Panique (1947)

Alternatieve titel: Paniek

Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Michel Simon, Viviane Romance en Paul Bernard

Monsieur Hire valt op zijn buurvrouw Alice en volgt haar bewegingen. Wanneer er een vrouw wordt vermoord in de buurt, heeft Hire al snel door dat de verloofde van Alice, Alfred de moordenaar is. Helaas pakken de zaken niet zo uit als ze zouden moeten.

Eenvoudig Simenon-verhaal met in de film, naast de misdaadintrigue, toch het accent op de kleinzierige menselijke gedragingen als vooringenomenheid en sensatiezucht, de dwaasheid van de massa en de onkunde van de overheid.
Een charismatische Michel Simon en Viviane Romance op de grens van toelaatbare wulpsheid anno 1946.
Zwart-wit film waarvan een eveneens gewaardeerde remake in 1989, onder de titel "Monsieur Hire".