Drôle de Drame ou L'Étrange Aventure de Docteur Molyneux (1937)

Alternatieve titels: Drôle de Drame | Bizarre, Bizarre

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Carné
met Michel Simon, Françoise Rosay en Louis Jouvet

Engeland, rond 1900. Irwin Molyneux is een rustige botanist, die in het geheim enge thrillers schrijft. Zijn neef Archibald, een bisschop, komt onverwachts langs. Hij is tevens een groot tegenstander van de populariteit van die enge thrillers, met name van de auteur Felix Chapel, de alter ego van Molyneux. De kokkin en butler van Molyneux hebben eerder die dag ontslag genomen, dus aan Irwin's vrouw de taak in het geheim het eten te prepareren. Irwin verzint een smoesje omtrent het absent zijn van zijn vrouw. Maar de bisschop is achterdochtig, en denkt dat Irwin zijn vrouw heeft vermoord. Hij informeert Scotland Yard en zij onderzoeken de zaak. Molyneux en zijn vrouw zijn inmiddels ondergedoken in een hotelletje in de Chinese wijk. De kamer naast hen wordt bewoond door niemand anders dan de psychopatische moordenaar William, die publiekelijk kenbaar heeft gemaakt de auteur Felix Chapel te willen vermoorden. Vermomd als Felix Chapel keert Molyneux terug naar huis. Als Molyneux' vrouw, verleid door William, de moordenaar informeert waar 'Felix Chapel' te vinden is, is Molyneux opnieuw niet zeker voor zijn leven.

avatar van Mochizuki Rokuro
Fijn dat-ie op TV komt binnenkort. Oude Carné is toch altijd weer bijzonder aangenaam. NL-se of Franse ondertitels?

avatar van Mochizuki Rokuro
Het had wel wat gekker gemogen, maar de vaart, ontwikkelingen en vondsten zijn gewoon heerlijk. Fijn om zo'n komedie van Carné te zien. Die overleeft de tand des tijds wellicht beter dan die loodzware (en lachwekkend serieuze???) drama's.

Daar zou u wel eens gelijk in kunnen hebben.Al zegt dat dan meer over die melodrama's dan over deze klucht,aangezien komedies toch eerder geneigd zijn tot obsoletisme.
Deze farce doet eerder aan Renoir dan aan Carné denken,hoewel dit ook een typische Carné is in dier voege dat het scenario werd verzorgd door Prévert.Het tempo ligt hoog en het is allemaal vlot gemonteerd,bijna neigend naar het screwballerige.
Op zich stelt de film verder weinig voor en ik heb niet kronkelend op de vloer gelegen,al was bv de manier waarop ze in Chinatown(speelt in Londen) blijkbaar bloemen voor knoopsgaten verzamelen,wel aardig gevonden.
De voornaamste reden om nog naar de film te kijken is uiteraard de cast:je ziet niet iedere dag Jouvet,Simon,Barrault,Arletty(zeer bescheiden bijrol touwens) naast elkaar bezig.En de blondine Fogel was wel schattig.De contrasten tussen de acteerstijlen zijn opvallend maar gezien het gehussel met stijlen in de film des te effectiever.In een drama had dit absoluut niet gewerkt.Voor mij gaat Jouvet er met de ereprijs van door als de hypocriete galbak met zijn immer uitgestreken smoel.(ps:de bisschop die hij speelt is dus Anglicaans,keurig getrouwd en heeft 10 kinderen.)
Opvallend:we zien hier ook een hele "romantische" naaktscène,verzorgd door....Barrault

avatar van Darbie
Amusante komedie uit de oude doos.

Marcel Carne laat in deze zeer geslaagde komedie van de Maatschappij amper een spaander over : een potsierlijke en onbekwame politie, een hautaine, ijdele, hebberige maar ook pietluttige bourgeoisie, een op sensatiebelust, kleinzierig en hypocriet volk en een zich ongenaakbaar en superieur achtende geestelijkheid.
Moet het gezegd dat "Boudu" Michel Simon, "Bizarre, bizarre" Louis Jouvet en Francoise Rosay de pannen van het dak spelen. Ook de jongeren Jean-Pierre Aumont en Jean- Louis Barrault, evenals mooie Nadine Vogel verdienen niets dan lof.
Keurige setting, plezierige dialogen en toestanden en hoe een eenvoudige, wat bij het haar getrokken vaudevilletje, erg in de smaak kan vallen.

avatar van yeyo
pippo il buffone schreef:
en ik heb niet kronkelend op de vloer gelegen

Ik heb onze jammerlijk verdwenen vriend pippo nooit bepaald een droogstoppel gevonden, maar kan jullie in ieder geval wel verzekeren dat iedereen ten huize yeyo lag te schuddebuiken met de doldwaze capriolen van Michel Simon! Dat (zelf verzonnen?) slaapliedje 'petits pigeons' zal ik nog lang onvrijwillig blijven neuriën. Voor mij is Simon de echte ster van de film, niet Jouvet. Jouvet is indrukwekkende verschijning, perfect gecast als lugubere creep en in het algemeen een uitstekend acteur.. maar Michel Simon is een axioma. Met zijn idiosyncratische ritme herdefinieert hij de wetten van de cinema, elke acteursvisie zal buigen naar zijn regels (of juist zijn gebrek aan regels). Ik zag onlangs Fric-Frac (ook een aanrader), film van Claude-Autant Lara (niet bepaald à l'hauteur van Carné als we de 50s Cahiers boys mogen geloven) en die prent was krik-krak hetzelfde als Drole de Drame. In beide films (en waarschijnlijk in elke film met Simon) is er wel één scène dat de plot wordt stilgelegd voor een ongelofelijke zuippartij. Tijdens die zuippartij gebeurt er iets vreemd in Drole de Drame: de hele film lang lijkt Simon (zijn personage is een botanist) ter wijze van running gag geobsedeerd door enkele mimosa's die hij in een vijvertje in de tuin heeft drijven. Op een gegeven moment dondert Simons drinking buddy er pardoes in. Je verwacht een dramatisch keerpunt in de film, maar neen, Simon gaat zijn vriend gewoon even een badjas halen. Michel Simon: komiek, axioma, humanist.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige comedy of errors is vooral de eerste helft leuk omdat alle gedragingen voortkomen uit een bepaalde logica, waardoor een klein voorval als het ontslag van twee bedienden leidt tot een grappige escalatie. Deze slaat op een gegeven moment echter zo ver door dat de grap er wel een beetje vanaf gaat. Het tempo ligt hoog en er zijn leuke steekjes naar de hypocriete kerk, de bloeddorstige massa en de gemakzuchtige politie maar voor een dergelijke komedie is anderhalf uur een hele zit. Zeker op het eind als er ook nog in kasten wordt verstopt kreeg ik wel heel erg associaties met kluchtige TROS-meuk.

Gelukkig kent de Drole de Drame ook genoeg leuke stukken, zoals het eerste bezoek van de bisschop en de gelaten Irwin die er schoorvoetend mee akkoord gaat als moordenaar door het leven te gaan om de familie-eer (en op handen zijnde erfenis) niet te bezoedelen. De personages van Simon en Jouvet zijn sowieso het meest geslaagd, terwijl Françoise Rosay een leuke vooroorlogse Hyacinth Bucket neerzet. De verwikkelingen rondom de slagermoordenaar en de assistente met haar melkman vond ik dan wat minder.