Asylum (1972)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Peter Cushing, Britt Ekland en Herbert Lom

Een jonge psychiater ondervraagt vier patienten in een psychiatrische inrichting. Hij hoort van hen vier verhalen. De verhalen gaan over: de wraak van een vermoorde vrouw, een kleermaker maakt een kledingstuk van een wel heel ongebruikelijke kwaliteit stof, een vrouw heeft het idee dat ze gek wordt terwijl haar broer haar bedriegt en een man maakt kleine speelgoedrobotjes met levensechte mensenhoofden.

avatar van Mac Hammer Fan
Best vermakelijke horror-anthology met een uitstekende Peter Cushing in de tweede episode "The Weird Tailor". Ook de laatste episode "Mannequins Of Horror" met Herbert Lom is knap.
Won 2 prijzen op het Internationaal Berlijns Film Festival.
De Anchorbay UK DVD heeft een excellente print.

avatar van Legan
Frozen Fear
Degelijk gemaakt maar tevens teleurstellend. Spanning is er nauwelijks en het heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Verder is het te voorspelbaar en zelfs onbedoeld grappig; waarschijnlijk door de veroudering.
2,5/3,0*

The Weird Tailor
Sfeervolle studiodecors en met interessante personages. Vooral Cushing is uitstekend. Het weet de aandacht vast te houden en bevat prima spanning en sfeer.

Lucy Comes To Stay
Saai psychologisch stukje waarbij het zowat vanaf het eerste moment helaas duidelijk is hoe de vork in de steel steekt. Te voorspelbaar, matig geacteerd en nooit spannend.

Mannequins Of Horror
Een vermakelijk stukje dat vol twists zit. Niet geheel geloofwaardig, maar desalniettemin toch wel erg vermakelijk. Ook hier weer sfeervol werk afgeleverd.
3,0*/3,5*

avatar van Vascago
Fijn horror 4-luik waarbij het 2e en het 4e deel het best ziijn, maar alle delen zeker wel te genieten zijn. Lekkere sfeer, prima soundtrack en vooral in het 2e gedeelte goed acteerwerk.

avatar van stephan73
Erg lekkere horrorfilm van Britse makkelij!
Niet van Hammer, maar van het eveneens goede Amicus!
Vier sterke verhalen, die zeer sfeervol verfilmd zijn. Goede acteurs en enkele echt enge momenten!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onevenwichtige bundel.

Ondanks de aardige acteurs en een spannend begin met leuk gegeven, is deze sfeervolle griezel-verhalenbundeling er eentje die onevenwichtig is. Niet elk verhaal is namelijk even sterk en met name de hoofdlijn vliegt tegen het einde nogal uit de bocht. Lom doet hier al denken aan het personage dat hem enkele jaren later veel roem bracht in de Pink Panther-reeks.

Redelijk

avatar van Richard_Voorhees
Zo'n beetje de magerste Amicus portmanteau film tot dan toe. De film word vooral genekt door de voorspelbaarheid. Het eerste verhaal is meteen ook al het zwakste. Enorm voorspelbaar en de special effects van de bewegende lichaamsdelen zien er lachwekkend slecht uit. De tweede is wederom voor een groot gedeelte voorspelbaar, maar men heeft hier duidelijk wat meer de best gedaan om er een sfeervol horrorverhaaltje van te maken. De donkere sets werpen hun vruchten af en Barry Morse en Peter Cushing zetten twee overtuigende rollen neer.
Het derde verhaal probeert men wat meer over als psychologische thriller neer te zetten. Dit lukt aardig, maar helaas is het plot (wederom) erg voorspelbaar. Het is echter nooit een ramp om de prachtige Britt Ekland te mogen aanschouwen.
Het laatste verhaal is duidelijk het origineelst en weet zeker tegen het einde nog wel met wat leuke dingen te verassen.
Anno 1972 waren deze verhalen misschien een stuk origineler geweest, maar tegenwoordig hebben we het allemaal "al eens gezien in een andere film".

avatar van wendyvortex
Altijd leuk zo'n griezel-anthology. Geen echte uitschieter hier, al is het verhaal rondom patiënt nummer 4 (Herbert Lom) het leukst en patiënt nummer 3 (Charlotte Rampling) het minste.
1e verhaal is wel erg The Tell Tale Heart, maar met een geweldige finale en verhaal 2 het meest Brits en heeft Peter Cushing als geheimzinnige Mr. Smith.

avatar van goongumpa
Wel sfeervol en charmant, maar ook traag en wat stoffig. Zeer fijne cast wel, met een piepjonge Charlotte Rampling en Peter Cushing als uitschieters .