The Big Steal (1949)

Drama / Film noir

geregisseerd door Don Siegel
met Robert Mitchum, Jane Greer en William Bendix

De Amerikaanse landmachtluitenant Duke Holliday is per boot onderweg naar Vera Cruz, Mexico. Onderweg wordt Duke in zijn cabine geconfronteerd met landmachtkapitein Vincent Blake, die hem wil arresteren vanwege een vermeende diefstal van $ 300.000 bij het leger. Na een vechtpartij neemt Duke Blake’s identiteitspapieren mee en hij verlaat vervolgende de boot in de haven van Vera Cruz. Daar ontmoet Duke, die zich nu uitgeeft als kapitein Blake, per toeval de brunette Joan Graham, die op zoek is naar haar corrupte ex-verloofde Jim Fiske, omdat ze de aan hem geleende $ 2.000 terug wil hebben. Fiske weet aan Joan en Duke te ontsnappen en hij vlucht per auto dwars door Mexico. Joan, die eerst niets van Duke moet hebben, achtervolgt samen met hem Fiske, maar beiden worden weer op de hielen gezeten door Blake. Ondertussen krijgt ook de Mexicaanse politie-inspecteurgeneraal Ortega lucht van de zaak en hij wil meer weten over de gelddiefstallen en hij volgt zowel Fiske, Blake als Joan en Duke.

avatar van Dogie_Hogan
Lijkt mij interessante film, ook op DVD (in Slim Transparent Keep Case) als R2FR/PAL, maar nogal prijzig.

Graag reacties van degene, die deze film al hebben gezien.

avatar van Querelle
Dit is echt een aanrader. Gek dat films als kiss me deadly en the big heat zo bekend zijn terwijl deze er echt niet voor onder doet. De kracht zit hem vooral in de sterke pesonages en Mitchum en Bendix acteren hier op hun best. Een vroege Don Siegel

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet alleen in Nederland gaat het fout, deze DVD is in de Britse Universal-release ingekleurd uitgebracht en niet zwart-wit zoals zou moeten.

avatar van stephan73

Balen!

stephan73 schreef:
Moet hem dan maar nog een keer kopen als hij in de USA uit komt (waarschijnlijk de eerstvolgende Noir collectie)..Balen!
Inderdaad

starbright boy schreef:
Ik voelde al nattigheid. DVD gelukkig op tijd gecancelled. Met The Blue Dahlia blijken ook transfer problemen te zijn (combing, echo's, interlacing artifacts). Universal-Europe is goed bezig.

Quote:
"I received my copy of The Big Steal yesterday and the transfer is probably one of the worst I've seen in a very long time, except maybe some PD releases. Even when you turn off the color of your display the image looks fuzzy and out of focus. Nice job Universal!"

Laten we hopen, dat tzt Universal-US wel over de goede masters beschikt.

PS
De R-2Fr is wel in zwart/wit: lien.

avatar van Querelle
Ik heb hem ooit op BBC gezien in kleur, en het viel me toen niet op dat hij ingekleurd was, mooi gedaan hoor.

avatar van Dogie_Hogan
Hmmm... The big Steal een Film-Noir? Veel eerder een comedy, met achtervolgings-scenes op uitgestrekte verlaten Mexicaanse wegen in auto's met unlimited fuel.
Verder gaat het voortdurende hooghartige en superieure gedrag van de Amerikanen tov de Mexicanen op een gegeven tegen staan.
Tja, en de keus voor Wlilliam Bendix blijkt ook hier weer (The Dark Corner, The Glass Key, The Blue Dahlia) type-casting te zijn; Detective Story is tot nu toe de enigste Noir die ik heb gezien, waar hij aan de goeie kant van de wet staat; Bendix aanwezigheid in deze film voorspelt daarom dus ook de afloop, jammer.
Teaming opnieuw van Greer en Mitchum haalt niet 't niveau van Out of the Past; vergel-ijkbaar met Hayworth en Ford in The Lady from Shanghai tov Gilda.
Erg voorspelbare en overgewaardeerde film; een luchtig en zonnig niemendalletje. IMDB 4/10.

PS
Mbt de DVD: irritant aan de Engelse subs waren de vele niet ondertitelde (cq niet vertaalde) Spaanstalige teksten.
Positief is, dat de R-1 release tov de R-2UK niet is ingekleurd.

avatar van Ramon K
Teaming opnieuw van Greer en Mitchum haalt niet 't niveau van Out of the Past;

... mwa... Als film-noir misschien niet, maar als actie/komedie/roadmovie vind ik de film erg geslaagd. Ook een fijne chemistry tussen Greer en Mitchum.

Ramon K schreef:

OK, maar ik was gaan zitten om een Film-Noir te kijken, maar zag een roadmovie...

avatar van Ramon K
Ik was gaan zitten om een leuke film te kijken, dat scheelt.
Dat vind ik dus een probleem van 'genre-gericht-kijken'': Verwacht je een leuke noir, krijg je een fijne roadmovie. Moet toch geen probleem zijn? Ik zal daar geen punten voor in mindering brengen iig.

Ramon K schreef:
Ik was gaan zitten om een leuke film te kijken, dat scheelt.
Tja, ik ben duidelijk een genre gerichte kijker ( tunnelview....lol). Met deze toch wel roadmovie heb ik dus niets, om 1x te zien. (Zelfde ervaring had ik ook met His kind of Woman, waar een Vincent Price een Film-Noir weet te verzieken tot een comedy.) Buiten mijn -beperkte- fav genres beoordeel ik dan ook geen films. Zie verder mijn eerdere posts over The big Steal.

Had achteraf liever gezien, dat Warner de eerder geplande Cornened (RKO, 1945) had uitgebracht. In Warner's laatste Film-Noir Boxset zitten verder geweldige Noirs trouwens, met ver boven verwachting Tension (1955).

Ramon K schreef:

Kon m'n laatste post niet meer aanpassen, maar zie ook mijn laatste posts bij "Cornered:".

avatar van Mac Hammer Fan
Een vlotte film-noir met een hoog tempo en voldoende spanning. Een vleugje humor ontbreekt niet. De regie van Don Siegel, het script van Gerald Drayson Adams en Daniel Mainwaring naar een verhaal van Richard Wormser, de spannende achtervolgensscenes en de goede cast (met vooral Robert Mitchum) zorgen mijns inziens voor een geslaagd geheel. Ik zag gelukkig de zwart-wit-versie.
3-3,5

Mac Hammer Fan schreef:
3-3,5
Ai, zo'n hoge score voor deze voorspelbare roadmovie en zo'n lage voor IN A LONELY PLACE bijvoorbeeld. Lijkt mij omgekeerde wereld....

Tip: ik zou de laatste nog maar es opnieuw bekijken.

avatar van Querelle
In a lonely place heeft een onwaarschijnlijk scenario en weinig nuance.
The big steal is meer avontuur en heeft veel interessante karakters en mooie locaties.

avatar van The One Ring
Waarom vergelijken we In a Lonely Place met The Big Steal?

En waarom wordt dit eigenlijk een film-noir genoemd? Ik zag hem als onderdeel van een noir-box, maar zoals in de bovenstaande berichten al te lezen valt klopt dit genre niet echt. Of het moet de meeste luchtige en vooral zonnige film-noir ooit zijn. Het is meer een komedie met een tamelijk onschuldig misdaadplotje. Drama is het eveneens niet. Helaas helpt IMDB niet mee om een genrecorrectie uit te voeren.

Anyway, ik vond het een leuke film, ondanks dat het geen noir was. Het snelle tempo, de luchtigheid van het geheel, het zonnetje, de kleurrijke personages: alles zorgde voor een lekker sfeertje. Mitchum heeft zichtbaar lol in zijn rol en Greer is een zeer aangename verrassing. Ze steelt hier wat mij betrefd de show en het is altijd leuk om zo'n zeldzame vrouw in de jaren '40 te zien die niet ergens in de film tot melodrama vervalt, maar altijd vrij krachtig blijft. Bendix vond ik overigens niet echt bijzonder. Een vrij normale rol als je het mij vraagt. De Mexicaanse politie deed het wel leuk en in tegenstelling tot Dogie_Hogan zie ik geen Amerikaanse superioriteit. Het leek me vrij duidelijk dat de Mexicanen al snel in de gaten hadden dat er iets niet klopte en ze probeerden duidelijk Bendix in de val te lokken door hem tegen Mitchum uit te spelen. Daarnaast was de scène met de Mexicaanse wegwerkers heel leuk.

Mijn dvd was overigens een kleurenversie. Ik moet Querelle gelijk geven dat het inkleuren hier vrij onopvallend gedaan is, al besloot ik voor het gevoel na 5 minuten toch mijn beeld maar op zwart-wit te zetten. Het was niet de beste beeldkwaliteit (Murder My Sweet uit dezelfde box was veel beter overgezet), maar het was niet onkijkbaar of zo.

Een 4 kleine sterren voor dit fijne filmpje.

avatar van hulkio
Film van regisseur Don Siegel, de man die ons een behoorlijk aantal jaren ook Dirty Harry bracht. Moet zeggen dat The Big Steal me behoorlijk tegen viel. De film is eigenlijk een lange achtervolging en ondanks de speelduur van slechts 70 minuten voelde dat wat lang aan. Daarnaast snap ik niet echt wat deze film in een film-noir box doet, niet echt een film die onder die noemer valt. Niets speciaals.

Deze film is saai, op geen enkel moment spannend, tracht grappig te zijn maar is het niet (misschien wel tijdens die tien minuten dat ik er bij in slaap viel), en er wordt ondermaats geacteerd (Mitchum als lichtpunt). Is dit dan een film noir??

avatar van IcU
IcU
Gewoon een prima film die fijn weg kijkt. Lekker kort ook. Goed voor een vermakelijk tussendoortje dus.

Muggsy
KoolKetKevin schreef:

Hier moet ik me wel bij aansluiten. Mitchum levert nog goed werk maar de plot is veel te simpel en haalt het niet bij een gemiddeld detective-verhaaltje. Het feit dat de film dan nog ingekleurd was nam meteen veel van de sfeer weg. Dikke afknapper en de Mexicaanse personages werden toch iets te stiefmoederlijk behandeld.

avatar van Dogie_Hogan
@ Muggsy. Tip: bij ingekleurde films tv-screen meteen op zwart/wit zetten.
De R-1 release is zwart/wit, restored, heeft witte subs en interessante extra's.

Deze korte film als zodanig is niets bijzonders, maar wel de soap daar om heen.

Omdat Mitchum vanwege marihuanagebruik 50 dagen in de gevangenis moest tijdens het draaien van deze film, moesten veel scenes zonder hem of met een stand-in opgenomen worden. Daardoor waren Howard Hughes en Don Siegel min of meer gedwongen op locatie te filmen (hier Mexico) in plaats van in studio's. En dat was ook waar de bioscoopbezoekers al lang om vroegen. Ook andere filmmaatschappijen deden dit vervolgens sindsdien ook.
Hughes kon verwachten, dat zijn vriend Mitchum vanwege marihuanagebruik een gevangenisstraf moest uitzitten, maar toch ging hij met hem in zee, vertrouwend op de door hem betaalde advocaten.

Omdat Robert Mitchum de gevangenis in moest, zijn de eerste en laatste scenes met William Bendix het eerste geschoten. De laatste scene is ook het enige Noir-element in de film trouwens.
Howard Hughes was gebrouilleerd met Jane Greer, omdat zij hem had afgewezen en getrouwd was met de advocaat Edward Lasker, van wie ze tijdens deze film zwanger was. Komplimenten voor de naaister, die dit met Greers outfit aardig heeft weten te maskeren. In de slotscene heeft Jane ineens wel een grotere cupmaat en een ruim zittende jurk aan, en is er hint naar Jane's blijde verwachting met inzoemen op een groepje passerende jonge kinderen...

De jaloerse Hughes heeft echter Jane Greers filmcarrière verder geruineerd, waardoor die beperkt is gebleven tot af en toe rollen bij concurrenten van RKO (zoals de uitstekende Technicolor Run for the Sun uit 1956 bij United Artists), advertenties en rol in tv-serie Twin Pieks, ondanks haar succes in Out of de Past uit 1947.
Jane Greer heeft wel iets met Mexico: Out of the Past, The Big Steal en Run for de Sun spelen deels of helemaal in Mexico. Zowel in Out of the Past en Run for the Sun speelt Greer een rol met de voornaam 'Kathie' en in beide films komt de plaats Acapulco voor.

Lizabeth Scott was eerste keus ipv Jane Greer, maar vanwege de negatieve publiciteit rondom Mitchum, besloot ze, op advies van haar haar impresario Hall Wallis, de rol af te slaan.

Dat Bendix achter Mitchum aan zit is fout in plot; beiden hebben feitelijk niets met elkaar te maken. Het is zijn partner-in-crime Fiske, die hij moet hebben. Vreemde, overbodige plottwist.
Toen Mitchum ontslagen werd uit de gevangenis is hij meteen naar Mexico gegaan voor verdere opnames. Wanneer je goed oplet hebben in die scenes met hem erbij de bomen en struiken ineens meer blad (verder in seizoen).

Kortom aardige soap, met als positieve outcome meer buitenopnames in films.

avatar van simonvinkie
Een Noir was dit zeker niet, en een drama eigenlijk ook helemaal niet. The Big Steal is een aardig, luchtige road-movie. Veel buitenopnames, weinig spanning, maar opzich was het allemaal best lollig. Er zit een aardig tempo in de film en gelukkig duurt het allemaal niet lang. Moet wel zeggen dat ik een hele, hele andere film verwacht had. Robert Mitchum was uiteraard wel erg sterk en ook Jane Greer. Hier en daar nog een paar grappige momenten, zoals de mexicaanse kuil scene. Verder was het ook best aardig om naar te kijken, maar meer zeker ook niet.

2,5 sterren

Geinig tussendoortje. Lekker kort en zowel Mitchum als Bendix zijn altijd wel fijn in dit soort rollen.
Hoogtepunt was toch wel de lollige Inspector General. .

avatar van bunkerboy
Bendix zet hier een zeer goede prestatie neer , prachtige achtervolgingsscenes met die Buick 8 , omdat met die wagens te doen waren het heel goede stuntmannen
deze film is geen topklasse maar zeer goed te pruimen en ik geniet er elke keer van

Een exotisch overkomende, vakkundig gemaakte, leuke, luchtige en komische misdaad-achtervolgings-roadfilm. Het verhaal had de nodige humor, de dialogen waren knappend en cynisch en de gevechtsscènes zagen er realistisch uit. Robert Mitchum vormde een mooi paar met de stalende Jane Greer.

avatar van Roger Thornhill
Filmcriticus Leslie Halliwell : "Routine Hollywood at a level seldom achieved, and short enough to leave one asking for more." En zo is dat. Bij de tweede keer kijken waren mijn verwachtingen wat te hoog en viel de film een beetje tegen, maar amusant is hij zeker, en de twist op het einde met de schurkenrol van William Bendix had ik toch niet zien aankomen. Een leuke, ontspannen film, hoewel de regisseur daar tijdens het draaien met alle problemen die Dogie_Hogan hierboven noemt wel anders over zal hebben gedacht (toen hij zag hoe dun Mitchum was en hoe "dik" Greer, dacht hij: "They've exchanged stomachs!").