The Woman on the Beach (1947)

Drama / Film noir

geregisseerd door Jean Renoir
met Joan Bennett, Robert Ryan en Charles Bickford

Nadat hij is hersteld van zijn oorlogsverwondingen vindt Luitenant Scott Burnett een baantje bij de kustwacht in een stadje in Californië. Hij staat bovendien op het punt te trouwen met een lokaal meisje. Op een dag ontmoet hij echter op het strand de mooie Peggy. Hij brengt haar terug naar huis en ontmoet haar man Tod, eens een groot schilder maar nu blind vanwege een auto ongeluk veroorzaakt door een toen dronken Peggy. Hoe meer Scott zich tot Peggy aangetrokken voelt, hoe meer hij gaat twijfelen aan de blindheid van Tod. Hij raakt er van overtuigd dat het paar een duister en pervers spelletje met hem speelt en is vastbesloten om Tod te ontmaskeren.

avatar van Dogie_Hogan
Spaanstalige site, maar mooie screenshots: link.

Poster aldaar beter, inmiddels ter correctie opgegeven.

Muggsy
Deze film-noir van Renoir voelt de hele duurtijd aan als onafgewerkt. Opzoekwerk leert al snel dat men bij RKO tegen de wil van de regisseur besliste om fors in deze film te knippen. Nochtans leek het plot op het eerste zicht intrigerend genoeg om te boeien. Alles is nogal gehaast en vooral de vele relationele spanningen die in de lucht hangen (zowel deze tussen Scott Burnett en z’n verloofde als deze tussen Scott en Peggy) zijn ongeloofwaardig geportretteerd. Robert Ryan toont bijna helemaal geen emotie in deze film en wanneer hij dit wel doet komt het lachwekkend over (zoals het moment waarop hij Peggy vertelt wat hij voor haar voelt). Het probleem is dat de personages zich helemaal niet consistent gedragen. Het ene moment zeggen ze A om een paar seconden later B te doen.Joan Bennett deed het al helemaal niet voor me. Charles Bickford daarentegen zorgde ervoor dat ik met het uiteindelijk toch niet beklaagde deze film gezien te hebben. Visueel vond ik de openingsscène best te pruimen, evenals de scène aan de rotsen, maar ook hier was het zeker geen absolute hoogvlieger. Het einde vond ik teleurstellend daar je toch mocht verwachten dat het een soort 'last man standing' ging worden, helaas.

avatar van Dogie_Hogan
De Britten hebben voor 24 juni 2013 een DVD release gepland.