Ivan Vasilevich Menyaet Professiyu (1973)

Alternatieve titels: Ivan Vasilievich: Back to the Future | Ivan Vasilyevich Changes Occupation | Иван Васильевич меняет профессию

Sovjet-Unie

geregisseerd door Leonid Gayday
met YurI Yakovlev, Leonid Kuravlyov en Aleksandr Demyanenko

De gekke wetenschapper Shurik Timofeyev bouwt een werkende tijdmachine. Per ongeluk worden Ivan Bunsha, een beheerder van een appartementencomplex, en George Miloslavsky, een kruimeldief, overgezonden naar het Moskou van de 16de eeuw. Tegelijkertijd komt tsaar Ivan de Verschrikkelijke hiermee in het jaar 1973 terecht.

avatar van Vinokourov
Doldwaze Sovjetkomedie, die zijn bijzonder grappige momenten kent. Vooral de tijdmachine en de bijzondere werking daarvan is een bezienswaardigheid, die de moeite waard is om te zien. Na het heen en weer flitsen van diverse personen, verschoof de aandacht van wetenschapper Shurik, terwijl die me op het eerste gezicht het interessantst leek. De twee Ivan's en de kruimeldief konden gelukkig de aandacht behouden met prima scenes. De muziek (typische Sovjetstijl) was eveneens bijzonder aangenaam. Het enige mindere was het einde, dat voor sommigen als een flinke afknapper beschouwd kan worden, maar soit.

avatar van danuz
Enorm flauw en infantiel werk. Was vooral benieuwd naar de tijdreis naar de 16e eeuw en Ivan Grozny, maar alles werd zo idioot benaderd dat ik er me er weinig raad mee wist. Alles werd zo'n beetje op de hak genomen en of er nu een kritische ondertoon te bespeuren valt (het belachelijk maken van het Tsaristische Rusland)? Daarvoor vond ik het allemaal wel enorm slapstickerig.. Niet aan mij besteed dit, maar soit, op naar ander Sovjet-werk.

avatar van Legan
Een heerlijk vermakelijke en inderdaad doldwaze komedie.

Uitstekend topvermaak met leuk neergezette personages en situaties. Uiterst sfeervol en met lekkere opzwepende en aanstekelijke muziek. De camera wordt leuk gebruikt en zelfs al het fast-motion mist zijn uitwerking niet.

Leukste scène is de rehearsel van de tsaar in de kamer van de uitvinder. Hilarisch! Wel een beetje jammer van het einde als blijkt dat het allemaal een droom is geweest. Zonde.

Misschien wat 'amateuristisch' voor de één, maar het straalt veel meer sfeer, oprechtheid en enthousiasme uit dan menig gladde (big budget) films.

Al met al is Ivan Vasilyevich een leuk onderhoudend avontuur.

avatar van brabusRUS
Ook ik vond 'm wat tegenvallen, terwijl ik veel Sovjet komedies hilarisch vind. Het het hele gebeuren met Ivan Grozny vond ik niet grappig of leuk neergezet. Jammer, want dat leek mij het leukste. Het begin is uiteraard wel erg leuk, midden stuk prima en saai laatste stuk.

Pfoe.

Op zich wel grappig om dit soort films eens te zien. In Rusland wereldberoemd, daarbuiten compleet onbekend, behalve dan wat mensen die af en toe eens een tiplijst doorspitten. Indië en Turkije hebben zo ook een hoop films die legendarisch zijn in eigen land, maar die verder niemand kent.

De kwaliteit van dat soort films is vaak wat bedenkelijk, zeker wanneer het om comedy gaat. Je mag er ook niet aan denken dat bijvoorbeeld iemand in Rusland ooit aan de De Kampioenen begint, maar dat neem je er dan maar bij.

Af en toe zitten er nog wel geinige ideetjes en gags in, maar dat zijn dan vooral momentjes. De film zelf steunt sterk op slapstick en makkelijke situatiehumor. De goedkope aankleding en muziekale nummertjes maken het er niet eenvoudiger op om in de film te komen.

Tempo ligt gelukkig hoog genoeg en de luchtigheid maakt dat het wel kijkbaar blijft, maar daar is het meeste dan wel mee gezegd.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Humor is volgens mij het van alle culturele uitspattingen het lastigst te vertalen, en komedie is sowieso al een genre waar ik vaak weinig mee kan, dus ik ging er met enige scepsis in. Ik vond het niet eens zo onaardig, met veel slapstickachtige humor en wat aardige vondsten, maar grappig vond ik het zelden, hooguit amusant. Het verhaaltje is vlot maar stelt verder weinig voor, al zal ik ongetwijfeld vele referenties hebben gemist naar de Russische geschiedenis en het Sovjet-tijdperk. De muziek was behoorlijk fout maar ook best catchy, dat stoorde me niet. Verder deed het me nogal denken aan latere films als Bill & Ted en Army of Darkness (films die ik als puber dan wel weer grappig vond).

Niet zo slecht als ik had gevreesd maar een 8,4 op IMDb is schromelijk overdreven.