The Chase (1994)

Komedie / Actie

geregisseerd door Adam Rifkin
met Charlie Sheen, Kristy Swanson en Henry Rollins

Veroordeeld tot levenslang voor een bankoverval die hij niet heeft gepleegd, slaagt Jack Hammond er tijdens een onbewaakt moment in uit de gevangenis te ontsnappen. Alles gaat goed tot hij bij een benzinestation twee agenten opmerkt, die toevallig in de buurt zijn. Paniek maakt zich meester van Jack. Hij gijzelt de knappe Natalie en slaat met haar op de vlucht in haar supersnelle rode sportwagen. Het hele politiekorps, met in één van de wagens een televisieploeg, zet onmiddellijk de achtervolging in. Boven de rode BMW cirkelt ook een nieuwshelikopter. Tijdens de wilde rit en in alle chaos leren Jack en Natalie elkaar beter kennen. Het blijkt dat zij de dochter is van een rijke industrieel, die niets of niemand zal sparen om haar weer heelhuids terug te krijgen.

Gekocht bij de 1 euro shop voor (jawel) 1 euro en daar ben ik erg blij mee, want ik heb me prima vermaakt bij deze meest onderschatte komedie allertijden.
Wat gaan mensen hier de mist in. Al is het alleen maar dat de meeste dit als actiefilm zien. Het staat zelfs hier als genreaanduiding. Belachelijk, want dit is gewoon een komedie. Niets meer, niets minder en zeker niets anders.

Dit is in de eerste plaats een mediasatire. Een erg leuke vind ik. Wat heb ik gelachen om die TV politie die denkt dat ie een ster is en die maffe regisseur. Geweldig personages (vooral die bestuurder). Of om alle maffe media- aandacht (geweldige rol van Cary Elwes als nieuwslezer; moet vaak al lachen als ik die zelfvoldane kop van hem zie). Ook Sheen is weer hilarisch als slachtoffer van het systeem.

In de tweede plaats is dit haast een parodie op achtervolgingsfilms en dergelijke actiefilms. De kots op de voorruit, de openvliegende lijkenvrachtwagen waarna de bijrijder in de politiewagen een van de lijken met zijn knuppel te lijf gaat, het zingen op macho macho man van the Village People, die rednecks die mis rammen, de kidnapping met een chocoladereep, de belachelijke vrijscène en sowieso het idee om een film te maken die bestaat uit één lange achtervolging. Allemaal geslaagd en allemaal in de eerste plaats komedie. Verder bewijst het ‘bijna’ eind (de droomscène van Sheen op het eind), dat de filmmakers nog echt wat kunnen ook.

Het leukste van de film wordt bewaard voor na de aftiteling. Een geweldige imitatie van Sheen van (Martin Sheen’s) Apocalypse Now personage Killgore in clownspak Hoe bedoel je komedie. 4 sterren voor een hele leuke film, die makkelijk als actiefilm af te kraken valt (hoeveel actie is er nu helemaal),maar als komedie meer dan geslaagd is.

avatar van jumpstylemovie
niet echt wat je noemt een leuke film.
zelfs de actiescenes waren naadje .
maar aan de andere kant was het een aardig filmpje met zijn goede kanten , wel doorsnee

2.0***

avatar van Zinema
Zinema (crew)
13 in een dozijn actiefilmpje. Leuk om de tijd te doden, meer niet. Wel met het verstand op nul, want hersenen zijn bij dit gemiddelde actie-werkje onnodig.

avatar van Shinobi
Had 'm een wat jaren terug al eens gezien en niet al te bijzonder moet ik zeggen. Het verhaal gaat nergens over en sommige dingen zijn echt te absurd... Sex terwijl je achtervolgd enz. enz.

Gewoon een film waar je niet al te lang moet blijven hangen en in het uiterste geval maar één keer naar kijken.

1, 5 Sterren voor de moeite.

avatar van maerk
Flut.

Tsja...The Chase is gewoon een saaie en domme film. Charlie Sheen kan opzich wel serieuze rollen doen, maar ik zie hem toch liever in comedy's. Hier is hij trouwens waardeloos...en hij acteert nog wel het beste van iedereen. Het gevoel voor humor is bijna nooit leuk, tussen de talloze pogingen tot humor zitten er ongeveer vijf leuke bij. Wel leuk waren: -De achtervolgingen zagen er niet zo heel slecht uit. -Kleine rollen van Anthony Kiedis en Flea! Superleuk!

Best een aardig film (zenden ze ook vrijwel ieder jaar uit op TV) met leuke rollen van Charlie Sheen en Kristy Swanson. Maar de beste rol (wel een bijrol) was voor Henry Rollins Verhaal is simpel maar kijkt zich wel lekker weg.

Aardige film waarin een man op de vlucht een aantrekkelijke vrouw gijzelt. De titel dekt hier zeker de lading, aangezien de film bijna letterlijk één lange achtervolging is. Desondanks wordt het niet langdradig vanwege het vlotte tempo, de korte speelduur en fijne soundtrack. Prima pulp die gewoon makkelijk wegkijkt.