Satan's Slave (1976)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Norman J. Warren
met Michael Gough, Martin Potter en Candace Glendenning

Een jong meisje raakt verstrikt in de netten van een duivelse sekte, die wordt geleid door haar neef en haar duivelse oom. Er is echter niemand die haar kan helpen en het meisje dreigt langzaam gek te worden, als ze geconfronteerd wordt met familieleden die al jaren dood zijn.

avatar van maurice74
Begint erg goed, maar daarna wordt het steeds rommeliger zoals wel gebruikelijk bij dit soort horrorfilmpjes uit de jaren '70.

avatar van Mac Hammer Fan
Toch geef je hem rating 4.0 ?

avatar van namingway24
Behoorlijk wat naakt en matige gore in een vrij saaie film. Het einde was voor die tijd misschien wel wat verrassend, maar tegenwoordig baart het niet echt opzien. Vermakelijk om op te zetten om 3 uur 's nachts, maar meer ook niet.

avatar van jeroentjuhhhhh
Candace Glendenning schittert in een typisch Britse (gotische) horror. Hoewel na de hoogtijdagen, weet Warren zich met dit genre-debuut (na wat sexploitation) te nestelen als Britse cult regisseur. Veel sfeervol uitgewerkte occulte zaken met een bloederig tintje. Niet over de gehele speelduur zo spectaculair, maar de flashbacks en diverse dromen maken het een vlotte zit waarin genoeg gebeurt. Candace spat met haar prachtige ogen van het scherm af en Michael Gough rockt die dikke snor als té aardige oom. Uiteindelijk meer dan genoeg sleazyness, nudity en gore om mij te bekoren.

Opvallend is hoe zijn volgende film ( Prey (1978) ) over het geheel gezien anders te werk gaat, maar toch vergelijkbaar begint met een 'bijna verkrachting'. Het lijkt eigen aan de sensatie die Norman direct op wilt roepen, terwijl dat meteen weer wegebt. De seksuele toon blijft echter altijd aanwezig, maar op een veel onschulderigere manier. De stoïcijnse rol van Martin Potter heeft ook wel wat weg van Barry Stokes. Hoe dan ook, typisch Warren....typisch Brits... ik hou ervan

avatar van Richard_Voorhees
Geen Hammer productie, maar toch slaagt Warren er hier en daar wel in om de vergelijkbare stijl en sfeer over te laten komen. Zo is er duidelijk de nodige aandacht besteed aan de setting, kledij en sets. Dit ziet er dan ook door de hele film heen goed verzorgd uit.
Michael Gough weet te overtuigen als "de oom waar iets mee mis is", maar weet helaas op het einde niet angstaanjagend over te komen.
Candace Glendenning weet ook wel op een overtuigende wijze haar rol over te brengen. Martin Potter blijft wat stijf, maar dat lijkt ook een beetje de bedoeling te zijn.
Verder is de soundtrack ook wel degelijk. Hier en daar wel iets uitbundig gebruikt, maar verder wel sfeervol.
Ook is de film verrassend bloederig voor een dergelijke prent en komen er zelfs nog wat gore fx voorbij die er (zeker voor die tijd) degelijk uitzien.
Goed, tegen het einde van de film moet ik wel bekennen dat de angstsfeer niet altijd overkomt, maar verder is dit een prima Britse genrefilm uit die tijd.

avatar van joolstein
Britse films uit de periode tussen de jaren zestig en zeventig lijken allemaal een bepaalde sfeer te bezitten. Daarnaast maakten ze rond die tijd blijkbaar veel Satanische horrorfilms. Al was rond 1976 de inspiratiebron van satanisme en duivel-aanbidding wel een beetje opgedroogd, maar voor mij als liefhebber was deze nog wel leuk! Echter is deze film vooral een rommelig film over een heksenkring. Een allegaartje met leuke horror-scènes afgewisseld met saaie dialoog en voorspelbare momenten. Er zijn een paar droomscènes / hallucinaties die best leuk zijn, ook al missen ze originaliteit. Het is geen bijzonder gewelddadige of bloederige film, maar wanneer er bloed wordt gemorst is het vrij grafisch. De film sleept helaas in het midden, en is het algauw duidelijk wat er aan de hand is en daardoor duurt het te lang tot aan de finale. De film is daarnaast sterk afhankelijk van naakt, die is er dan ook! Het begin van de film met een vrij grafische poging tot verkrachting voordat het slachtoffer met haar hoofd tussen een deur komt te zitten, had potentieel Je denk dat je een trashy horror staat te wachten, maar het plot weet niet goed wat het wil zijn! Dit is dan ook typisch zo'n film die na andere, betere films van dezelfde soort komt. Het is niet erg origineel, het heeft ook niets nieuws te brengen, maar het kijk nog wel fijn weg.