I Crudeli (1967)

Italië / Spanje
Western / Actie

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Joseph Cotten, Norma Bengell en Julián Mateos

Een aanhanger van de voormalige Amerikaanse Confederatie droomt van het oude staatssysteem en gebruikt het geld van een reeks overvallen om samen met een paar gelijkgezinden de oude Staat weer te herstellen. Tijdens de uitvoering van zijn plan krijgt het gezelschap te maken met externe bedreigingen, zoals soldaten van de Unie, cowboys en indianen, maar ook met onderlinge strijd.

Wanneer komt dit eindelijk op dvd!?

Heb hem net besteld op Amazon, als onderdeel van een Spaghetti Western dvd box. Erg goedkoop, maar kwalitatief ietwat teleurstellend als ik die ene review op Amazon moet geloven. Doe wel even verslag als ik hem binnen heb...

Die schijnt niet goed te zijn. Anchor Bay heeft de film al tijden aangekondigd. Had al uit moeten zijn. Ik wacht er maar op.

Viel me tegen. Corbucci heeft betere westerns gemaakt.
DVD is prima.

avatar van stephan73
Erg matige spaghetti western van een regisseur die veel beter kan.
Het hele verhaal kabbelt een beetje door en er gebeurd weinig echt boeiends.
Wel erg mooie muziek van Ennio Morricone, maar zelfs die kan deze film niet naar een voldoende tillen!

avatar van FatMike
Een beetje suffe spaghetti western met een goede score,
maar zoals al eerder gezegd door Stephan73,
Morricone kan de film niet redden.

Een paar ietwat voorspelbare plotwendingen naar het einde van de film toe zijn o.k. De vuist-en vuurgevechten zijn, op de opening na,
behoorlijk flauw te noemen.

Meer van verwacht, jammer.

2,5 Ster.

avatar van Ramon K
Morricone kan de film niet redden.

Muziek van Morricone valt me wat tegen in deze film. Niet echt memorabel. Verder is dit best een degelijke western, maar de plot (met een King Lear motiefje) is weinig pakkend.

avatar van Ramon K
Ramon K schreef:

Muziek wordt steeds beter. Juist wat onderkoeld ipv bombastisch.

lezertje
Op alle fronten mislukte western. Een script met de ene onzinnige scène na de andere overbodige actie, alleen maar bedoeld om het verhaal op te vullen. Een Joseph Cotton die vooral om zich heen kijkt op zoek naar de nooduitgang. En Morricone levert met deze film toch wel zijn slechtste soundtrack af. Waarschijnlijk had hij dat zelf ook wel door, want hij staat niet voor niets onder het pseudoniem Leo Nichols op de credits: Standaard deuntjes waarvan hij er in die tijd veertig in een dozijn propte.

avatar van joolstein
Hellbenders zijn een salamander soort. Waarschijnlijk dank hij zijn naam doordat kolonisten dachten dat het diertje recht uit de hel kwam. En het was zeker een hel, maar dan op filmgebied. Middelmatig acteerwerk, een verhaaltje wat ik zeer matig en totaal niet spannend vond. Visueel is er ook weinig te beleven al viel het nog enigszins mee. De vrouwen waren niet mooi en eveneens zijn de locatie saai. Er zitten in de film plot-gaten die echt niet kunnen. En dan ook nog een soort moreel einde als: Geld maakt meer kapot dan je lief is. Joseph Cotten speelde in heel wat grote films waaronder Citizen Kane (1941), Gaslight (1944) en The Third Man (1949) en ga zomaar door. Plus ook nog regisseur Sergio Corbucci die toen (de door mij nog te kijken) Django al op zijn naam had staan. Had ik hier heel wat meer verwacht!