouwen.

avatar van Scorpio11
Ted Bundy was net zo'n type. Maar hoeveel vrouwen door Landru en Bundy nu werkelijk zijn vermoord zullen we nooit te weten komen.

30 juni 01:10 - 02:40
ARTE

avatar van Filmkriebel
In het Vaticaan komt er witte rook uit de schoorsteen wanneer een paus verkozen is. Bij Landru is het zwarte rook wanneer hij nietsvermoedende weduwen of eenzame vrouwen vermoordt voor wat geld. Habemus moordenaar. In Frankrijk is Landru een erg bekende serial killer, en in de handen van Chabrol wordt het een diep uitgewerkte karakterschets. Het eerste deel doet de modus operandi van de man uit de doeken : een kleine oplichter die via advertenties eenzame vrouwen opzoekt, zich als een welvarende industrieel voordoet en hen naar een landhuis lokt waar hen allesbehalve romantiek te wachten staat. Dat deel verveelde me wat door het zeemzoeterige toontje dat aangeslaan wordt, maar de herhalingen worden steeds sneller gebracht en beklemtoonden het woord "serieel" zoals hoort.

Het tweede deel beschrijft de arrestatie en het proces van de man, die tot zijn dood op het schavot nooit de moorden heeft bekend . Landru is één van Chabrols bekendste werken, met een uitstekende hoofdrolspeler die van Landru een vleiende en welbespraakte man maakt met een donkere geest die ondanks de enormiteit van zijn misdaden, onbeweeglijk blijft. Zijn criminele alter ego toonde hij nooit aan de buitenwereld. Hoewel zo'n verhalen mij interesseren, bleef dat eerste deel wat rustig voortkabbelen en trok het proces meer mijn aandacht.

Een Franse klassieker? Misschien, maar ik had het toch iets levendiger verwacht.

avatar van Querelle
Repititief en langdradig, Maar ook consequent, prachtig gestileerd, (met een production design die me aan le Voleur van Malle deed denken,) en hele aparte vertolkingen van de cast. Charles Denner is vér over the top hier en draagt de film moeiteloos in zijn eentje.

Beter dan Monsieur Verdoux in ieder geval.

avatar van mayhemblik
Charles Denner, wat ziet ie er hier af en toe fantastisch mooi uit zeg.
Vooral van zijn ''typetje'' genoten.