Mr. & Mrs. Smith (1941)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Carole Lombard, Robert Montgomery en Gene Raymond

Het New Yorkse koppel David en Annie Smith hebben een ongewoon huwelijk met een aantal regels. Een regel is dat ze elkaar één keer per maand een vraag stellen en die dan eerlijk moeten beantwoorden. Annie vraagt hem of hij opnieuw met haar zou trouwen als hij alles over nieuw kon doen. Daarop antwoordt hij dat hij zijn vrijheid mist en liever niet opnieuw zal trouwen. Later op de dag komt een wethouder van de stad waar David getrouwd is om hem te zeggen dat hun huwelijk vanwege een districtiegebied onwettig is.

neo (crew)
Ik kon me eigenlijk niet echt voorstellen dat hitchcock in staat was om een romantische komedie te maken.de film is wel geslaagd, maar ik kijk toch liever zijn thrillers.

er is een remake op komst met in de hoofdrollen niemand minder als Brad Pitt en Nicole Kidma

avatar van agent smith
angelina jolie dus

avatar van titan
Duidelijk een voorbeeld van "schoenmaker blijf bij je leest". Hitchcock heeft 2 komedies gemaakt (de ander is The trouble with Harry) en ze horen wat mij betreft allebei tot zijn mindere films. 2,5*

titan schreef:

Family Plot is ook een komedie. Frenzy heeft (geslaagde) komedie elementen.

avatar van titan
Family plot vind ik geen komedie, maar een misdaadverhaal met komische elementen (zoals wel meer films van Hitchcock komische elementen hebben).

kappeuter (moderator)
Komedie is een van de hoofdgenres van Family Plot, dus beschouw ik het als (mislukte) komedie.
Bij andere Hitchcock films met komische elementen vind je die genre aanduiding niet.

avatar van titan
Kan wel zijn, maar als ik Family plot vergelijk met andere films uit het genre komedie vind ik deze typering misplaatst.

kappeuter (moderator)
Het is dan ook een mislukte komedie he.
Jij hanteert een wat engere definitie van komedie. Dat mag.

avatar van titan
Dat is toch wel heel aardig van jou dat dat mag .

Komisch he.

Is de remake wel een remake?

In de remake zijn ze toch serie-moordenaars zonder het te weten?

avatar van Toon1
Ik vond het niet zo'n vreselijke film als ze zeggen. Het viel al bij al nog goed mee, het is inderdaad wel zo dat Hitchcock het maar beter bij suspense en thriller moest houden in plaats van komedies, maar vind deze film al bij al nog geslaagd.

avatar van Poisonthewell
Beduidend mindere Hitchcock, maar echt slecht is ie niet. 3*

avatar van Hemdale
Zeker niet Hitchcock's beste nee. Af en toe heb ik nog wel een beetje kunnen lachen maar overdreven was het niet. Voor de rest gewoonweg niet bijzonder op geen enkel gebied. Wel moet ik vermelden dat de beide hoofdrolspelers ontzettend goed spelen. Maar gemiddeld kom ik toch niet hoger dan 3*.

avatar van Ramon K
'T kijkt, verder kom ik niet. De humor is schaars en braaf, en het tempo kon ook wel wat omhoog. In het midden wint de film wel iets aan vaart maar naar het einde toe wordt de film alweer snel minder. Leukste scene is wat mij betreft de date op de kermis. 2,5*, niet echt een aanrader.

avatar van otherfool
Deze Mr. & Mrs. Smith begint erg aardig, met een leuke premisse en een paar pittige dialogen tussen het al dan niet getrouwde spel. Als de verhouding verandert in een driehoek wordt het allemaal wat minder, het scherpste is er af en Annie lijkt met beide mannen niet al te veel te hebben, waardoor je als kijker langzaam je aandacht verliest. Jammer na een puik eerste half uur.

3*.

Toen Hitchcock vanuit Engeland naar Hollywood verhuisde, huurde hij aanvankelijk een huis van Carole Lombard. Als bewonderaar van de screwball-actrice wilde Hitchcock bij wijze van experiment dolgraag een komedie met Lombard maken. Het experiment is goeddeels mislukt, want na een prima begin is het aantal grappige momenten in deze film met een mager verhaaltje over misverstanden rondom een illegaal huwelijk dun gezaaid. Carole Lombard liet Hitchcock niet in de steek en zet een aardige rol neer, maar het acteerwerk van de rest van de cast is eerder matig te noemen. Net als de film over het geheel genomen.

avatar van chiel
De scene met het reuzenrad vond ik erg grappig trouwens.

chiel schreef:
De scene met het reuzenrad vond ik erg grappig trouwens.

Dat is inderdaad een van de betere momenten in de film.

avatar van dutchtuga
Bijzonder saaie Hitchcock die vooral doet verlangen naar zijn thrillers. Matig.

avatar van Vinokourov
Vooruit, ik ben gul deze keer voor deze atypische Hitchcock. De beste man komt overduidelijk beter tot zijn recht in het thrillergenre, want met deze komedie was maar bitter weinig te lachen, een paar geinige situaties daargelaten. Toch vond ik het wel nog goed te doen. Ook hier ligt het tempo hoog, zodat je lekker snel de film doorvliegt en het begin en ook het (weliswaar voorspelbare) einde waren nog oke. Iets meer chemie tussen Carole Lombard en haar mannelijke tegenspelers had wel gemogen.

Ohja ook niet te missen is een vrolijk riedeltje wat de hele film doorfluit. Het is erg catchy, maar vond het zelf niet zo irriterend .

avatar van Spetie
Hitchcock is groot geworden met zijn befaamde sfeervolle thrillers met de nodige suspense en dat zijn ook duidelijk zijn beste films. Iedere keer wanneer hij een uitstapje maakt naar een andere genre levert het op zijn hoogst nog een aardige film op, maar regelmatig haalt het dat niveau niet eens.

Mr. & Mrs. Smith valt helaas onder die laatste categorie. Het eerste half uur is nog niet zo slecht en kent zowaar enkele pitte dialogen en geslaagde humor. Maar daarna gaat het langzaam maar zeker wat bergafwaarts. De humor wordt schaarser en het verhaaltje zelf kabbelt maar wat voort zonder echt heel interessant of boeiend te worden. De acteurs spelen los van elkaar niet slecht, maar Lombard en Montgomery lijken tijdens het spelen met elkaar toch ook wel wat chemie te missen.

Kortom, niet echt een geweldig uitstapje van Hitchock dus.

avatar van joolstein
Een niemendalletje van Hitchcock. Het eerste half uur van de film was nog redelijk vermakelijk. Vooral door het speelse spel van Carole Lombard samen met Robert Montgomery maar zodra Montgomery de deur uit wordt gezet gaat het mis. Er waren zelfs een paar knap irritante scene's en de humor was schaars en braaf. Misschien was deze humor anno 1941 wel leuk, dat kan ik niet zeggen? Nu werkte het in ieder geval minder. Ook mistte ik echte Hitchcock-beelden, zeker als je net voor deze film Rebecca (1940) heb gekeken. Die film staat in schril contrast met dit werkje.

avatar van Biosguru
Niet grappig, zeker in vergelijking met andere comedies uit die tijd, ook nog eens traag. Zowel voor Hitchcock als comedie uit die tijd geen hoogvlieger.