Sobachye Serdtse (1988)

Sovjet-Unie
Drama / Komedie

geregisseerd door Vladimir Bortko
met Boris Plotnikov, Yevgeni Yevstigneyev en Vladimir Tolokonnikov

Professor Preobrazhensky (Yevgeni Yevstigneyev) en zijn jongere collega Dr. Bormental (Boris Plotnikov) plaatsen de menselijke slijmklier in de hersens van een hond. Een paar weken later begint de hond op een mens te lijken... Zal de hond zich dan ook gedragen als een mens?

avatar van De Knip
Kwam deze al zoekende tegen.
Russische film voor de liefhebbers, heeft een erg hoog gemiddelde op IMDB.
Misschien iets voor de mede-MM'er....?

avatar van De Knip
Eigenaardige film, dat was al in het plot te lezen.
Vooral 2e helft van de film wordt de ontwikkeling van de hond naar mens duidelijk. Dat blijft ook wel boeiend genoeg mede door de acteurs zelf.
Feit blijft overeind dat dit een absurd verhaal is. Er wordt op een leuke wijze de draak gestoken met het Russische communisme, c.q. bureacratie. De dialogen tussen de Professor en Sharikov zijn dan ook aangenaam te noemen.
En toch ie 'ie wel aan te raden, is moeilijk een oordeel over te vellen. Geef 'em voordeel vd twijfel:

***1/2

avatar van supermovieman
Was opzich wel een leuke en aparte film, zaten een aantal grappige stukjes in met die Sharikov!

avatar van EW101
Wel een leuke film.

Ik had deze film bekeken met een goede vriend en (nieuwe) huisgenoot, die toevallig vanuit Rusland hier komt studeren. We hadden als idee, na enkele andere films samen gekeken te hebben om ook een Russische en een Nederlandse film te bekijken. En dus onder andere deze film.
Qua geheel is de film gelukkig makkelijk te volgen en voelt het lekker licht aan. In de details snapte ik de film niet helemaal en dus ook niet alle referenties, maar gelukkig kreeg ik hulp hierbij.

Het is wel een leuke komedie die wel geinig in elkaar zit. Soms is het inderdaad vrij droog.

De acteurs deden het goed en hadden een fijne chemie samen.
De film zelf zag er ook nog verrassend mooi uit en voelde net als de korte stille film fragmenten oud en gezellig aan. (omdat er een soort van filter gebruikt was?)