Desire (1936)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Frank Borzage
met Marlene Dietrich, Gary Cooper en John Halliday

Madeleine steelt een kostbare parelketting in Parijs en gebruikt de Amerikaanse ingenieur Tom, die onderweg is naar Spanje, om de parels Frankrijk uit te krijgen. De ketting van hem terugkrijgen blijkt nogal moeilijk zonder verliefd te worden op Tom.

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze film zou door het Filmmuseum worden vertoond in het kader van het Ernst Lubitsch retrospectief (Lubitsch is de producer van de film en heeft enkele scenes geregisseerd).

Helaas was de kopie te slecht om te vertonen.

Normaal zoekt het Filmmuseum stad en land (over de hele wereld) af naar een nieuwe kopie, maar deze zeer slechte kopie is de enige bekende. Negatieven van de film schjinen ook niet meer te bestaan (als ik het goed begrepen heb werden die hergebruikt vanwege het zilver dat erin aanwezig is).

Dat betekent dus misschien dat de film als verloren moet worden beschouwd. Hopen dat er ergens een kopie opduikt op zolder. Volgens naslagwerken Marlene Dietrichs beste rol naast haar werk voor Josef von Sternberg.

rogaar
Mochizuki Rokuro schreef:

Helaas was de kopie te slecht om te vertonen.

Ik heb zojuist een stukje van de DVD uit de Marlene Dietrich Collection gezien en die ziet er gewoon goed uit. Zeker voor een film die 70 jaar geleden gemaakt is... De moeite waard om eens achteraan te gaan!

avatar van Dutchfan
Geweldige stijlvolle komedie met een schitterende glamour-queen Dietrich in de hoofdrol.

Deze film zou eigenlijk de come-back moeten worden van stomme film idool John Gilbert (op dat moment de minnaar van Dietrich),maar Gilbert werd ziek (en zou later dat jaar overlijden) en dus werd zijn rol overgenomen door John Halliday.

Halliday,een niet zo bekende naam,maar wel een bekend gezicht in veel filmklassiekers uit de jaren 30 & 40 van de vorige eeuw.

Marlene is perfect als juwelendievegge,die op schitterende wijze een peperdure parelketting steelt en 'm vervolgens bij de douane stiekem in de zak van Gary cooper stopt...Het terugkrijgen van de ketting is nog niet zo makkelijk voor haar en haar bendeleden Halliday en Zeffie Tilbury.

Schitterende sets en goede acteurs!

Aanrader!

avatar van Mochizuki Rokuro
Wat ik eerder schreef over een 'verloren film' moet haast wel over een 35mm print gegaan zijn. Op DVD inderdaad niet moeilijk te vinden (zelfs met NL-se subs) en daar ziet de film er redelijk tot prima uit.

Lubitsch produceert en dat is te merken. Toch doet de film ook onmiddellijk verlangen naar een échte Lubitsch. De film is wat minder snedig, al is het eerste half uur zeer amusant. Cooper en Dietrich vormen een goed koppel. Met name Cooper blijkt een heel goed komisch acteur. Ik moet het nog even nazoeken, maar was Gary Cooper écht zo lang? edit: gelijk maar even gedaan. Ja dus: 1.91 (6 foot 3 inch, Cooper noemt dat exact in de film)hij torent boven iedereen uit. Begint nu toch ook wel een favoriet acteur te worden uit deze periode. Zie hem zo liever dan in western of drama/oorlog film, vind hem dan ook wel sterker dan Cary Grant en misschien ook zelfs wel Clark Gable.

Na de goede opening komt er een behoorlijk hard-core romantisch stuk. Het stuk dat Cousins o.a. aanhaalt in zijn 'Story of Film'. De "gesloten romantische film", zoals hij het noemt. De glitter en glamour. Zeker in dat zoete stuk springt het glazuur van je tanden. Maar wat wil je met Dietrich?? Ook als haar benen niet in beeld zijn zie ik klasse. Ik ben de laatste tijd ook nogal gefascineerd door Oscar nominaties (nee, dat is geen ICM-lijst ) voor acteurs uit de oude doos. Onbegrijpelijk dat Dietrich op Morocco na ook nooit maar een nominatie kreeg. Wat een uitstraling. Ik vond haar hier ook behoorlijk overtuigend. Als je Jeanne Moreau als juwelendievegge hebt gezien moet je ogenblikkelijk nageven dat Dietrich het eerder minstens zo goed deed.

Ik ben mild in mijn oordeel. Fijne Hollywood van Jaren 30 klasse.