Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

44 Minutes: The North Hollywood Shoot-Out (2003)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Yves Simoneau
met Michael Madsen, Ron Livingston en Ray Baker

February 28, 1997. Twee criminelen; Larry Eugene Phillips Jr. en Emil Matasarenu besluiten de bank van North Hollywood te beroven. Tijdens de roof wordt het SWAT-Team ingeschakeld door één van de medewerkers van de bank en de rovers zitten als ratten in de val.

avatar van Dimensie
Eigenlijk alleen een reclame film over de Los Angeles Police Department die met tig mensen twee gewapende overvallertjes aan kunnen.

avatar van Gang_Star
Geweldige harde actiefilm, destijds nog gekocht in de 5 voor 5 euro actie. Zeker weten zijn geld waard geweest.

avatar van Vinokourov
PENG PENG PENG PENG! En zo gaat het maar door, niet te geloven. Erg lege actiefilm die nog eens ongeloofwaardig overkomt. Of het is echt zo dat de LAPD alleen maar uit klungels bestaat.

avatar van Reservoir Dogs
Voor €2 in de grabbelbak valt deze film zeer goed mee, verwacht er wel geen Heat van maar ik vond hem best aardig.
De film fixeert zich vooral op de Shoot-Out die toch wel heftig is, alleen duurde die wat te lang ze dachten een beetje te veel dat ze untouchable waren.

Madsen acteert aardig, nog maar eens een bewijs hoe onvoorbereid sommige korpsen wel niet zijn, ik zag een man van het SWAT- team in zijn short rondlopen.
Maar ook ligt de schuld ook voor een stuk bij Amerika een wapen kopen in Amerika is bijna hetzelfde als een brood bij de bakker kopen, maar als je een fles alcohol in je wagen hebt die geopend is kan je een grote straf verwachten.

SvV
Grappig om een keer gezien te hebben, niet meer dan dat. Soms een beetje saai door dat vertellers gebeuren en soms een beetje domme LAPD. Er zijn betere films, laat ik het daar maar op houden.

avatar van mancomann
Vinokourov schreef:

volgens mij is laatst nog de documentaire hier over geweest op discovery channel ,en vinokourov dat ging ook alleen maar peng peng peng dat de schutters niet neer gingen was om dat ze goede bescherming aanhadden (die ze zelf gemaakt hadden) en de politie
niet de juiste wapens hadden om deze mannen uit te schakelen
alleen een head shot zou werken maar daar waren de wapens niet toerijkent genoeg voor.
ik heb de film ook gekeken en vond hem best wel aardig moet ik zeggen ,geen hoogvlieger maar toch lekker om ff een avondje te kijken(nouja 85 minuten dan )

avatar van akira124
Ongeloofwaardig geacteerde film.

Het viel al bij al nog re-de-lijk mee....: 1.50 (1.50)
Want tot drie keer toe legde ik deze prent terzijde om toch weer een ander te gaan bekijken. Nu moest 44 Minutes er toch eens aan geloven en het moet gezegd: ik had me op het ergste voorbereid maar daarmee heb ik achteraf toch iets te zwaar de verdediging ingezet. Neemt niet weg dat de prent, ondanks dat het een op waargebeurde feiten gebaseerde film betreft, bijkans nogal ongeloofwaardig overkomt en amateuristisch in elkaar steekt. Het zal best dat het allemaal op deze wijze heeft plaatsgehad, maar de prent zelf sterkt mij nauwelijks in die gedachten. Een agentje die dwars door de vuurlinie loopt, proppenschieters waar men nog geen (dode) neushoorn mee weet te raken op 2 meter afstand en zelfs tijdens het herladen (beide overvallers tegelijk nog wel!!) zagen 50 agentjes geen kans om eens van 20 richtingen raak te knallen....

Zoals de film het hier vertoont, ik kan er eigenlijk helemaal niets mee. En dan de typische amerikaanse reacties aldaar, je zou er haast van kotsen. Het korps klunsen wordt de hemel ingeprezen... Hoe in de wereld is het mogelijk. Hoe anders had het geweest als Phillips en Matasareanu met hun kogelregen wel 5 burgers en/of agenten hadden gedood? Je zou haast spreken van 'scorebordjournalistiek' (weliswaar in een andere context), zoals een wijs voetbalcoach ooit eens sprak... Men had de LAPD aan de grond moeten nagelen gezien het feit dat beide heren 44 minuten ongestoord konden 'maaien'. Maar nee, er zijn geen slachtoffers gevallen, DUS de LAPD heeft goed gehandeld. Ontluisterend.

Maar dat staat gelukkig voor een groot deel allemaal los van deze prent, al reken ik het geringe gehalte aan geloofwaardigheid de prent zwaar aan, om maar te zwijgen over het moralistische gezever. Filmtechnisch scoort de prent eveneens een onvoldoende. Tal van continuiteitsfouten passeren de revue, de montage is van onvoldoende niveau en komt het nerveuze camerawerk zeer rommelig over (bovendien ook nog eens zeer ongepast tijdens de 'vertelstukjes' van de zogenaamde 'overlevenden'). Het verhaal heeft verder geen enkele lading (het enige moment waar men dit tracht te doen, de conversaties tussen Henry en Ramon, slaat men de plank volledig mis), heeft het acteerwerk weinig om het lijf, zijn de dialogen veelal inspiratieloos en is de regie van Simoneau absoluut niet noemenswaardig. Nog een wonder dat deze prent niet volledig in het slop geraakt tijdens de kogelregen, en daarmee is direct ook het enige positieve punt genoemd. Blijkbaar verhult de langdurige kogelregen de vele mankementen van 44 Minutes voor velen, gezien het betrekkelijk hoge gemiddelde voor deze middelmatige, ik zou haast zeggen overbodige, productie.

Script / Verhaal:................ 1,00
Acteerwerk:....................... 2,00
Regie / Speelduur:...........2,00
Realisme:......................... 1,00
Cinematografie:............... 1,50

Positie: 292/349
44 Minutes staat daarmee voor 'Who Am I?' en achter 'Antitrust'

avatar van WendyS
rondvliegende kogels, meer hoef je van deze film niet te verwachten

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film zonder echte diepgang, maar ik heb toch genoten van de shoot-out. De makers mikten gelukkig op de nodige actie en bijhorend vuurwerk ipv er een saaie tv-film van te maken met 90% onovertuigende dialogen. Of het in het echt ook zo gegaan is, zal wel te betwijfelen zijn, maar de film werkt wel moet ik toegeven. Een aangename verrassing.

avatar van b00ts
Het knalt.....dat was het dan zo'n beetje......

avatar van Kr!kke
Film Pegasus schreef:

ik zit met hetzelfde gevoel: het verhaal is niet echt uitgewerkt, maar de overval vond ik toch redelijk boeiend om te zien...

avatar van Kricky
waar is michael madsen eigenlijk gebleven?? Je hoort weinig van hem de laatste tijd

Couch Potato
Slechter en ongeloofwaardiger heb ik nooit gezien.... Vanaf de eerste keer dat die bankrovers buitenkomen gewoon naar hun domme koppen mikken en de film was op een kwartier klaar, dan hadden we niet anderhalf uur van ons leven vergooid aan zulke nonsens. Niemand kwam ook echt aan acteren toe, ik kocht dit onding op een rommelmarktje voor 2 €, ik was er beter een koffie mee gaan drinken.
Zelfs Michael Madsen bakte hier niets van.

avatar van totkijkdanmaar
Laten we eerlijk zijn: een beetje ongeloofwaardig is het wel dat een heel team behoorlijk zwaar bewapende politiemensen niet in staat is om een paar rovers neer te knallen. Toch vond ik het geen slechte film. Het wordt namelijk wel geloofwaardig gespeeld en goed in beeld gebracht en geregisseerd. Er zit beweging in de film. Daarom gewoon drie sterren.

avatar van DroBje!
Film Pegasus schreef:

Sluit me hier volledig bij aan!
Ook al is het acteren lachwekkend en het gehalte 'wat als' duidelijk aanwezig, bleef ik toch geboeid kijken. Speeltijd was ook erg goed zo.

avatar van Pipoo!
Film in documentairevorm. Doet wat het moet doen en vormt daarmee een eerbetoon. Toch anderhalf uur goed vermaak. Duurt precies lang genoeg om de aandacht vast te houden en na een lange dag werken prima te doen.

avatar van erik neuteboom
Ongelooflijk wat twee even gewelddadige als zelfdestructieve criminelen in kogelvrije vesten en met ultramoderne wapens kunnen aanrichten na een domme mislukte bankoverval! De opnames zijn zeer levendig, je krijgt al snel medelijden met de politie die lijkt te schieten met speelgoed pistooltjes, wat een machteloos beeld dat alleen lijkt te kunnen voorkomen in de USA. Na deze shoot-out is er wel wat veranderd bij de politie, men heeft duidelijk consequenties getrokken. Dat kan ook niet anders als je alles analyseert, deze film laat dit op schokkende wijze zien. 3,5 ster

Het is dan wel ongelooflijk hoe alles in werkelijkheid gegaan is, maar deze film is eigenlijk niets meer dan wat kogeltjes heen en weer schieten. Op de stukken dat er wel geacteerd word, word dat nog eens zeer slecht gedaan ook. Ik vond dit een zeer grote tegenvaller. Jammer.

avatar van 606
In deze film vallen volgens mij de meeste kogels.
Ongelooflijk mooi geschoten in Docu vorm.
De spanning is voelbaar, en het einde met echte beeldmateriaal is mooi gedaan.
Dat er geen doden zijn gevallen is inderdaad een wonder te noemen.

3,5 ster

avatar van Film Fan
Een blamage voor de LAPD maar zoals wel vaker snap ik niet helemaal hoe het aan de andere kant van de plas werkt. De politie werd na deze gebeurtenis weer als een held gezien maar ze hebben er naar mijn mening een flinke puinhoop van gemaakt.
Ik vond het geen boven gemiddelde film hoewel ik Madsen goed vond acteren. Wat mij bleef verbazen is dat het werkelijk gebeurt is. Ongelofelijk!

dominion
Sterke actie/docu.
Het verhaal is wel interessant en het is ook waargebeurd.
Er zat ook nog lekker veel actie in.
Voor een B-Film is hij heel erg sterk.
En Madsen en Van Peebles acteren ook heel goed.
Alleen realistisch is het niet wat ze schieten maar wat in het rond en er vallen geen doden.

avatar van Film Fan
In Nederland zou het een A film zijn.

dominion
Inderdaad want een film als Lek is nog lang niet zo goed als deze

Waardeloos.

1.0 voor de spanning en de redelijkheid.

avatar van Thorak
Tja als je het daadwerkelijke (waargebeurde!) verhaal kent zou je mischien erachter komen dat dit helemaal geen ongeloofwaardige film is. Maar bepaalde dingen worden niet helemaal goed weergegeven inderdaad, waardoor sommige dingen ongeloofwaardig over kunnen komen.
De 2 bankovervallers hadden zich inderdaad in een soort van harnas gehezen en konden dus inderdaad veel kogels inkasseren. Daarnaast was de ''gewone'' politie niet met wapens uitgerust die over de benodige afstand gebruikt konden worden. Hoe ongeloofwaardig het voor sommigen ook zal zijn, maar met een pistool kun je niets op een afstand boven de 50 meter. Eigenlijk na 25 meter al niet meer, maar met de nodige dosis geluk kun je tot 50 meter effectief zijn. Met een revolver heb je een paar meter meer, maar dat is ook nihil. Met een 9mm pistool iemand met een volautomatisch geweer te lijf gaan is dan ook gewoon gelijk aan zelfmoord.
De politie was dus ook niet klungelig of onbekwaam, maar ze hebben de middelen niet om een dergelijke situatie aan te kunnen.
De docu van Discovery Channel was inderdaad een erg goede en maakt meer duidelijk dan deze film.

communicator
Waardeloze film, niet voor niets voor 1 euro verkrijgbaar. Als dit geen B-film is, ben ik Brad Pitt.

communicator
Overigens: 1,5* voor de spanning.

avatar van ella9084
het acteerwerk is niks op aan te merken, maar de film is weer zo typisch amerikaans. Kijk eens hoe goed wij zijn in het bestrijden van de misdaad. Tja... terecht dat ie te vinden is in de afgeprijsde (afval)bakken.

avatar van Thorak
Deze film is juist niet typisch Amerikaans, hele hordes agenten due 2 man niet bepaald makkelijk de baas kunnen? Overigens is het een waargebeurd verhaal. Discocery heeft ooit een docu hierover gemaakt en het blijkt dat de daadwerkelijke feiten zelfs nog heftiger waren dan deze film.
Hadden ze een typisch Amerikaanse film ervan gemaakt hadden ze 2 agenten genomen die een hele horde bankovervallers hadden overmeesterd.