You're Never Too Young (1955)

geregisseerd door Norman Taurog
met Jerry Lewis, Nina Foch en Dean Martin

Wilbur Hoolick heeft per ongeluk de buit van de moordlustige juweeldief Noonan meegenomen en gaat voor hem op de vlucht. Tegen gereduceerd tarief - hij doet alsof hij twaalf is - stapt Wilbur op de trein waar hij onder de vleugels van muziekleraar Bob Miles komt.

Martin & Lewis.

Het zouden ook twee voornamen kunnen zijn. Derde film van het duo en het begint me te dagen dat ze volgens een gelijkaardige formule werken. Toegegeven, de formule werkt ook wel best. Lewis als zenuwpees, met z'n hoge stemmetje, wilde uitdrukkingen en zware overacting, en Martin als rustpunt die rond hem heen dartelt.

Het plotje is elke keer wat anders, maar wat boeit het. Het zijn toch vooral bepaalde scenes die bijblijven, zoals Lewis' scheerbeurt bij Martin. Dat Lewis hier 90 minuten als klein kind moet doorgaan is hoogst ongeloofwaardig (beetje ala Some Like it Hot), met dat verschil dat Lewis wel af en toe grappig is. Dat helpt dan altijd enorm in een comedy.

Taurog is er wel eentje van de lopende band en dat merk je ook wel aan een project als dit. Moet zeggen dat ik de films altijd vlot inga, maar na een uurtje merk dat ik het wel weer gezien heb. Hoe meer ze over de 90 minuten scheren, hoe harder het verval ook. Het stelt verder ook niet zo heel veel voor, maar ook deze is weer een vlot filmpje dat nergens echt irriteert. Gesteld dat je tegen de capriolen van Lewis kan natuurlijk.