Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 144 minuten / 152 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore
IMDb beoordeling:
7,7 (451.038)
Gesproken taal: Engels en Somalisch
Releasedatum: 28 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Black Hawk Down
"Leave no man behind."
Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen wordt op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. Bedoeld als een operatie van een uur, loopt het echter flink uit de hand.
Externe links
Acteurs en actrices
SSG Matthew Eversmann
SFC Norm 'Hoot' Gibson
SPC John Grimes
LTC Danny McKnight
SFC Jeff Sanderson
MG William F. Garrison
CPT Mike Steele
SPC Shawn Nelson
PFC Todd Blackburn
SPC Lance Twombly
Video's en trailers
Reviews & comments
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Deze film heeft mij ook verrast. Ik had er eerlijk gezegd ook niet zoveel van verwacht, maar heeft me uiteindelijk toch voor 143 minuten weten te boeien. Een oorlog in een stad is absoluut wat anders dan een oorlog in de jungle en dit werd heel goed in beeld gebracht. Muziek was perfect gekozen! Dat gedoe over dat Somaliërs hier als duivels worden afgeschilderd... da's complete onzin.
De actie in de film had een hele goede spanningsopbouw en ik was oprecht benieuwd naar wat er allemaal nog zou komen. Bizar dat het meeste uit deze film berust op true facts...
gotti
-
- 14075 berichten
- 5891 stemmen
Heb me het eerste uur stierlijk verveeld, daarna verloopt het verhaal iets sneller en soepeler, maar helaas valt het nog meerdere malen terug in typische Hollywood-scènes (met toch ook wel patriotistische elementen, die af en toe toch wel storend aanwezig waren). 3*
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Ik vond dit destijds eigenlijk ook niet zo'n fantastische film, maar denk toch wel vaak terug aan bepaalde scenes, vooral als je soortgelijke situaties terugziet op het nieuws, in Irak bijvoorbeeld. Daar gaan Amerikanen nog steeds op patrouille in buurten waar elke keer weer op ze geschoten wordt. Hoe weinig je het ook eens kan zijn met Amerika's aanwezigheid in Irak; toch zou ik niet graag in de schoenen staan van mensen die deze job moeten doen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Jullie willen een hoop briljante cinematografische vernieuwingen en de fantastische muziek, en het fantastische anti us plot helemaal niet herkennen.
Tja herzien dus.
En het eerste uur is juist uitermate interessant, maar misschien was het geduld op......
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Cinematografische vernieuwingen? Gaat toch gewoon verder waar Saving Private Ryan begon?
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Op gebied van cinematografie is deze totaal niet vergelijkbaar met Saving Private Ryan, dus de vergelijking is imho compleet misplaatst. Bovendien vind ik die hier (buiten compleet anders) simpelweg schitterend!
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Totaal niet..? Whookay, You've Got Mail heeft er inderdaad meer van weg 
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Met mensen die op zo'n manier reageren ga ik niet eens in discussie. 
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Jij hebt het over "totaal niet vergelijkbaar" en "compleet misplaatst", dus IK was niet degene die de eerste ongenuanceerde stelling dropte, dankuwel.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Aangezien "compleet misplaatst" slaat op de vergelijking die je maakte -waarvan ik zeg dat ze 'compleet anders' is- is er weinig ongenuanceerd terug te vinden. Het is duidelijk dat ik dus tot de conclusie ben gekomen dat de gelijkenis niet aanwezig is. Ik echter stel mij twee vragen:
1. Moet je mij eens uitleggen wat je onder cinematografie ziet.
2. Moet je mij eveneens uitleggen waar je enige gelijkenis ziet. Het is een totaal andere aanpak.
En het is niet het ongenuanceerde dat me niet aanstond in uw post, maar het sarcasme en de al dan niet zo bedoelde neerbuigende spot. Ik hou niet van mensen die het nodig vinden zo te komen aandraven ipv een ietwat deftig gesprek te voeren.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Goed, m'n tweede post was erg flauw, dus laten we even overnieuw beginnen. Zand erover 
De cinematografie is een veelomvattende term, maar beschrijft kort gezegd gewoon wat er op het scherm te zien is. Welke kleuren er worden gebruikt, welk contrast, zooms, positionering van de camera, etc. SPR - en dan heb ik het vooral over het eerste half uur - gebruikt vale kleuren, grofkorrelig beeld en schokkende camerabewegingen om een gevoel van realisme, authenticiteit en desorientatie te creeeren. In Black Hawk Down herken ik veel van die elementen terug en aangezien SPR hier een behoorlijk vernieuwende insteek toepaste zie ik wat dat betreft weinig vernieuwende cinematografische elementen in Black Hawk Down. Het bouwt kortom het gegeven van SPR wat verder uit, zonder direct vernieuwingen aan te dragen.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Zo zijn we al wat beter bezig. 
Persoonlijk vind ik de twee op gebied van cinematografie (ruim gezien dus) nooit op elkaar lijken. Om het in die volgorde te noemen, SPR the one met de grauwe look verschilt volledig qua kleuren en contrasten met het 'frisse' BHD. Ook de camerastandpunten en dergelijke zijn zelden tot bijna nooit (en heus, ik let daar écht wel op) opvallend gelijkend. Natuurlijk zijn er onvermijdelijke shots die altijd wel gelijkenissen kennen. (zie bv shots die vanaf nu altijd aan tLotR doen denken in grote spectacelfims) Bij BHD herken ik dikwijls 'de touch' van Scott en ja hoor, er zijn ellementen om idd het realisme e.d. over te brengen, maar om ze gelijkend te gaan noemen. Het is een andere aanpak.
Maar enfin, de 'vernieuwend' uitspraak kwam dus niet van mij en daar kan ik me eveneens niet zo in vinden, dus daarin heb je gelijk. 'Verfrissend' daarentegen. 
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Het gaat me er vooral om hoe je hier midden in de actie wordt gezet. Camera die constant meebeweegt, kleuren die iig niet neutraal op je scherm verschijnen (jij noemt het fris, ik grauw, in dit geval misschien zelfs eerder "stoffig") .. beiden brengen de actie dus niet op een conventionele manier in beeld. Wellicht heb je gelijk en maak ik de vergelijking met trendsetter SPR te snel, ben inmiddels wel benieuwd naar wat voorbeelden van FisherKing eigenlijk 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ben het compleet eens met Esteban (niet de eerste keer overigens na het magistrale The Hours).
Deze film heeft me compleet verrast. Zo ontzettend verfrissend en zo anti-Usa ook. Dit gaat zovelen malen boven dat soetsappige verhaal van Saving, dat alleen in de eerste 15 minuten mijn goedkeuring kan wegdragen.
Origineel qua script, muziek en beelden. Wat wil je als filmfan nog meer. Wellicht zelfs bij herziening een 5.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Zo anti-USA, dat valt ook wel mee. SPR heeft tenminste een verhaal dat de bedoeling van de film verder helpt (persoonlijke beleving van de oorlog), hier is het meer een kapstok voor een overkill aan actiescenes
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Zelfs Josh Hartnett kan deze film niet naar de onvoldoende helpen want wat een prachtige film is dit. Natuurlijk doel ik hiermee niet op de gebeurtenissen, maar des te meer op de weergaloze manier waarop het in beeld wordt gebracht. Vooral de shoot-out in de groen/blauwe gloed van de nacht, slechts verlicht door brandend debris is adembenemend! En dat is slechts 1 van de vele shots waar ik echt ademloos naar zat te kijken.
Het ontbreken van een verhaal als in Saving Private Ryan (ik heb zelfs liever geen verhaal, dan zo'n verhaal) doet me dan ook niet zoveel, des te meer omdat je door het feit dat het (grotendeels) waargebeurd is je al genoeg nadenkt over hetgeen er gebeurd.
De Amerikanen kwamen natuurlijk wel heroisch ("leave no man behind") over. Zo jammer dat dit keer op keer benadrukt moest worden. Ook vond ik net als anderen dat de burgerslachtoffers iets té angstvallig vermeden werden in de film (iets waar het Pentagon vast een handje in had) maar goed, je kunt niet alles hebben. Daarnaast werd de Somalische kant maar in 2 scènes belicht en dat geeft nét genoeg inzicht voor mij.
Alle bekende gezichten (hoevaak heb ik wel niet gedacht: "Hé, waar ken ik die van! Leuke rol heeft hij ook hier weer!") en de prachtige muziek liften deze film naar 4,5 ster. Net niet perfect, maar dichtbij!
dope
-
- 324 berichten
- 20074 stemmen
Ik had me eigenlijk veel meer van deze film voorgesteld (al vind ik hem toch ook weer goed).
Verder valt me op dat Ewen Bremner alweer een sul speelt (zou hij eigenlijk wat anders kunnen?)
Toch 4*
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Tom Sizemore is the MAN!!
Ik vind hem ook erg veel charisma hebben, maar in deze film ergerde ik me wel aan het feit dat ie lekker "vrij en blij" rond kon lopen.
Film herzien en verhoogd met 0,5 naar 4 sterren; mooi gefilmd ondersteunt door sfeervolle muziek....
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Ik vind hem ook erg veel charisma hebben, maar in deze film ergerde ik me wel aan het feit dat ie lekker "vrij en blij" rond kon lopen.
Film herzien en verhoogd met 0,5 naar 4 sterren; mooi gefilmd ondersteund door sfeervolle muziek....
In het boek komt duidelijk naar voren dat de echte McKnight ook zo rondliep.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
In het boek komt duidelijk naar voren dat de echte McKnight ook zo rondliep.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Och hemel, zie ik er uit alsof Bowden m'n clïent is? Blaat ik altijd alsof alles wat ik stel de ultieme waarheid is?
Ik dacht dat in mijn posts meestal duidelijk naar voren kwam dat ik altijd kritisch genoeg ben. Ik zie hier in ieder geval geen reden voor sarcastische insinuaties. Zal wel aan mij liggen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
och hemel. ik stel gewoon een vraag.
als je stelt dat McKnight in het boek ook zo rondliep als repliek op de Geus´ opmerking, mag ik daar toch best een kritische vraag (want dat was het) over stellen? ik snap niet dat je daar zoveel ophef over moet maken.
TheRisingSun
-
- 1140 berichten
- 2261 stemmen
Na deze voor de eerste keer gezien te hebben was ik echt onder de indruk van deze film. Ook nu nog,maar wel wat minder dan na de eerste keer. Moet voor die gasten een absolute verschrikking geweest zijn om zolang in onzekerheid te zitten,wat betreft het wel of niet uit de stad kunnen komen! Zeer goed in elkaar gezet een geeft een goed beeld denk ik van hoe het voor de gasten geweest moet zijn om midden in de stad op jezelf en je maten aangewezen te zijn.
4 sterren
Icer
-
- 332 berichten
- 502 stemmen
Teveel trompetgeschal en Amerikaanse heldenacties naar mijn zin.
De cavalarie komt blijkbaar nooit te laat.
Wel aardig om naar te kijken, maar ik persoonlijk vond het niet realistisch overkomen. Dat zou wel moeten met een waargebeurd verhaal. Kijk maar eens naar Fargo...
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2102 stemmen
Hmm, het was voornamelijk plaatjes kijken. Er waren teveel (onuitgediepte) hoofdpersonen, kon al die koppen nauwelijks uit elkaar houden.
Film had verder niet zo gek veel diepgang of plot, gewoon constant actie, en wat voor! En ook nog eens zeer goed gefilmd. Geen minuut zonder rondvliegende kogels; bravo. 4 sterren
Newbie
-
- 271 berichten
- 353 stemmen
Hmm, het was voornamelijk plaatjes kijken. Er waren teveel (onuitgediepte) hoofdpersonen, kon al die koppen nauwelijks uit elkaar houden.
bij herziening gaat dat al wat makkelijker 
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2102 stemmen
Orlando Bloom had wel een erg klein flutrolletje, zeg. Terwijl hij eerst Lord of the Rings 1 al had gemaakt.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott morgenavond (31 januari) op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

Binnenkort vliegt 'Black Hawk Down' weg van Netflix

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott vrijdagavond 17 mei op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

De tien best beoordeelde films van de jarige Ewan McGregor (53)
Bekijk ook

Saving Private Ryan
Drama / Oorlog, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Platoon
Oorlog / Drama, 1986
824 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

American Gangster
Biografie / Misdaad, 2007
994 reacties
Gerelateerde tags
ambushgebaseerd op boekmilitiakrijgsgevangenewoundsomaliawarlordfaminechaosarms dealergebaseerd op een waargebeurd verhaaldelta force vuurgevechtgevechtus militaryjaren 90helicopter crashmogadishu rescue operationpeacekeeper soldiersbloody violencestreet shootout
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








