Op Hoop van Zegen (1986)

Nederland

geregisseerd door Guido Pieters
met Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer

Verfilming van Herman Heijermans' vissersdrama uit 1900. De vissersjongen Barend weigert nog langer zijn leven te riskeren op een nauwelijks zeewaardig schip. De gewetenloze reder is niet van plan een cent aan reparaties uit te geven. Samen met zijn net uit de gevangenis ontslagen broer wordt Barend tegen beter weten in, door moeder Knier nog een keer naar zee gestuurd...

avatar van Quentin
Wat een fantastische fotografie zeg, de versneden DVD is een schande voor deze film.

avatar van Earth
Quentin schreef:

Een bekend verhaal voor veel Nederlandse films, het ergste voorbeeld is wel Spetters. De Nederlandse uitgave is echt 3 keer niets, de Engelse en Amerikaanse zijn daarentegen wel goed. We weten hier in Nederland niet zo goed hoe we met ons erfgoed moeten omgaan.

avatar van chiel
helemaal mee eens, en omdat veel films al op dvd zijn "gepleurd", zullen er ook niet snel nieuwe versies komen van die films, omdat weinig mensen bereid zijn om nogmaals een Soldaat van Oranje te kopen bijv.

erg jammer

avatar van Earth
Nu valt die van Soldaat wel mee, dit is een uitzondering (wat betreft de technische kwaliteit, het aantal extra's is echt niets)

avatar van jumpstylemovie
ik vind dit nou niet echt een geweldige film , maar ik heb er wel even naar gekeken . 1.5***

Quentin schreef:

Beeldverhouding op DVD;

Oorspronkelijke beeldverhouding; http://img150.imageshack.us/img150/1859/pdvd003mm7.jpg

avatar van chiel
Op de dvd is dus helemaal niet zichtbaar dat daar rechts nog iemand aan het water staat, belachelijk.

avatar van tommykonijn
Ik heb deze Film één keer gezien en ik moet zeggen dat het best een Leuke Film was, Niet top ofzo met werkelijk waar een geweldig Verhaal maar gewoon : Kijken en niet veel gaan letten op alles dan is hij best Leuk namelijk.

avatar van Quentin

Vanaf 01:17:15 een recent interview met Guido Pieters over de film (ook over Het Woeden der Gehele Wereld).

avatar van Quentin
Voor bootbezitters te Amsterdam, de film draait as. donderdag achter het scheepvaart museum in de openlucht; http://www.scheepvaartmuseum.nl/filmfestival

avatar van Fran
Op zich wel interessante film om naar te kijken. Niet vanwege het verhaal maar meer vanwege de beelden eromheen. Het is een goede vertelling van hoe het er in die tijd aan toe ging. Je kan het sfeertje als het ware een beetje proeven.

Het verhaal zelf is niet zo heel erg bijzonder en het acteerwerk is af en toe ook niet bijster. Willeke van Ammelrooij of Albert West was ik niet zo van gecharmeerd. Maar historisch gezien is deze film best interessant om te bekijken.

avatar van chiel
Albert West? Nee, dat kan ik me voorstellen, bedoel je niet Albert Mol?

avatar van Fran
chiel schreef:
Albert West? Nee, dat kan ik me voorstellen, bedoel je niet Albert Mol?

Ooooh, wat stom. Ik zie het nu ik het teruglees. Blunder
!!!

avatar van matthijs_013
Overwegend positief. Aan de ene kant goede entertainment, interessant tijdsbeeld en een stuk beter uitgewerkte versie dan die uit 1934. Aan de andere kant stoorde ik me aan het dubieuze (wellicht onbewust) onderliggende moraal: Alles wat arm is werkt hard, is eerlijk en hecht veel waarde aan familie, terwijl alles wat rijk is corrupt, streng en meedogenloos is. Daarnaast zijn er te veel verhaallijnen voor een film van 100 minuten. Als miniserie had het denk ik beter gewerkt.

Trouwens; petje af voor de cast. Courbois, Stapel, Soutendijk én Van Ammelrooy in één film! Als je Soutendijk vergelijkt met haar voorgaande films kan je concluderen dat ze met de jaren alleen maar mooier wordt!

avatar van Niriath
Ligt het dan aan mij dat ik dit altijd zo`n geweldige film heb gevonden?? Het verhaal, de scenes, de muziek... prachtig! En sorry, maar ik heb Nederlanders een stuk beroerder zien acteren dan in deze film..

Mooi werkje met als bonus het heerlijk gezongen 'Ratsmodee' van Danny de Munk..

neo (crew)
Earth schreef:
Is wel op cd:
FONOS.nl | Het complete Nederlandse muziekarchief op CD | Pagina niet gevonden

Van Fonos dus. Staan wel meer juweeltjes.

Die organisatie zet de muziek van lp's over op cd. Je krijgt dus een cd-r.

avatar van tommykonijn
Gisteravond eindelijk nog eens herzien, en ik moet zeggen dat ik de film stukken beter vond dan dat ik hem me herinnerde.

De film bevat een mooi verhaal, en dat wordt goed overgebracht. Het is een grote parade aan bekende Nederlandse acteurs. Huub Stapel, Willeke van Ammelrooy, Renée Soutendijk, Rijk de Gooyer en Kitty Courbois zijn stuk voor stuk namen die sterk acteren. Ook de overige rollen van Ramses Shaffy, Jaap Stobbe en nog vele anderen worden goed vervuld. Danny de Munk speelde hier imo beter dan in Ciske de Rat. Maar het acteerwerk is niet het enige wat het de moeite waard maakt. De film heeft goede settings die erg sfeervol zijn, vooral het vissersdorpje. Ook de kostuums zien er ook goed uit. De film verveelt niet, en heeft een emotionele climax. Overigens viel het me ook op, dat de filmmuziek erg mooi was. Eigenlijk iets wat me nog nooit eerder bij een Nederlandse film is opgevallen.

Al met al vond ik dit een erg mooie Nederlandse film. De film is erg verouderd, maar mij kon dat niet echt storen. Ik vind dat dit zelfs de sfeer ten goede komt.

avatar van J.Ch.
Best aardig voor een Nederlandse film! Ooit heb ik het toneelstuk gelezen en ik wist nog wel enigszins hoe dat ging, en de verfilming hiervan is me geenszins tegengevallen. Volgens mij zijn er niet veel dingen wezenlijk veranderd - alleen de toevoeging van het lied dat Danny de Munk ziet, was mijns inziens niet nodig geweest. Nederlandse acteurs blinken niet altijd uit, maar de belangrijkste rollen vond ik hier wel goed gedaan. Vooral Renée Soutendijk en Kitty Courbois zijn sterk. Grootste nadeel is het nadeel van alle Nederlandse films: de tekst is vaak zo slecht verstaanbaar. Waar het aan ligt weet ik niet - misschien kunnen Nederlanders niet articuleren?- maar ik vind het doorgaans gemakkelijker om Engels te verstaan dan Nederlands. Een beetje jammer. Het belangrijkst is echter het verhaal, en dat is precies zoals het moet zijn. Drie sterren.

Deze film is (deels) opgenomen in mijn geboortedorp. Ik was slechts zeven jaar op dat moment, dus sommige dingen heb ik van horen zeggen, andere kan ik me nog levendig herinneren. Zo stond er zo'n ouderwetse telefooncel in ons dorp en die moest natuurlijk tijdens het filmen niet in beeld komen. Hadden ze er zo'n schuurtje overheen gebouwd, zodat je toch nog gewoon kon bellen als er niet gefilmd werd. Ook herinner ik me dat de mensen alle moderne dingen uit de raamkozijnen moesten halen en (degenen die dat niet hadden) van die ouderwetse gordijntjes kregen om op te hangen.

Verder konden de bewoners zich opgeven om als figurant op te treden. Ik weet nog dat mijn vader er geen zin in had, mijn moeder te modern haar had en onze hond te mooi was voor de tijd waar het in afspeelde Zelf mocht ik wel meedoen en dat was voor een kind natuurlijk een hele belevenis, ik kreeg zelfs vrij van school! Wat ik met nog herinner is dat we de straat uit moesten rennen en naar een soort bord moesten kijken. Ik snapte natuurlijk niet wat dat was, pas later (toen ik de film zag en wat ouder was) begreep ik dat dat het bord was waarop de verdronken mensen stonden.. Ik was als jochie natuurlijk nieuwsgierig en drong mezelf een beetje naar voren om te kijken wat dat nou was. Totdat ik ineens ruw naar voren werd geduwd door een blond meisje ..Wist ik veel dat ze aan het filmen waren Kwam er ook pas later achter dat dat dus Renée Soutendijk was Staat trouwens perfect op beeld

Een hilarische anekdote is het feit dat het filmen nog een dag of 3 vertraging opgelopen heeft vanwege een blauw oog van Rijk de Gooyer. Blijkbaar vond hij dat de lokale kroegbaas hem moest voortrekken bij het schenken van een pilsje. Toen de kroegbaas hem vertelde dat alle klanten voor hem gelijk waren en Rijk zijn beurt maar moest afwachten vond laatstgenoemde het nodig om de kroegbaas voor lompe boer uit te schelden.. Misschien was Rijk in Amsterdam anders gewend, maar aldaar kreeg hij dus een tik op zijn oog.. Niet goed te praten natuurlijk, maar het blijft een mooi verhaal.

Ik moet hem echt nog een keer zien om een cijfer te geven, de laatste keer was ik twaalf jaar.

Ik heb een zwak voor dit neorealistische en tragische verhaal, dus ik ben niet objectief in mijn waardering. Positief aan de productie waren in ieder geval de prachtige beelden van de zee en de luchten en de regie zag er behendig uit. De regisseur maakte gebruik van een Nederlandse sterrencast die vooral in de jaren zeventig en tachtig bekend was. Maar niet alle acteurs speelden even sterk, de dialogen klonken dikwijls houterig en het geluid was niet van de beste kwaliteit.

avatar van JdeBoer
de keuzefilm van RTL8 op 17-6-2014, 20:30-22:40 is "Forces Of Nature"

avatar van bjerik76
mooie (nostalgische )klassieker

bjerik76 schreef:
mooie (nostalgische )klassieker
helaas slechts beschikbaar op een hele slechte, pan-and-scan-dvd.

Ruim dertig jaar na de eerste kijkbeurt, onlangs nog een keer gezien en moet zeggen dat ik hem beter vond dat destijds en er zowaar een half sterretje bij heb gedaan. Was in de eighties een film die met veel bombarie werd aangekondigd, vooral omdat jonge ster De Munk na Ciske de Rat weer een hoofdrol had. Opgeteld bij het klassieke verhaal en de mededeling van producent Van Heijningen dat dit een peperdure productie ging worden zorgde dit voor hoge verwachtingen, die niet helemaal werden ingelost. Qua aankleding ziet het er fantastisch uit, Pieters regie is lekker direct en to the point, Courbois (als kniertje) en De Gooyer zetten heerlijke twijfelachtige personages neer, en ook de muziek van Rogier van Otterloo is mooi en passend. Minpunten zijn de geforceerde hoofdrol van De Munk, de verschrikkelijke foute stijlfout om hem diverse malen een liedje te laten zingen en natuurlijk dat wat het dramatisch hoogtepunt zou moeten zijn(de ondergang van het schip), afgerafeld wordt in nauwelijks een paar minuten. Maar alles bij elkaar overheerste bij mij toch een positief gevoel, het oer Hollandse basisverhaal staat als een huis en kreeg hier geen perfecte maar wel een solide bewerking.

avatar van Lakte
Geweldige film! Vond de DVD van DFW best mooi, daar staat hij mooi gerestaureerd op, ze hebben ook Een Vlucht Regenwulpen, In de Schaduw van de Overwinning, Ciske de Rat en Van de Koele Meren des Doods gerestaureerd en in 16:9 uitgebracht, erg mooi! En niet verwacht van DFW. Die DVD’s zijn een stuk beter dan die Bridge uitgaves die niet geresraureerd en 4:3 zijn.

Vind dit echt een vergeten film, vind het persoonlijk wel een pareltje van eigen bodem, Kitty Courbois speelde erg goed! Vond Rijk de Gooyer wel wat minder in deze film.

De film is ook erg mooi geschoten! Hele mooie shots en een goede montage, vind de film technisch beter dan Ciske de Rat maar qua verhaal is Ciske veel beter uitgewerkt.

avatar van jono
Op Hoop van Zegen is een historisch drama uit 1986, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Herman Heijermans uit 1900. De film is geregisseerd door Guido Pieters en het was inmiddels de vijfde verfilming van het verhaal. Het was destijds een ambitieus project, waarin een keur van de bekendste Nederlandse acteurs uit die tijd te zien zijn.

Het verhaal speelt zich af in een Zuid-Hollands vissersplaatsje aan het begin van de 20ste eeuw. De zestienjarige visserszoon Barend (Danny de Munk) wil stoppen met het uitzichtloze, gevaarlijke vissersleven. Hij zoekt ander werk, maar het blijkt erg moeilijk uit het armzalige bestaan weg te komen. Hij wordt min of meer gedwongen om toch weer aan te monsteren op een vissersboot. De oude vissersboot De Hoop is echter niet meer zeewaardig. Reder Bos (een mooie rol van Rijk de Gooyer) laat hem toch weer uitvaren in de hoop dat hij vergaat, zodat hij het geld van de verzekering kan opstrijken. De bemanning wordt dan ook zorgvuldig samengesteld: Barend mag mee omdat hij een oogje heeft op de dochter van de reder, zijn oudere broer Geert vanwege zijn communistische sympathieën, en zelfs het elfjarige zoontje van een arme weduwe wordt niet gespaard; dat scheelt immers weer een hongerige mond om te voeden.

Op Hoop van Zegen geeft een mooi inzicht in de toenmalige maatschappij en is in feite een socialistisch drama. Het belangrijkste thema is in dit verband het standenverschil: de arbeider als instrument in de handen van de rijke baas, die niet op een mensenleven meer of minder kijkt.

In de film is een groot aantal bekende acteurs te zien die inmiddels niet meer in leven zijn: Rijk de Gooyer, Kitty Courbois (als Kniertje), Lex Goudsmit, Albert Mol, Luc Lutz, Ramses Shaffy, Leen Jongewaard. Het is erg aardig om ze in blakende gezondheid aan het werk te zien. Daarnaast vind ik Op Hoop van Zegen een boeiend verhaal. Het is belangrijk dat het verhaal verteld blijft worden, ondanks dat het thema's betreft die al lang niet meer actueel zijn. Het verhaal behoort inmiddels tot het collectieve geheugen van de Nederlandse (culturele) geschiedenis. De film doet volgens mij ook recht aan het originele toneelstuk, hoewel de rol van Barend in de film behoorlijk groter is (ongetwijfeld veroorzaakt door de toenmalige populariteit van Danny de Munk) en de reder een wat menselijker gezicht heeft gekregen. 4*